Kemal Tahir denilince Devlet ana romanını hatırlarız. Sadece Devlet Ana değil, daha pek cok eser kaleme aldı. Cumhuriyet donemi yazarlarından olan Kemal Tahir, edebiyatımızın toplumcu-gercekci yazarlarındandır. yaşadığı surece pek cok zorlukla mucadele eden Kemal Tahir'in bugun 122'inci doğum yılı. Kutlu olsun... İyi ki doğdun Kemal Tahir... 1910 doğumlu Kemal Tahir, İmparatorluğun cokuşunu, bozgunu ya da buyuk cozuluşu, işgali, devletin, toplumun, kentin, kırın cokuşunu; Milli Mucadele ’yi, Cumhuriyetin kuruluşunu, gerilimli erken donemini, İkinci Dunya Savaşı'nı; savaş sonrası Soğuk Savaş donemi Turkiye'sinin butun sancılı, sıkıntılı ve sorunlu iklimini bizzat yaşamış, deneyimlemiş, solumuştur. Bu deneyimler ışığında ele alındığında Kemal Tahir, oncelikle cokuş ve cozulmenin romancısıdır. İmparatorluğun, devletin, toplumun, insanın cozuluşunun yazarıdır. Tahir ’in Sağırdere, Korduman, Kelleci Mehmet, Rahmet Yolları Kesti isimli eserleri cokuş ve cozuluşun taşra sahnesindeki gorunumlerine odaklanır. Kemal Tahir ayrıca yeni bir devlet olarak Cumhuriyetin kuruluşunun, Turk modernleşmesinin, Cumhuriyet evresinin gerilim ve kırılmalarla yuklu oykusunun gercekci, nesnel ve eleştirel bir dille buyuk anlatıcısıdır. Belki de butuncul bir perspektifle tek anlatıcısıdır.
Buna ek olarak Kemal Tahir, bir Turk romanı, Turk roman dili, Turk edebiyat dili kurma anlamında kurucu bir yazardır. Yazma eyleminde butun enerjisini bu noktaya, Turk roman/edebiyat dili kurmaya hasretmiş; soyleşilerinde, tartışma programlarında, notlarında, romanlarında bu konuyu merkeze almıştır.
Kemal Tahir, yakın tarihimizin cozulme ve gerilimle yuklu oykusunun yangında cıkışın, imkanın ve umudun romancısıdır. Bir Mulkiyet Kalesi, Yorgun Savaşcı, Esir Şehrin İnsanları, Esir Şehrin Mahpusu, Kurt Kanunu, Yol Ayrımı ve Bozkırdaki Cekirdek eserleri cokuş ve cozulme, Cumhuriyetin kuruluş dinamikleri anlamında Turk modernleşmesinin problematik bir bicimde okunmasına odaklanırken, tum Kemal Tahir metinleri arasında bambaşka yerde duran Devlet Ana cıkışa, imkana, umuda işaret eden kult bir metindir. Devlet Ana, Turkiye ’de devlet kurumunun salt Batı deneyiminden farkını belirtmekle yetinmez, devletin/siyasetin Turk toplumunda merkezi yerini, niteliğini, devlet-toplum ilişkilerinde hayati rolunu acığa cıkarmaya odaklanır.
Kemal Tahir ’in edebi dili 63 yıla sığan sokaktan gazeteciliğe, Marksizm ile ilişkiden cezaevine, tefrikacılıktan ceviriye, sinemadan tarih ilgisine uzanan, cok yonlu, zengin deneyim ve ilgilerle belirlenmiştir. Kemal Tahir, cok erken yaşta annesini kaybetmesinin hemen arkasından Galatasaray Lisesi ’ni terk ederek calışma hayatına atılmak zorunda kalır. Daha erken yaşlarda sokağı, bekar odalarını, Beyoğlu ’nu yaşamış, tecrube etmiştir. Bu anlamda kabadayılık dahil zengin bir sokak tecrubesine sahiptir. Kemal Tahir icin “sokağın yazarıdır” değerlendirilmesini rahatlıkla yapabiliriz. Edebiyat dilinin argoya yatkınlığı ya da eserlerindeki yoğun argo kullanımı bunun gostergesi olarak gorulebilir. İletişim icin: [email protected]
Buna ek olarak Kemal Tahir, bir Turk romanı, Turk roman dili, Turk edebiyat dili kurma anlamında kurucu bir yazardır. Yazma eyleminde butun enerjisini bu noktaya, Turk roman/edebiyat dili kurmaya hasretmiş; soyleşilerinde, tartışma programlarında, notlarında, romanlarında bu konuyu merkeze almıştır.
Kemal Tahir, yakın tarihimizin cozulme ve gerilimle yuklu oykusunun yangında cıkışın, imkanın ve umudun romancısıdır. Bir Mulkiyet Kalesi, Yorgun Savaşcı, Esir Şehrin İnsanları, Esir Şehrin Mahpusu, Kurt Kanunu, Yol Ayrımı ve Bozkırdaki Cekirdek eserleri cokuş ve cozulme, Cumhuriyetin kuruluş dinamikleri anlamında Turk modernleşmesinin problematik bir bicimde okunmasına odaklanırken, tum Kemal Tahir metinleri arasında bambaşka yerde duran Devlet Ana cıkışa, imkana, umuda işaret eden kult bir metindir. Devlet Ana, Turkiye ’de devlet kurumunun salt Batı deneyiminden farkını belirtmekle yetinmez, devletin/siyasetin Turk toplumunda merkezi yerini, niteliğini, devlet-toplum ilişkilerinde hayati rolunu acığa cıkarmaya odaklanır.
Kemal Tahir ’in edebi dili 63 yıla sığan sokaktan gazeteciliğe, Marksizm ile ilişkiden cezaevine, tefrikacılıktan ceviriye, sinemadan tarih ilgisine uzanan, cok yonlu, zengin deneyim ve ilgilerle belirlenmiştir. Kemal Tahir, cok erken yaşta annesini kaybetmesinin hemen arkasından Galatasaray Lisesi ’ni terk ederek calışma hayatına atılmak zorunda kalır. Daha erken yaşlarda sokağı, bekar odalarını, Beyoğlu ’nu yaşamış, tecrube etmiştir. Bu anlamda kabadayılık dahil zengin bir sokak tecrubesine sahiptir. Kemal Tahir icin “sokağın yazarıdır” değerlendirilmesini rahatlıkla yapabiliriz. Edebiyat dilinin argoya yatkınlığı ya da eserlerindeki yoğun argo kullanımı bunun gostergesi olarak gorulebilir. İletişim icin: [email protected]