Yıldız Ecevit, Turk Romanında Postmodernist Acılımlar, İletişim Yayınları:692, Cağdaş Turkce Edebiyat:102, ISBN 975-470-875-4, 240 sayfa, 1. Baskı:2001, İletişim Yayınları, İstanbul
Kapak Resmi:Suleyman Saim Tekcan, "Suleymanname"'den, Renkli Metal Gravur
Kapak Resmi:Suleyman Saim Tekcan, "Suleymanname"'den, Renkli Metal Gravur
`Gecmişinde cok uzun yıllar yalnızca `gercekci` olmuş, romantizmi neredeyse hic yaşamamış Turk romanı, modernist/postmodernist bicimcilikte ilk kez `romantizm`le tanışmaktadır ve bu bana gore estetik duzlemde gercekleşen bir devrimdir ve her devrim gibi de heyecan vericidir.` Yıldız Ecevit, 20. yuzyıl avangardist roman estetiğinin genel bir tasvirini yaptıkları, bu estetiğin ustkurmaca, metinlerarasılık, coğulculuk gibi temel ozelliklerini irdeledikten sonra, postmodern edebiyatın Turkiye`deki yayılımını inceliyor. Modern Turkce edebiyatın dort onemli metnini, postmodern edebiyat kuramının olanaklarıyla cozumluyor: Oğuz Atay`ın Tehlikeli Oyunlar`ı, Orhan Pamuk`un Benim Adım Kırmızı`sı, Hasan Ali Toptaş`ın Bin Huzunlu Haz`zı, Metin Kacan`ın Fındık Sekiz`i. Belki yazarlarının bile aklından gecirmediği metinlerarası ilişkiler, oyunlar kurgulayarak, eleştirmen-okur inisiyatifinin hakkını veriyor. Modern-sonrası Turkce edebiyatın analizi acısından onemli bir kaynak olan Turk Romanında Postmodernist Acılımlar, `ozgur konumunun buyusune kapılmış okur tutumu` acısından da zenginleştirici bir deneyimi yansıtıyor.
İCİNDEKİLER
Sunuş /3
A . Giriş /15
I. KOZMOLOJİ, GERCEKLİK VE SANAT 17
II. 20. YUZYIL AVANGARDİST ROMAN ESTETİ?İNE GENEL BAKIŞ /33
1. Roman Estetiğinde Değişen Değerler /33
2. Estetik Modernizm ve Roman /40
3. Modernist İmge /48
4. Modernist Seckincilik ve Estetisizm /54
5. ?Postmodern Durum" /57
6. Postmodern Duşunce /62
7. Postmodern Anlatı /67
8. Oyun Olarak Kurmaca /71
9. Postmodern Okuma/Eleştiri /79
III. YETMİŞ SONRASI TURK ROMANINDA ESTETİK DEVRİM /83
B. Metin Cozumlemeleri /95
I. O?UZ ATAY'IN "TEHLİKELİOYUNLAR" ROMANINDA ?USTKURMACA? /97
1. Kurmacanın Kurmacası /97
2. 'Tehlikeli Oyunlar"da Ana Yapı/Kurgu Ozellikleri /100
3. "Tehlikeli Oyunlar"da Ustkurmaca /104
4. Son Deyiş /127
II. ORHAN PAMUK'UN "BENİM ADIM KIRMIZI" ROMANINDA ?CO?ULCU ESTETİK' /129
1. Karşıtlıklardan Yeni Bir Kozmolojiye /131
2. "Cross the Border/Close the Gap" /135
3. 'Sanatlararasılık' ya da Pamuk'un 'Epik Resim'leri /143
4. Metinlerarasında ya da Resimlerarasında Yaşamak/153
5. Kurmaca ile Gercek Arasında Yaşamak /158
6. Orhan Pamuk'u Okumak ya da Okuyamamak /162
III. HASAN ALİ TOPTAŞ'IN ?BİN HUZUNLU HAZ'I: ONCU TURK ROMANINDA ROMANTİK BİR UC DURAK /167
1. Postmodern Bir Modernist /167
2. Turk Edebiyatında Bîr Kafka /169
3. Yaşamı Romantize Etmek /171
4. Kurguda Postmodernist Oğeler /175
5. Ustkurmaca Duzlemde Varolmak /184
6. Metinlerarası Duzlem ya da 'Anlatı Ormanlarında Bir Gezinti' /191
7. İmgeleşen Roman /195
8. Bir Dilsel Anıt /199
9. Metinde Anlamın İzini Surmek /200
10. Son Deyiş /207
IV. METİN KACAN'DAN BİR?NEWAGE ANLATISI: "FINDIK SEKİZ' /209
1. "Ağır Roman" ve "Fındık Sekiz" /213
2. "Fındık Sekiz"de 'Nefs-i Emmare'yi Yaşamak /215
3. Malibu ve Impala ile Mistik Yollarda /220
4. "Fındık Sekiz"de Bicim/Yapı/Kurgu/Dil Ozellikleri /226
5. Son Deyiş /235
Dizin /237