[img]http://img48.**************/img48/6399/goldglass1wc.jpg[/img]
Bateri Hakkında Temel Bilgiler

Temel Bilgiler

Muzik,iki onemli bileşenin eseridir: melodi ve ritim.
Biz davulla ilgili sohbetlerimizde muziğin omurgası olan ritim uzerinde duracağız

Davul seti, ritim enstrumanlarının en modernize olmuş şeklidir. Alıştığımız şeklini bulduğundan beri gun gectikce yeni formlar (set-up) kazanmaktadır.

Standart bir davul setini oluşturan parcalar:

1. Bas davul (kick)
2. Trampet (snare)
3. Tomlar (toms) [sayısı değişir]
4. Ziller (cymbals) [hi-hat , ride , crash vs.]
5. Sehpalar (hardware)
6. Tabure (throne)

Davul calmayla ilgili bilmemiz gereken temel noktalar:

1. Denge: Davul, dort uzvumuzu kullanarak caldığımız bir enstruman olduğundan, oncelikle dikkat edilmesi gereken şeyler oturduğumuz tabure, yuksekliğimiz ve dengedir. Tabureye, tum ağırlığımızı taşıyabileceği kadar dik oturmalı, bacak ve kollarımızı rahatca hareket ettirebilecek bir dengeyi sağlamalıyız.
2. Yaklaşım: Bu dengeyi en iyi şekilde elde etmek icin davula bir sporcu gibi yaklaşmalıyız. Cunku denge, kaslar, vuruşlar, kondisyon ve duzenli soluma davuldan cıkan sesleri buyuk olcude değiştirir.
3. Vuruş teknikleri: Elimizdeki bir cift baget ve bacaklarımızla davul uzerinde uygulayabileceğimiz bircok vuruş tekniği vardır. Burada da onemli olan hangi tekniğin nasıl tınladığını bilip tarz icinde bir tercih yapmak ve ahenkli sesler cıkartmaktır. Sabırla calışılması gereken bu tekniklerden ileride bahsedeceğiz.
4. Zaman: Zaman, her muzisyen icin cok onemli olan ancak ritim enstrumanları ve ozellikle de davulcu icin varoluş nedeni olan bir kavramdır. Bu noktada kısaca metronom'dan bahsetmeliyiz. Metronom, tempoyu yani duzenli zaman aralıklarını, sesli ve/veya ışıklı olarak gosteren bir aractır. Orneğin, 92 tempo, 126 tempo vs. gibi belirtilen rakamlar, bir dakika icinde yapılan duzenli (eşit aralıklı) vuruş sayısını gosterir. Bu da gosterir ki , 60 tempo dediğimizde dakikada 60 vuruşu - yani bir saniyeye eşit bir zaman dilimini, aynı şekilde, 120 tempo dediğimizde de saniyede 2 vuruşu kastetmiş oluyoruz. Tempo, aksi belirtilmedikce, muzikteki dortluk notaları (bir vuruşluk notaları) temsil eder.

Zaman Değerleri

Her enstruman icin gerekleri olan notalar ve değerleri aşağıda gosterildiği gibidir. Burada verilenler, başlangıcta davul oğrencilerine gerekli gorduğumuz kadarıyla, sınırlıdır. Uclemeler, noktalı notalar, atmışdortluk notalar vs. den yeri geldikce bahsedeceğiz.



Davulda Notasyon

Davulda notaların gosterimi, diğer enstrumanlara gore daha pratiktir. Davul setindeki her parcayı temsil eden bir nota ya da sembol vardır. Bu notaların yerleri, kitaplara gore kucuk değişiklikler gosterir ancak biz aşağıdaki notasyon uzerinde calışacağız. İleride gerektikce, daha fazla parcalı bir "set-up" icin yeni notalar tanımlayabiliriz.

Temel Ritimler 1

Rock

Temel ritmler derslerinde rock, funk, reggea, blues, jazz, latin gibi stillerde temel olan paternlere (ritm kalıpları) bir goz atacağız. Bu dersde, rock stiliyle ilgili birkac patern ve ipucu sizi bekliyor..

Aşağıda uc ayrı patern goruyorsunuz. Her bir paterni uc aşamada calmaya calışacağız. Step 1, 2, 3 diye adlandırdığımız bu aşamalar, bizi paternleri en iyi şekilde hissetmek ve calabilmek icin hazırlayacak.



Step 1: Rock stilinde zamanı sayan, muziği ve diğer arkadaşları (bas, gitar, vs.) yonlendiren enstrumanımız hi-hat ya da ride zilimiz olacak. İlk aşamada, zildeki vuruşlarımızı kararlı ve temponun icinde tutmaya calışmalıyız. Zildeki kararlılık bizim kik ve trampette calacağımız notaları etkileyeceği gibi grupdaki diğer arkadaşların caldıklarını da etkileyecektir. Unutulmaması gereken şey, bir grup icinde zamanı koruma, tempoyu guclu bir şekilde hissettirme işi davulcunundur. Grup arkadaşlarınız gitar, bas, klavye vs. calarken, ya da şarkı soylerken sırtlarını davulun ritmine yaslayabilmeliler. Bunu sağlayan da zamanı veren vuruşlarınızdaki kararlılık olacak.

Step 2: İkinci aşamada, trampetleri yerleştireceğiz. Yukarıdaki orneklerde trampet vuruşları 4/4 luk bir zamanın 2. ve 4. vuruşlarına denk geliyor. Diğer alternatifleri de deneyebilirsiniz.

Step 3: Bas davulla yani kikle caldığımız notalar, bas gitarın caldıklarıyla kenetlenmelidir. Bu aşamada kikleri ekliyelim ve bas gitarı duymaya calışalım. Eğer bir bascı arkadaşınızla calışabiliyorsanız zaten şanslısınız demektir.

Bu uc aşamayı sindire sindire calışın. Sonunda duyduğunuzdan memnun kaldıysanız size bir aşama daha onerelim. Dediğimiz gibi 1. aşamada caldığınız zil vuruşları gruba olduğu kadar size de rehberlik edecek. Bu yuzden paterni iyice benimsediğinizde zilleri calmayı bırakın ve sadece kik ya da trampet vuruşlarını yapın. Ziller olmadığı halde zamanı koruyabiliyor olmalısınız. İyi calışmalar..





Bateri (bu bile Fransızca Batterie,İngilizce Drum set
yani davul seti


Davul seti (sadece davul adedi sayılır) genelde 5 temel parcadan oluşur Bas davul,Trampet,2x Alto ve Bas Tom (yani size 11 parcalık bir davul setinden bahsediliyorsa bilin ki icinde ne var ne yok hepsini saymışlardır,yani aksamları da!)diğer tum metal parcalar “Aksam” adi altında toparlanır.Ziller parcadan sayılmaz…



Bas davul :takılan adlar Bas,Bas Davul,Kick,Kros,Kroskes,Buyuk Davul……
Fransızca Cross-caisse ,yani buyuk kasa demek .
İngilizce Kick drum (kısaca kick) ya da Bass drum yani bas davul demek.



Yerde durması icin tasarlanmış bu davul değişik caplarda olabilir 18” den başlayıp 26” e kadar buyuyebilir.bazı ozel yapımlar 32” e kadar cıkabiliyor! Uzunluklar gunumuzde 14” ile 20” arası değişmekte.



Bas davulun yerde devrilmeden durmasını sağlayan bacaklar “Kros bacağı” olarak adlandırılabilir.İngilizce “Bass Drum Spurs”.Amator davullarda kasanın icine giren ince bacaklar profesyonel davullarda dışarıdan monteli ve katlanabilir ozelliktedir.Coğu bacak demirinin ucu sivriltilmiş ve halı gibi yumuşak zeminlere saplanabilir ozelliktedir,aynı zamanda diğer bir kaucuk veya plastik parca istenildiğinde sivri ucu icine alarak parlak zeminlerde kaymayı onler.Bu sistem genelde vidalıdır.



Bas davul uzerinde diğer davulların monte edilebilmesi icin bir yuva vardır.fakat her davul markası kendi sistemine gore bir yuva imal etmiştir.Yani yuva tek delikli veya cift delikli olabilir.Bu yuvaya “Bağlantı yuvası” diyebiliriz.
Davul derilerini kasaya germek icin kullanılan cemberlere “kasnak”(İngilizce: HOOP veya Bas drum Hoop) adını veriyoruz.Kasnak davulun model ve markasına gore metal veya ahşap olabilir.Kasnağı kasaya ile birleştiren “u” şeklindeki profile kelepce (İngilizce: claw) bu kelepceyi sıkan vidalara “akort vidası” (İngilizce:T –rod,screw,tuning screw),bu vidaların icine girdiği yuvalara “baba” veya “akort babası” (İngilizce:Lug,tuning lug,drum lug),yuvaların icindeki dişli kısma “cekirdek” (İngilizce : nut) isimleri veriliyor.






Trampet: takılan adlar Trompet ,altında tel olan davul varya hani falan gibi adlarla anılır

Fransızca : Caisse Claire

İngilizce : Snare Drum (yani telli davul)



Trampeti oluşturan parcalar:


Trampet ust derisi (batter head)

Trampet alt derisi (snare side)

Trampet teli :takılan adlar, Kord teli (snare wire veya floppy snare)

Bu teli mekanizmaya bağlamak icin mekanizmanın cinsine gore ip veya plastik bant kullanılır (snare cord).

Trampet mekanizması (snare mechanism/snare strainer):bu mekanizma teli indirip kaldırmaya yarayan bir kol ve onun bağlı olduğu sistemdir.

2 ana mekanizma turu vardır………



1-Throw off yani standart, tek taraftan hareket eden mekanizma.Telin aktif olan tarafı hareketlidir,pasif olan ucu sabittir.

2-Paralell,adı ustunde, tel deriye yatay pozisyonda iki taraftan birden iner ve kalkar,cok hassas ayarlanabilen modelleri vardır ,bunlardan en unlusu Ludwig Super Sensitive ‘dir ve ozel bir tel ve mekanizmaya sahiptir.Genelde paralel kord telleri 35 cm. den uzun olur,ama bazı throw off telleri de yine standart tellerden uzundur,biz onlara “uzun kord” adini taktik.



Alto: bu terim ses karakterini belirtir “soprano,alto,bas,bariton ….”gibi.Ama biz bas davulun uzerinde duran davullara nedense alto diyoruz. Boyle yerleşmiş olduğu icin başka isim takmayalım bari….

İngilizce .tom tom (yani tam tam ,tom,rack tom ,hang tom gibi isimlerle anılır.
Rack Tom: davulları bas davuldan veya zil sehpalarından ayrı bir konstruksiyon uzerine monte ettiğimizde konstruksiyona “Rack”, uzerindeki kucuk davullara da “Rack Tom” diyoruz,yani farklı birşey değil.



Alto uzerindeki deri (batter head)

Alto altındaki deri (resonant head)

Bu derileri geren cembere “ kasnak” ya da “alto kasnağı” (İngilizce. Rim)
(Deriler hakkında geniş kapsamlı bir yazıyı gelecek ay sunacağım.)



Altoları bir mekanizma ile Bas davul uzerine ,bir Rack sistemine veya zil sehpalarına bağlayabiliriz.Alto uzerindeki bağlantı yerlerine “alto yuvası” adi veriliyor.Bu yuvalar her markanın kendi dizaynına gore farklılıklar gosterebilir ve genelde marka adları kullanılarak isimlendirilir.3 temel bağlantı standardını tanıyalım;



Pearl tipi baglanti: Pearl ve Taiwan mali davullarda karşımıza cıkan davul kasasının icine giren boru tipli bir mekanizmadır.Dişli veya sonsuz ayarlı olabilir (Pearl kendi davullarında sonsuz ayarlı modeli uyguluyor –Forum serisi haric-,diğer Taiwan ve Cinli ureticiler dişli mekanik modeli kullanıyor.)
Bu model 2 ayrı boru kalınlığında karşımıza cıkabilir.Cok ucuz davullarda sıkca ince tip boru kullanılır.



TAMA tipi bağlantı: Tama’nın populerleştirdiği “Omni Ball” sistemi.Her yone rahatca hareket edebilen plastik toplara gomulmuş “L” kollar.Bu kollar davul kasasının icine girmez. Bazı Taiwan ve Cinli ureticilerin ust model davullarında da karşımıza cıkan bu sistem kotu kullanıldığında yalama olarak bizi sinirden catlatabilir.



YAMAHA tipi bağlantı:Yukarıdaki 2 bağlantının bir bileşimi seklinde tasarlanmıştır.Hem plastik Omni Ball sistemi hem de kasanın icine giren boru sisteminden oluşur.Yalnız kasa icine giren boru yuvarlak değil ince bir altıgenden oluşur.Bu sistemin bir benzerini Premier yıllar once kullanmıştır.Sistem metal bir top ve ona bağlı L seklinde altıgen bir koldan oluşup yine davul kasasının icine girmekteydi,ayni modeli “Cumbuş” davullarında da gormekteyiz.



90’larda gelişen başka bir akim da Rezonans arttırıcı bağlantı sistemidir ve bugun butun davul firmaları kendi versiyonlarını uygulamaktadır.



Bu sistemin ,bağlantıların davul kasasına en az temas etmesiyle monte edilmesi ve Resonans’in artması prensibine dayanır.Aslında davulu elinizle kasnağından tutup vurursanız ne kadar farklı bir ses cıktığını fark edeceksiniz.



Firmaların kullandığı izolasyon aparatları;



PEARL - I.S.S ve Opti Mount

TAMA - Star-Cast

YAMAHA - Y.E.S.S.

SONOR - T.A.R.



Bu akimin oncusu R.I.M.S sistemidir ve bazı firmalar kendi davullarında R.I.M.S kullanmaktadır.




Bas Tom: İngilizcesi Floor Tom
Genelde 3 bacak ile yere temas edenler “Floor Tom”,bir askı yardımıyla asılanlar ise “Hang Tom” olarak isimlendirilir.

__________________