Video oyunu endustrisi, yavaş yavaş eski oyuncuları ustune cekmek icin eski oyunların uzerinde yeniden calışarak yeni versiyonlarını cıkarıyor, ya da yeni jenerasyon konsollara uyarlayarak genc kitleye ulaşmaya calışıyor. Capcom, SNK ve Hudson Soft gibi yapımcılar, Switch ve Playstaion 4 gibi konsollara eski oyunlarını portlarken, bazı yeni studyolar ise ne kadar kapasiteli olduklarını olcmek icin kucuk bir oyunla başlıyorlar. Horsemarque ise belirttiğim yapımcılardan biri. Cok aşırı derecede gelişmiş veya ses getirecek oyunları piyasaya surmeseler de, en azından denedikleri ve başarılı oldukları goruluyor.

En son yapımları Matterfall ise, yapımcıların halen aktif olduğunu, bize yeni bir konsept ile geri gelebileceklerini ve yeni jenerasyona uyabileceklerini kanıtladılar. Bahsettiğim gibi platfrom ve Metroidvania gibi kucuk yapımlarla gelen Horsemarque, Matterfall ile yine iyi bir iş cıkarmış gibi gorunuyor. En fazla şunu soyleyebilirim ki, Matterfall ses getirecek bir yapım değil, fakat video oyunlarından buyuk beklentileri olmayanlar ve daha cok arcade turunu sevenler icin birebir.



Matterfall'ın hikayesi, oyun ici goruntulerde de gorulduğu gibi gelecek zamanda geciyor. İnsan ırkının yaşadığı gezegende aniden ortaya cıkan "Akıllı Madde", insanların sahip olduğu savunma mekanizmaları ve savaş robotlarını ele geciriyor. Bu yuzden de insan ırkı gezegeni terketmek zorunda kalıyorlar. Akıllı Madde'nin temizliğini ise Elizabeth adlı kadın karakterimiz ustleniyor. Evet, sanırsam burada Metroid'e gonderme bulunuyor.

Konumuz da ortadan kalktığı icin oynanışta bahsetmek istiyorum. Tabii, o kadar Metroid ve Metroidvania turune benzediğinden bahsettim, fakat kontrol şemasına alışmak gercekten zor. İlk bolumlerde tuşlara alışmak bir hayli zor, cunku her tuşun ayrı bir ozelliği var ve yanlış yerde yanlış tuşa basılırsa canınızın azalma oranı yuksek. "Dash", yani hızlı geciş hareketi, duşmanların size doğru ateş ettiği mermileri silme ozelliğine sahip. Ozellikle ağır ateş altındayıken ve "bullet hell" kısımlarına gelince refleksten dolayı yanlış tuşa basma gibi bir olayınız olabiliyor. Sadece dash hareketi ile kalmıyor, karaktere ozel tum hareketler L1-L2-R1-R2 tuşlarına verilmiş. Spesifik bir şey yapmak istediğinizde aniden kafanız karışabiliyor ve yanlış yerde yanlış bir hareket yapabiliyorsunuz.



Fakat şunu soylemeliyim, alıştıktan sonra oynanış tereyağ gibi kaymaya başlıyor ve oyunun ritmine ayak uyduruyorsunuz. Oynanış, yayınlanan fragmanlardan dolayı ilk başta TPS olarak sayılmıştı. Sonraki yayınlanan oyun ici fragmanlar ve oynanış videoları, Matterfall'ın aslında 2D Side-Scrolling temalı olduğunu gostermişti. Tabii bu oyuncular icin sorun değildi, oynanış yine eski oyunları anımsatıyor ve en azından eğlenceli vakitler sunacağını gosteriyordu. Matterfall yayınladığı zaman ise ortanın bir ustu derecelerinde bir puanlama aldı ve aslında sağlam bir yapım olduğunu gosterdi.

Birkac ay once piyasaya cıkan Yooka-Laylee ve bugun satışa sunulan Sonic Mania, eski oyunların tekrar geri gelerek, halen gecerli bir topluluk olduğunu gostermişti. Aynı durum Matterfall icin de gecerli denebilir. Oynanış gercekten Metroid ve Megaman'in birleşimi olarak gorunuyor. Karakterimiz istediği yone ateş edebiliyor, sıfır yer cekimli ortamlardan duşmanlarını alt edebiliyor ve belirli bir sure sonra duşmanları alt etme ile kazandığınız Overcharge ile ekranınızdaki duşmanları alt edebiliyorsunuz.

Eski oyunlara gore Matterfall'da değişik bir mekanik bulunuyor, Blue Matter ile şehirde mahsur kalmış insanları kurtarabilir, başka yerlere ulaşmak icin platformlar acabilir veya patlattığımız duşmanların arkasından duşen bombaları tekrar etkili hale getirip buyuk caplı bir katliam oluşturabiliyoruz.



Ana tema Metroidvania tarzı olunca, tabii ki bolum sonu canavarları kacınızlmaz oluyor ve kendi goruşume gore ilk canavarı yenmek pek bir zor. Cunku alışmanız gereken kontrollerle beraber canavarın atış stiline uydurmak, gercekten sabır istiyor. Ama daha once de belirttiğim gibi, alıştıktan sonra her şeyi hızlıca aklınızda kurabiliyor ve onunuze cıkan her engeli kolaylıkla gecebilirsunuz.

Matterfall ile alakalı tek sıkıcı bulduğun olay, muhtemelen PS4 kontrollerindeki hoparlorun cok sıkca kullanılması ve ateş etmek icin sağ analogun kullanılması. Genellik bu tur oyunlarda kullanılan "Tek tuşa basılı tut ve karakteri hareket ettir." mekaniği, Matterfall'da ne yazık ki gorunmuyor. Yapımcılar sanırsam oyunun biraz daha ozgur ve esnek olmasını istemiş. Fakat nişan almak ve ateş etmek icin kullanılan Sağ Analog, oyunu yavaşlatan etkenlerden. Tamı tamına nişan almak bir hayli zor, ve illa tutmasını istiyorsanız uzerinde calışmanız gerekiyor.

Birkac gun once Matterfall ile alakalı yaptığımız haber iceriğinde, Matterfall'ın PS4 ve PS4 Pro'da farklı olacağından bahsedilmişti. PS4 Pro'da oynadığım yapım, grafiksel anlamda şolen yaratıyor, fakat onceden uyarayayım, eğer epilepsi sorununuz varsa Matterfall ise sorun cıkarabilir. Onun dışında Matterfall, boş zamanlarızda keyifle oynayabileceğiniz Metroidvania turunde olan hoş bir yapım.