• 19-07-2022, 12:28:39
    #1
    Michael Ryan - Douglas Kellner - Politik Kamera:
    Cağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası




    Arka kapak tanıtımı
    Politik Kamera altmışlı yılların sonlarından seksenlerin ortalarına kadar uzanan ve ABD toplumunda politik ibrenin giderek artan bir hızla sağa yoneldiği bir donemde Hollywood sinemasının bu yonelime nasıl karşılık verdiğini ele alan, kultur ile politika arasındaki ilişkiye dikkat ceken bir uslupla yazılmış eleştirel bir inceleme. Ryan ve Kellner, altmışların ozgurlukcu ve eşitlikci değerlerle orulu toplumsal atmosferinden Reagan?ın vahşi kapitalizmine giden yolu Hollywood sineması uzerinden kat ediyor.
    Ryan ve Kellner?a gore sinema ideolojik uretim acısından vazgecilmez bir arac, cunku her ikisinin de sıkı sıkıya ilgili olduğu bir ortak nokta var: Temsil. Sinema dışarıda ?duran? bir şeyi bize ?gostermez?. Onu temsilin suzgecinden gecirerek, şu ya da bu bicimde donuşturerek, bize bir yapıntı sunar. Sinemada gorduğumuz her şeyin arkasında, temsil bicimine ilişkin bir tercih yatar. İdeoloji de temsiller uzerinde yukselir; toplumsal kurum ve değerlerle, cinsiyet rolleriyle, kişisel var oluşumuzla ilgili yapıtaşları temsilin vazgecilmez katkısıyla oluşturulur. Dolayısıyla sinema ideolojinin idamesine destek veren temsil bicimlerini yeğleyerek hÂkim ideolojik gercekliğin yeniden uretimine katkıda bulunabileceği gibi, alternatif temsiller aracılığıyla onu sarsmayı da amaclayabilir.
    Zararsız gorunen pek cok Hollywood ?hikÂyesinde? kılık değiştirmiş toplumsal arzular, sıradanlıkları metaforik yuceltmeyle ortbas edilmiş korku ve kaygılar boy gosteriyor. MuhafazakÂr Hollywood sinemasında bolca rağbet edilen metaforik anlamlandırma bicimi psikososyal gerilimleri yatıştırmaya yonelik bir boşalım mekanizması oluşturuyor. Boyle olunca, orneğin, Baba?nın erkeklerini bu kadar ?erkek? yapanın ne olduğu, Şeytan?daki masum kız cocuğunun neden şeytanlaştığı, Jaws?daki kopekbalığının aslında kime ve neden dehşet sactığı, Havaalanı ve Yangın Kulesi gibi felaket filmlerinde felaketle birlikte nelerin savuşturulduğu, Kıyamet?te Vietnam?la nasıl hesaplaşıldığı, Rambo?nun neden şiddete doymadığı uzerinde yeniden duşunmek gerekiyor.
    Patolojik bir eril cinsel kimlikle, bireyci alternatiflerle, seckin liderlere bağlanmış umutlarla yuklu, karşılanmamış ozlemlerin ve husran duygularının saldırgan bir şiddete donuştuğu babaerkil muhafazakÂr toplumda, imdat cağrılarını gormek icin muhafazakÂr kulturel uretimi geri şifrelemek bile yeterli olabiliyor. Ryan ve Kellner, Hollywood?un ideolojik şifrelerini ustalıklı bir icgoruyle cozerek, Hollywood formullerinin bize gercekte ne soylediğini anlatıyor. MuhafazakÂrlık sozluğunde ?erkek? ve ?kadın? olmanın, ozgurluğun, başarının, doğanın, ailenin, teknolojinin vb ne anlama geldiğini merak edenlere ve daha eşitlikci alternatiflerden umudunu kesmemiş olanlara...
    12 MB | PDF | Alıntıdır
    Gizli İçerik:
    Gizli içeriği görmek için mesaj yazmalısınız.