Arabanızın amortisorlerini değiştirmeniz gerekiyor ve bunun icin servise para vermeyip kendiniz yapmak istiyorsanız bu yazımız size yardımcı olacaktır. Fakat amortisor değişimi kolay bir iş değildir. Bazı amortisor tiplerinin değişimi icin bazı ozel aparatlar gerekmektedir, bunları edinmeniz ya da odunc almanız gerekecek. Ozel aparat maliyetine girmek istemiyorsanız ve değişimin zor olacağını duşunuyorsanız size en yakın serviste amortisorlerinizi değiştirebilirsiniz. Amortisorler bir otomobilin performansı ve konforu icin esastır, dengeli ve yumuşak bir suruş sağlar. Gelin şimdi amortisor değişimi nasıl yapılır adım adım anlatacağım.



1 Yeni amortisore ihtiyacınız olduğundan emin olun. Cukurlardan, tumseklerden ve bozuk zeminlerden gecerken aracınızın eski kadar konforlu olmadığını, yaptığını ses yaptığını ve dengesiz bir esneme olduğunu hissettiyseniz muhtemelen amortisorleriniz aşındığının ve değişmesi gerektiğinin işaretidir. Amortisorlerinizin arızalı olup olmadığını test etmek icin birkac kolay adım izlemeniz gerekecek. Bu adımları “ amortisorun bozulduğunu nasıl anlarız?” bolumunde paylaşmıştık.





2 Yeni amortisorler satın alın. Aracınız ile uyumlu doğru amortisorlerin satın almak icin arabanızın şasi numarasını kullanınız.

3 Aracınızı uygun bir yere kaldırın. Aracınızı duz bir zemine park edin. Değişim yapacağınız amortisor lastiklerindeki bijon somunlarını gevşetin. Aracınızı kriko yardımı ile kaldırın ve altına kriko sehpası koyunuz, bu guvenlik onlemidir ve olmazsa olmazdır. Aracın lastiklerini sokun ve amortisore ulaşın. On amortisorlerin ust bağlantıları motor bolmesindedir, arka amortisorlerin ust bağlantıları bagaj bolmesindedir. Bu bağlantı yerlerini onceden bulmanız ve keşif yapmanız sizin icin onemlidir.

4 Amortisor bağlantılarını kontrol edin ve pas sokucu puskurtun. Amortisor sokmenin en zor kısımlarından biri bağlantı cıvatalarını ve somunlarını sokmektir. Uzun sure mudahale edilmeyen bu bağlantı noktaları dış etkenlere maruz kalarak zaman icerisinde curume, kaynama ve deforme olmaya meyillidirler. Bu yuzden pas sokucu v.b sıvılar puskurterek sokme işlemi gercekleştirilecek bağlantı noktalarını temizlemek onemlidir. Temizleme sıvısını puskurtup 5 dakika bekleyiniz.

5 cıvataları amortisor kulesinden cıkarın. Bircok arac modelinde arka amortisorlerin kule cıvataları bagaj kaplama kumaşının altındadır. Bu bağlantı yerlerine ulaşmak icin kumaşı ve astarı kaldırmanız gerekecektir. Bu anlattıklarımızın haricinde bagajda kumaş altında olmayan bağlantı yerleri olabilir. Bunun icin arac marka modelinizi yazarak internette arama yapabilir ve doğru noktayı bulabilirsiniz. On amortisorleri sokecekseniz motor bolgesinde kenarlarda ust bağlantı noktalarını goreceksiniz. Acık alanda bu bağlantıları goremiyorsanız on camın altında bulunan su ızgarasının altında olma ihtimali yuksektir. Amortisor ust bağlantı cıvatalarına ulaşmak icin su ızgarasını sokmeniz gerekir.

6 amortisoru suspansiyondan cıkarın. Amortisoru suspansiyona bağlayan somunu sokmek icin cırcır ya da anahtar kullanabilirsiniz. Tepede bulunan somunu cıkarmak icin aynı işlemi uygulamanız gerekecek.

7 Amortisoru alt ve ust cıvatalardan cıkarın. Amortisorleri cıvatalardan cıkartmak şaşırtıcı derecede zor olabilir, ozellikle de amortisorler bir tutma braketi ile monte edilmişse ve paslıysa. Biraz sağa solo itip cekerek cıkarmaya calışın bu yaptığınız hamle yeterli olmazsa tahta bir takozu bağlantı yerine yaslayıp cekic ile vurarak cıkarmaya calışın.

Sık gorulen problemlerden biri, askı rotunun somununu gevşetmeye calışırken cıvata ile birlikte donduğunu gorursunuz. Kilitleme pensesi kullanabilir veya somunu bir anahtarla gevşetirken pense ile donmesini onleyebilirsiniz.

8 Yeni amortisoru suspansiyon bağlantısına geri takın. Amortisoru kısaltmak icin biraz baskı uygulamanız gerekebilir. Bunun dışında cıvataları doğru konumlara yerleştirmek icin suspansiyonu yukarı kaldırmak icin yardıma ihtiyacınız olacak.

Buraya kadar anlattıklarımız kendi başına bağlantıya sahip amortisorler icin gecerliydi. Şimdi helezon yayı ile bir butun olarak sokulen amortisorlerden bahsedelim. Bu tarz tasarımların sokulmesi ve yay ile birbirinden ayrılması zor olan kısımdır. Helezon yayı ve amortisoru birbirinden ayırmak icin ozel bir aparata ihtiyacınız olacak. Bu aparatın adı amortisor cektirme aparatı olarak gecer. Aparat yaylarının uc boğumlarına kanca ile takılır. Daha sonra aparat mengene gorevi gorerek yayı sıkıştırır. Bu sıkıştırma sonucu amortisorun ust bağlantısı boşa cıkar. Ust bağlantı sokulerek amortisor yayın icinden cıkarılır. Daha sonra yeni amortisor yayın icine takılır ve ust bağlantı somunu tekrar takılır. Bu işlemler bitirdikten sonra amortisor cektirme aparatı gevşetilir ve helezon yayı acık konuma getirilerek amortisor ust takozuna duzgun şekilde bastırılır. Daha sonra bileşik şekildeki yay ve amortisorun suspansiyona montajı gercekleştirilir.

9 Diğer bileşenleri takın. Daha once cıkardığınız askı rotunu tekrar takıp cıvatalarını sıkın. Bagajda ya da motor bolmesinde soktuğunuz amortisor ust vidalarının bağlantısını gercekleştiriniz. Bu vidaları sıkarken dikkat ediniz ve onerilen sıkma tekniği ile cok fazla guc uygulamadan sıkınız.

10 Tekerleği takın. Butun bağlantılar ve bileşen parcaların montajı yapıldıktan sonra tekerlekleri aksa takıp bijon somunlarını eliniz ile sıkınız. Daha sonra krikoyu kaldırıp aracın altından guvenlik kriko sehpasını cekiniz ve krikoyu indirerek aracın altından alın. Bu işlemlerden sonra bijon somununu anahtar ile sıkınız ve işlemi bitiriniz.

4 Gerekirse, diğer 3 amortisoru de değiştirmek icin aynı adımları dikkatlice ve titizlikle gercekleştiriniz. Amortisorler genellikle aynı anda yıpranırlar, herhangi bir kaza sonucu amortisorunuzu değiştirmiyorsanız diğer amortisorlerin de değiştirme zamanı gelmiş demektir. 4 amortisoru aynı anda değiştirmek aracınızın mevcut dengesini en ust seviyede tutar. Aksi halde yeni amortisorle eski amortisor arasında dengesizlik olacaktır.