Gaz kelebeği siz gaz pedalına bastığınız anda ondan istediğiniz oranı gaz pedalı konum sensorunden ECU ( Elektronik kontrol unitesi) ya aktaracaktır. ECU ise, gaz kelebeğine sinyal gonderir ve gaz pedalına bastığınız orada gaz kelebeğinin acılmasını sağlar. Cunku benzinli motorlarda bir yanma oluşabilmesi icin belirli oranlarda hava ve yakıt karışımına ihtiyac duyulur. Bu karışımın oranını belirleyen en onemli etken hic farkında olmasalar bile arac suruculeridir. Aracımız bizim ondan istediğimiz performansa gore belirli karışım oranlarını kullanıyor. Bu karışım gruplarını 3 ana grupta sıralıyoruz.

İdeal Karışım Zengin Karışım Fakir Karışım Bunlar ne demek? Hangi grup ne işe yarıyor ve ne kadar hava kullanılıyor? Konuyu biraz daha acarak her birini ayrı ayrı inceleyelim.



İdeal Karışım: Benzinli araclarda en ideal yanma oranı 14/1 ‘dir. Yani iceriye 1 birim yakıt alınıyorsa 14 birim de hava alınacaktır. Motor kontrol unitesi tum yuk ve performans şartlarını değerlendirerek yanma tipini otomatik olarak ayarlar. İdeal yanma oranına ulaşınca motor performansında maximum performansa kadar ulaşmasa da bir iyileşme olur ve yakıt sarfiyatınız azalır.

Zengin Karışım: Zengin karışımda iceriye alınan yakıt oranı oldukca yuksek hava oranı ise cok azdır. Motorun bu işlemi yapmasının ana nedeni de ondan guc beklentisi icine girmemiz. Oldukca hızlı arac kullanıyorsanız, devamlı yuksek devir yapıyorsanız ya da oldukca dik bir rampadan cıkıyorsanız aracınız sizin guce ihtiyacınız olduğunu algılar ve hava oranını duşurerek yakıt oranını arttırır. Yanmadaki yakıt oranını arttırmanız demek de daha fazla yakıt sarfiyatı, daha yoğun egzoz emisyon oranlarına neden olur. Şuphe yok ki bu zenginlik de bir yere kadar. Cunku hava oranını tamamen kaldırıp tamamen yakıt puskurterek yanmayı elde edemezsiniz. Bu işlemin yapılması motorun boğulması demektir.

Fakir karışım: Fakir karışımda bu defa hava oranı artacak ve yakıt oranı duşecektir. Yakıt sarfiyatını duşurebilmek amacı ile yanmayı cok fakirleştirirseniz bu sefer aracta devamlı stop etme gibi sorunlar baş gosterebilir. Genel olarak duz bir yolda stabil şekilde seyrettiğinizde, gaz pedalına cok az bastığınızda ya da hic basmayıp motorun kendi gucunde seyretmesine izin verdiğinizde motorunuz tarafından otomatik olarak kullanılmaktadır.



Yukarıdaki bahsettiğimiz durumların tum ayarlayıcısı gaz kelebeğidir. Hava onun acıldığı oranda iceriye girecektir. Takdir ederseniz ki bu denli kritik bir parca arıza gosterdiğinde acilen mudahale edilmelidir. Tamiri mumkun mu, ne kadara yaptırılır biraz da bu konuya değinelim.