Rot başının değiştirilmesi, aracın direksiyon mekanizmasının onemli bir parcasının onarılması anlamına gelir. Birkac temel ekipman ve biraz bilgi birikimi ile, tek başınıza yapabileceğiniz kolay seviye diyebileceğimiz bir değişim prosedurune sahiptir. Rot başı değişim prosedurunu adım adım sınıflandırarak anlatacağız.
Rot başı erişim
1 On teker bijon somunlarını biraz gevşetin. Bu işlemi 4 kollu bijon anahtarıyla ya da aracınızın lastik değişim kitinde mevcut olan “L” bijon anahtarı ile yapabilirsiniz. Yerdeyken aracın ağırlığı tekerleklerin donmesini onleyecektir. Bu şekilde, bijon somunlarını guvenle gevşetebilirsiniz.
2 Aracın on tarafını kriko yardımı ile kaldırın. Aracınıza kriko ile kaldırmak icin arac ureticisi firmanın belirlediği yerleri bulun yoksa şasiye denk gelecek şekilde bir kaldırma işlemi gercekleştirin . Aracı
ile dengeleyin ve arka lastiklere takoz yerleştirin. Aracı kriko uzerinde yalnız bırakmak guvenli bir hareket olmayacaktır. Bu yuzden kriko sehpa standını aracının atına yerleştirmeniz ve tum yuku bu sağlam sehpalarının uzerine oturtmanız gerekiyor.
3 Tekerleği sokun. Bijon somunlarını tekerlekten cıkarınız ve tekerleği aks uzerinden ayırınız. Tekerleği arabanın altına kaydırın. Tekeri arabanın altına koymak, kriko sehpa standının arızalanması durumunda ekstra bir guvenlik onlemi sağlar.
4 Rot başını bulunuz. Tekerleği cıkardığınızda, tekerlek taşıyıcısına bağlı bir kale somunu ve ustunde yuvarlak bir kafa bulunan bu mafsaldan gecen bir mil olacaktır. Bu rot başıdır.
5 Rot kolunu bulun. Arabalar genellikle bir ic rot ucuna da sahiptir. Rot başının ucunu bularak başlayın. Aracın altındaki rot başının yivli bağlantı ucunu bağlı olan mil şeklindeki parcaya rot kolu denir.
Rot başı cıkarma
1 Sıkıştırma somununu gevşetmek icin bir anahtar kullanın. Bu somun rot başının yivli ucunu yerinde tutar ve rot kolu mili boyunca hareket etmesini onler. Gevşetmek, rot başı ucunu bukmenize izin verecektir. Tasarım gereği, dış rot kolu ucu ic rot kolu ucundan bukulmelidir.
2 Rot kolu ucuna dokunmak icin sıkıştırma somununu yukarı hareket ettirin. Sıkıştırma somununu sıkmayın. Bunu yaparsanız, dış rot ucunu kolayca ceviremezsiniz.
3 Kamalı pimi cıkarın. Bu pim, rot başının ucunun tekerlek taşıyıcısına bağlı olduğu yerde bulunur. Pimi duzleştirmek icin ince uclu pense kullanın ve ardından dışarı cekin. Cıkarılan pimi atın. Tekrar kullanılmamalıdır.
4 Kale somununu cıkarmak icin uygun boyutta bir anahtar kullanın. Bu, kamalı pimin gectiği somundur. Bağlantı cubuğu ucunu tekerlek taşıyıcısına bağlı tutar. Sokmek, rot başının kuresel ucunu cıkarmanıza izin verecektir.
5 Rot başının kuresel ucunu direksiyon mafsalından sokun. Bunu yapmak icin ozel olarak tasarlanmış bir aparat ya da cektirme kullanabilirsiniz.
Aleti dış bağlantı cubuğu ucunun bilyalı eklemi ile direksiyon mafsalı arasına yerleştirin.
Mili direksiyon mafsalından sokmek icin kullanın.
6 Rot milinin yivli ucunu rot kolundan ayırın. Bunu yapmak icin, dış bağlantı cubuğu ucunu ic bağlantı cubuğu ucunun milinden bukeceksiniz. Gevşetmek icin saat yonunun tersine cevirin. Aynı sayıda donuşu sıkabilmeniz icin tam olarak kac tur aldığını saymayı unutmayın. Bu, hizalamanızı mumkun olduğunca yakın tutmanıza yardımcı olur.
7 Koruğu ic bağlantı cubuğu ucundan cıkarın. Bunu sadece hem rot başını hem de rot kolunu değiştiriyorsanız yapın. Sıkıştırma somununu cıkarmanız gerekecektir. Ardından, bir pense alın ve ic bağlantı cubuğu ucunun ic ucundaki kelepceyi kelepce yatağından cıkarın. Kelepce yatağının uzak tarafında duz tornavida ile kırmanız gereken başka bir klips var. Tornavidayı takın ve kırmak icin cevirin. Şimdi koruğu kaydırabilirsiniz.
8 Rot kolunun ic bağlantı ucunu sokun. Bazı otomobil markalarında, cubuk ucu dondurulmeden once cıkarılması gereken kucuk bir pim vardır. Aracınızda varsa bu pimi bulun ve duz uclu bir tornavida ile pimi cıkarın. Başlamak icin duzeneğe bir cekicle birkac dokunuş yapmak gerekebilir. Pim cıkarıldıktan sonra rot kolunun ic bağlantı ucunu cıkarabilirsiniz. Bunu yapmak icin, ic bağlantı cubuğu ucuna uyan buyuk, derin bir sokete ihtiyacınız olacaktır. İc bağlantı cubuğu ucuna uyan ve ic bağlantı cubuğuna bir soketin takılmasını kolaylaştıran bir adaptor alabilirsiniz
İc bağlantı cubuğu ucuna erişebiliyorsanız, soket ya da aparata gerek kalmadan anahtarla yapılabilir.
Rot başı değiştirme
1 Yeni rot başını eskisiyle karşılaştırın doğru olduğundan emin olun. Yeni rot başının aracınızla uyumlu olduğundan şuphe duyuyorsanız, bir tamirciye danışıncaya kadar kullanmayın. Yaklaşık olarak aynı şekil ve boyutta olmalıdırlar. Tam olarak aynı uzunlukta olmaları cok daha iyi olacaktır.
2 Yeni rot kolunun ic bağlantı ucunu direksiyon dişlisine gecirin. Bu, daha once olduğu gibi aynı soket veya anahtarla yapılmalıdır. Ancak, uygun tork değerini bulmak icin servis el kitabınızı kontrol etmeniz gerekir servis el kitabınız yoksa internetten doğru tork değeri icin arama yapabilirsiniz. İc bağlantı cubuğu ucunu doğru tork değerlerine cevirdiğinizden emin olmak icin bir tork anahtarı kullanın.
3 Koruğu ic bağlantı cubuğunun uzerine geri kaydırın. Sadece bir kerelik kullanım icin kırdığınız klipsi değiştirmeniz gerekecek. İşe başlamadan once temin etmek sizin icin onemli olacaktır. Koruğu ic bağlantı cubuğu ucuna doğru yukarı kaydırdığınızda, yeni klipsi sabitleyin. Ardından korukteki ikinci klipsi yeniden takmak icin pense kullanın.
4 Sıkıştırma somununu geri takın. Rot başını rot koluna takmaya calışmadan once bu yapılmalıdır. Sıkıştırma somununu, milin dış bağlantı cubuğu ucuna takılmayacak şekilde milin uzerine kadar alın.
5 Yeni dış rot kolu ucunu ic rot kolu miline gecirin. El ile cıkarmak icin aynı sayıda donuş yapmalısınız. Ardından sıkıştırma somununu rot kolunun ucuna gecirin. Dış bağlantı cubuğu ucunun hareket etmesini onlemek icin sıkıştırma somununu sıkın.
6 Rot kolunun ucunu tekerlek taşıyıcısına bağlayın. Rot başının ucundaki kuresel vidayı, eski rot başının bağlandığı şekilde taşıyıcı uzerindeki deliğe duzgun şekilde hizalayacak şekilde sağ sol yaparak takın.
7 Kale somununu sıkın. Bu, rot başının ucunu tekerlek taşıyıcısının bağlantısına sabitleyecektir. Bu cıvatanın ne kadar sıkılması gerektiğini oğrenmek icin kullanıcı kılavuzunuza veya servis kılavuzuna bakın.
8 Eski pimi değiştirin. Kale somununun rot başının uc şaftındaki delikle aynı hizada olduğundan emin olun. Kamalı pimi delikten kaydırın ve kale somunu etrafına dolamak icin uclarını geriye doğru bukun. Bu, suruş titreşimlerinin kale somununu gevşetmesini onler. Daima yeni bir kamalı pim taktığınızdan emin olun. Eski yıpranmış pimleri tekrar kullanmayın.
9 Sıkıştırma somununu sıkın. Sıkıştırma somununu bağlantı cubuğu ucuna olabildiğince sıkmak icin acık uclu bir anahtar kullanın. Bu, aracınızın tekrar hizalanmaya mumkun olduğunca yakın olmasını sağlayacaktır.
10 Tekerleği yerine takın. Bijon somunlarını elle sıkın.
11 Aracı yere indirin. Aracı kriko sehpa standlarının uzerinden kriko yardımı ile alın. Aracın altından kriko sehpa standlarını cıkarın. Aracın altında başka bir şey kalmadığından emin olduğunuzda krikoyu indirerek aracı zeminle buluşturun.
12 Bijon somunlarını sıkın. Bijon somunlarını belirtilen torka sıkmak icin bir bijon anahtarı veya tork anahtarı kullanın. Bijon somunlarını sıkarken yıldız şeklinde sıkmamız gerekmektedir.
13 Diğer taraftaki rot başı ve rot kolunu değiştirme. Diğer taraftaki rot başı ve rot kolunu değişmek icin anlattığımız prosedurun aynısını takip edip yapmanız yeterli olacaktır.
14 Rot ayarı yapılmalı. Aracta rot başı ve rot kolu değiştirildiğinde aracın rot ayarı bozulacaktır. Rot ayarı bozulduğunda arac sağ sola cekme yapıp suruş guvenliğini tehlikeye atacaktır. Bunun dışında tekerlerde oluşacak acısal bozukluklar tekerin dengesiz şekilde aşınmasına sebep olacaktır. Bu yuzden değişim gercekleşir gercekleşmez aracın rot ayarı titizlikle yaptırılmalıdır.
Rot Başı Değişimi Nasıl Yapılır?
Aksesuar, Tuning, Parça0 Mesaj
●3 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Teknoloji Forumları
- Otomobil Forumları
- Aksesuar, Tuning, Parça
- Rot Başı Değişimi Nasıl Yapılır?
-
12-09-2022, 01:30:54