Makarna denildiğinde, aklınıza hangi ulke geliyor? Bu soruya ‘‘İtalya ’ ’ dışında verecek bir yanıtınız olduğunu sanmıyoruz! Hal boyle olunca, bir makarna markasının kullerinden doğabilmek icin İtalyan kimliğine burunmesi de kacınılmaz oluyor. O markayı uzaklarda aramayın, ulkemizden bir hikaye bu: Gecmiş yılların Kartal Makarna ’sı, şimdilerin Pastavilla ’sından bahsediyoruz!
Şimdilerde ‘‘Pastavilla ’ ’ adıyla bildiğimiz makarna markasının bir PR ve marketing harikası olduğunu biliyor muydunuz? Satış rekorları kırmak kolay iş değil elbet. Her başarıda olduğu gibi, Pastavilla ’nın başarısının ardında da bir tırnaklarla kazıma durumu soz konusu. Tabii biraz İtalyan esintisi de yok diyemeyiz… Gelin, bu İtalyan ruyası kıvamında hikayeyi birlikte inceleyelim!
[h=2]Kartal Makarna ’dan Pastavilla ’ya…[/h]
Gunumuzde Pastavilla adıyla bilinen işletme, İsmail Hakkı Ulukartal tarafından 1928 ’de ‘‘Kartal Makarna ’ ’ olarak İzmir Kemeraltı ’nda kuruluyor. 1990'a dek yolunda giden işler, 90 ’lı yıllar itibariyle bozulmaya başlıyor. O esnada şirket yonetimini devralmış olan Ali Ulukartal, yaşanan ekonomik krizle baş başa kalıyor. Fabrika kapatmakla yoluna emin adımlarla devam etmenin bir yolunu bulmak arasında bir tercih yapmak zorunda olan Ali Ulukartal, bu keskin ikilemde secimini profesyonel bir yardım alarak Kartal Makarna ’nın istikbalini kurtarmaktan yana yapıyor ve Nur Demirok ile kafa kafaya vermeye karar veriyor. Kartal Makarna ’dan Pastavilla ’ya uzanan yolculuğun da boylece ilk adımı atılmış oluyor!
[h=2]Kartal Makarna ’nın kurtuluş yolu İtalya ’dan geciyor[/h]
Kartal Makarna ’yı kurtarma planını resmen başlatan Nur Demirok, kurtuluş yolunun İtalya ’dan gectiğine inanıyordu. Makarnanın anayurdu İtalya, markayla butunleştiği takdirde işler değişebilirdi. Kartal Makarna ’nın kriz anındaki bir numaralı ihtiyacı, İtalyan kimliğinden başkası değildi. Bunun icin de yapılması gereken ilk şey, ‘‘Kartal Makarna ’ ’ ismiyle vedalaşmaktı. Oyle de oldu. İşletme, kısa surede ismini ‘‘Pastavilla ’ ’ olarak guncelledi. Markaya alınan İtalyan lisansına karşın uretimin Turkiye ’de yapıldığı da ‘‘Turk Malı ’ ’ damgasıyla tescillendi. Bu sayede ‘‘Yerli malı, yurdun malı ’ ’ algısından da tamamen vazgecilmemiş oldu.
[h=2]Pastavilla İtalyanlaşmaya devam ediyor[/h]
İkinci adımda elbette yetkililer ilk iş olarak İtalya ’ya gitti. İtalyanlaşan bir kimlik icin İtalya ’ya ayak basmak şarttı! İtalya ’dan o gune dek Turkiye ’de bulunmayan, uretilmeyen makarna şekillerini getiren Pastavilla ekibi, bir yandan yenilikci sıfatına erişirken bir yandan İtalyanlaşmaya devam ediyordu. İsim ve urun gamındaki değişikliklerden sonra sıra pek tabii logoya geldi. Marka icin guneş, buğday ve İtalya bayrağından oluşan yepyeni bir logo tasarlandı. Onca radikal donuşumden sonra, logo eskisi gibi kalabilir miydi?
[h=2]Marka kimliği değişiminden kurumsal ekip de payına duşeni alıyor[/h]
Kartal Makarna hızla Pastavilla donuşumunu surdururken, Pastavilla ’yı taşıyacak ekipte de yeni simalar gormek kacınılmazdı. İtalyan asıllı İzmirli bir Levanten olduğu bilinen Hugo Reggie de İtalyan kimliğinden kazandı. Pazarlama sektorune dair hicbir bilgi ve tecrubesi olmasa da Reggie, şirketin pazarlama muduru ilan edildi. İtalyan işletmenin İtalyan yetkilisi goruntusu de boylelikle sağlanmış oldu. Reggie, pazarlama muduru olmakla da kalmadı; ‘‘Makarna Ustası ’ ’ ilan edilerek Pastavilla reklamlarında da boy gosterdi. Mudurluk ve ustalık harmanlanınca, Reggie ’yi basın karşısında gormek de kacınılmaz oldu. Ulkemizde yabancı sermaye yatırımlarının henuz pek de fazla olmadığı 1992 yılında, yeni kimliği uzerinden oluşan yepyeni imajıyla Pastavilla; Reggie ’nin kameralar onune gecmesiyle basında yerini aldı.
[h=2]Pastavilla ’nın dolce vita ’sı![/h]
Kartal Makarna ’dan Pastavilla ’ya evrimleşen işletme, piyasanın ilgi odağı oldu. Bu ilgi, markanın gecirdiği surecler duşunulduğunde hic de şaşırtıcı değildi. 1995 yılında, Pastavilla ’ya yonelik ilk hamle; Koc Holding ’ten geldi. Koc Holding, Pastavilla ’nın tum hisselerini satın alarak İtalyan lezzetini bunyesine kattı. Uzun yıllar Koc Holding bunyesinde barınan marka; pazar payını, yuksek kar marjlarını ve 2010 ’da elde ettiği makarna pazarında ‘‘Premium Segment ’ ’ pazar liderliği konumunu muhafaza etmeyi surdurdu. 2019 ’da ise Koc Holding ’e bağlı farklı birkac markayla birlikte Durum Gıda ’ya satıldı.
[h=2]Ali Ulukartal ’a ne oldu?[/h]
Nur Demirok onculuğunde Kartal Makarna'yı bir PR ve marketing harikası Pastavilla'ya donuşturen eski marka sahibi Ali Ulukartal, 1995 ’te Pastavilla ’nın Koc Holding ’e satılmasının ardından, 1996 ’da yine İtalya ’dan şaşmadı ve İtalyancada ‘‘yeşil ’ ’ manasına gelen Verde Zeytinyağı isimli markayı Torbalı, İzmir ’de kurdu. Ali Ulukartal, yeni markasıyla bir ilke de imza atmış oldu: Verde Zeytinyağı, Turkiye ’de zeytinyağını ilk kez cam şişede sunan marka oldu ve zeytinyağı pazarına yepyeni bir soluk getirdi. Markanın 2018 yılında el değiştirdiği ve İzmir'in guclu grup markalarından TRK Group bunyesine dahil olduğu biliniyor.