ARAT Projesi'nin tanıtımı ve imza toreni SSB'de gercekleştirildi. ARAT Projesi ile seyir fuzeleri başta olmak uzere, benzer itki seviyesi ihtiyacı olan platformların motor ihtiyacının yerli ve milli imkanlarla sağlanması hedefleniyor. Yuksek irtifa ve zorlu cevresel şartlarda calışacak ozellikte bir tasarım ve kalifikasyona sahip olacak ARAT motoru, seyir fuzelerinin de onemli bir ihtiyacını karşılayacak.
Bu kapsamda, SOM ve Atmaca fuzelerinde kullanılmak uzere geliştirilen KTJ-3200 motorundan daha verimli, yakıt sarfiyatı daha az, itkisi daha yuksek bir turbojet motor geliştirilecek.
Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı İsmail Demir, torende yaptığı konuşmada, Turkiye'nin kuresel bir guc olma yolunda kararlılıkla yurumek zorunda olduğunu soyledi.
Savunma sanayisindeki ihtiyaclar icin uzun vadede Turkiye'nin kendi gobeğini kesme zorunluluğu bulunduğunu vurgulayan Demir, "Bu surecler sancılı gecti. Gerek maliyet gerekse zaman olarak bedeller odedik. Belki yine hazır alıma gitseydik bundan daha az bedeller oderdik. Bu konforu cok uzun yıllar once Turkiye yaşadı ve bu mantalitenin belki rahatını gordu operasyonel anlamda. Artık kuresel guc olmak istiyorsak, eğer milli cıkarlarımızı her şeye, butun baskılara rağmen savunmak istiyorsak, empoze edilmek istenen yaptırım uygulama ve kısıtlamalara karşı direnmek istiyorsak bu yolculuğa cıkmak zorundayız." dedi.
Demir, ARAT Projesi'nde Kale Arge'den artık KTJ-3200'den cok daha hızlı bir calışma beklediklerini vurguladı.
Hızın cok onemli olduğunu ve bu konjonkturde kaybedilecek tek bir gun bulunmadığını dile getiren Demir, projenin başarısı icin ilgili her kurumun elinden geleni ust duzeyde ortaya koyması gerektiğini ifade etti.
Demir, kısa sure oncesine kadar hicbir hava savunma sistemi yokken Turkiye'nin Korkut, Hisar-A+, Hisar-O+'ya salip olduğunu anımsatarak, helikopter, seyir fuzeleri, muhimmatlar konusunda onemli adımlar atıldığını bildirdi. İsmail Demir, "Bunlar guzel gelişmeler ama kuresel guc olma iddiasındaki ulkenin cok daha hızlı gitmesi, koşması gerekiyor." diye konuştu.
Turkiye'nin onunde cok iddialı projeler bulunduğunu, Milli Muharip Ucak icin motor yapılması gerektiğini belirten Demir, şunları kaydetti:
"Bu yolculuklarda eğer samimi şekilde, tamamen acıklık ilkesiyle omuz omuza yuruyerek bir teknik iş birliği yapma taraftarı olanlar varsa bunlarla iş birliği yapmaya her zaman acığız. Bu yolculukların zorluğunu bildiğimiz icin bilgi alışverişi, teknoloji transferi gibi kavramlara acığız ancak ozellikle motor teknolojilerinde kimsenin kimseye fazla bir şey vermeyeceğini de cok net biliyoruz. Her şeyi kendimiz yapacağız, ne pahasına olursa olsun yaklaşımında da değiliz. Yolumuzu kısaltacak her turlu adıma da acığız."
Demir, geleceğin teknolojilerini ıskalamamak icin butun gucleriyle yeni teknolojilere yonelik araştırma geliştirme calışmalarını destekleyeceklerini soyledi.
"Uykusuz geceler bizi bekliyor"Kale Teknik Grup Başkanı Osman Okyay da Turkiye'nin ilk turbojet motoru olan KTJ-3200'de sona gelindiğini, seri uretim faaliyetlerinin başladığını ve bu yıl bir miktar motor teslimatı planladıklarını belirtti.
Bu motorda hicbir şekilde dışa bağımlılık olmadığını vurgulayan Okyay, bu nedenle hicbir ambargo ya da kısıtlamalara maruz kalınmayacağını ifade etti.
Okyay, Turkiye'de ilki yaparken zaman zaman zorlandıklarına işaret ederek, şu değerlendirmede bulundu:
"Bu daha da zor bir ilk, daha da zor bir projeydi. İnsan kaynağı ve altyapınızı geliştirmek zorundasınız. Tum test altyapısını da kendimiz gercekleştirdik, bu da bir ilkti. Projenin sonuna geldik, cok mutluyuz. Bugun de ARAT gibi cok zorlu ama ulkemize yine cok buyuk bir kabiliyet kazandıracağına inandığımız bir projeyi imzalamanın gururunu yaşıyoruz. Biliyoruz ki yine uykusuz geceler bizi bekliyor ama ulkemize hizmet edebiliyor olma duygusu proje boyunca yaşadığımız her turlu yorgunluğumuzu, uzuntumuzu, hayal kırıklığımızı unutturuyor. Başarının verdiği huzur başka hicbir şeyde olmuyor."
Demir ve Okyay, konuşmaların ardından ARAT Projesi'ne ilişkin sozleşmeyi imzaladı.
Savunma sanayisindeki motor projeleriSSB projeleriyle Turk savunma sanayisinin geliştirdiği platformlara, yerli ve milli imkanlarla geliştirilen motor ve guc aktarma sistemlerinin entegre edilmesi calışmaları devam ediyor.
Bu kapsamda ucak, tank, hafif zırhlı arac, helikopter, insansız hava aracı ve fuze sistemlerinin motor ve guc aktarma sistemlerinin geliştirilip uretilmesi amacıyla pek cok proje başlatıldı.
İHA motorları kullanılmaya başlandı, Gokbey ’de kullanılacak turboşaft motorunun geliştirme ve test surecleri devam ediyor. ALTAY tankı icin geliştirilen BATU tank motoru ilk prototipi ile Yeni Nesil Hafif Zırhlı Araclar icin geliştirilen UTKU motor ve transmisyonun ilk prototipi calıştırıldı, testleri suruyor. SOM ve ATMACA fuzelerinde kullanılacak KTJ-3200 turbojet motorunun ilk teslimi bu yıl icinde yapılacak.
Turbojet Motoru ARAT
Otomobil Forumları0 Mesaj
●2 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Teknoloji Forumları
- Otomobil Forumları
- Turbojet Motoru ARAT
-
12-09-2022, 09:42:47