TaşkoprîzÂde'nin «Şakaayık-ı Nu'mÂniyye»sinde yararlandığı
anlaşılan, Bursalı TÂhir Bey'in «Osmanlı Muellifleri»nde Serez'de gorup
incelediğini soylediği ve Bedreddîn'in
tarıykat silsilesi ile eserlerini tesbît ettiği, eşsiz
bir hazîne değerinde olması gereken bu ManÂkıbnÂme'nin
tek yazma nushasını, Prof. Babinger yıllarca durup
dinlenmeden araştırmış, Serez'de yaptığı soruşturmada
Bedreddın'in turbesi yamnda bulunan ve onun geleneğini
koruyup surdurduğu bildirilen Kaadirî Tekkesi
dervişlerince ahÂlî mubadelesi sırasında istanbul'a goturulmuş
olmasının muhtemel bulunduğu sonucuna varmıştı!
Boylece Bedreddin hakkında gerek Babinger'in
?Fuad Koprulu tarafından, doğu kaynaklarını gereği gibi
incelememesi, acık secik bir sonuca varamaması ve yeni
hicbir şey soylememesi yuzunden haklı olarak eleştirilmiş
olan ?monografisi gerekse Şerefeddin Efendi'nin
(Prof. Şerefeddin Yaltkaya'nm) monografisi", doğrudan
doğruya ManÂkıbnÂme'nin metninden yararlanmadan yazılmıştı.
1930 yılında" Tekirdağlı bir zÂt, Sahhaflar Carşısı'nda
Hulusi Efendi'ye birkac kitap yollamıştı ki, bunlardan
biri de Bedreddîn'in ManÂkıbnÂmesi'ydi; Hulusi
Efendi'den de, ManÂkıbnÂme'yi tanınmış araştırıcı
ve kitap toplama meraklısı Muallim M. Cevdet Bey satın
almıştı.
Bugun İstanbul Belediyyesi KutubhÂnesi'nde Muallim
M. Cevdet Bey'in vakfettiği kitablar arasında K. 157
de bulunan ManÂkıbnÂme'nin bu tek nushasının, Şerefeddin
Yaltkaya 1935 de ancak bir ozetini verebilmiş Babinger
de 1943 de nedense doğrudan doğruya fotokopisini aldırtarak
asıl metninin değil de, Omer Fevzi Mardin'in en
sondaki imzÂlı yazısından anlaşılacağı uzere bu zÂta istinsah
ettirdiği nushasının tıpkı-basımını yayınlamış,
gelgelelim Omer Fevzi Mardin ManÂkıbnÂme'yi doğru durust
okuyamadığından, ozellikle anlıyamadığı yerleri uydurarak
yazdığından Babinger'in yayınladığı nusha, baştan
aşağı yanlışlarla dolu ve anlaşılmaz bir nesne olarak
ortaya cıkmıştı.
(Kitaptan)
Alıntıdır. Eti Yayınevi, 1966, 174 sf., 8 mb.
Yararlı olması dileğiyle.