Sinema tarihine «butun zamanların en iyi filmleri»ni bı¬rakmış olan Eisenstein?ın Film Duyumu kitabından sonra Film Bicimi?ni de yayımlamakla mutluluk duyuyoruz. Hemen he¬men film cevrilen tum ulkelerde coktan cıkmış ve yeni basım¬ları yapılmış olan bu iki temel kuramsal kitabın bizde de ?cok gec olmakla birlikte? sonunda yayımlanabilmiş olması se¬vindiricidir. «Butun sanatların en onemlisi» olarak kabul edi¬len sinemanın, yaratıcılarından olduğu kadar izleyicilerinden de cok geniş bir bilgi duzeyi istediğini bu iki kitap bize acık acık gostermektedir. İnsanbilimden resme, mimariden muziğe, dilbilimden edebiyata, tiyatroya dek ceşitli bilim ve sanat alan¬larında bilgi sahibi olan Eisenstein, bu iki yapıtında sinemanın temel sorunlarını bir bilim adamının titizliğiyle ele almakta ve gercek bir sinema yapıtının nasıl oluşturulması gerektiğini temellendirmeye calışmaktadır. «Sanat her zaman bir catışma¬dır; toplumsal gorevinden oturu, doğasından oturu, yontem- biliminden oturu» diyen Eisenstein, bu iki kitabıyla buyuk bir yonetmen olduğu kadar buyuk bir kuramcı, duşunur ve araş¬tırıcı olduğunu da gostermektedir.
Film Duyumu?nun ve Film Bicimi?nin, Nijat Ozon?un bil¬gili cevirisiyle, uzun «Giriş» yazısıyla, onsozleri ve notlarıyla, ceşitli kaynakları tarayarak yaptığı eklerle, oteki dillerde cıkan ceviriler arasında en eksiksiz ve kapsamlı basımlar olmaya hak kazandıklarını da ayrıca ovunerek belirtmemiz gerekir.






Sergey M. Eisenstein - Film Bicimi
Payel, 1985, 398, Nijat Ozon, Sanat, Sinema








Gizli İçerik:
Gizli içeriği görmek için mesaj yazmalısınız.