Kitle iletişim aracları, kalabalık ve toplu bir kitleye ulaşmak icin oluşturulan tum medyaları tanımlamak icin kullanılan bir kelimedir. Terim ilk kez 1920’de ulke capında radyo haber ve yorumların geniş bir olcekte iletilmesine izin verildiğinde kullanıldı. Kitlesel medyanın hedef kitlesi, dunyanın butun nufusu olmasa da genellikle bir ulusun nufusudur. Bazıları, kitle iletişim araclarının, medyadan etkilenen, ancak […]
Kitle iletişim aracları, kalabalık ve toplu bir kitleye ulaşmak icin oluşturulan tum medyaları tanımlamak icin kullanılan bir kelimedir. Terim ilk kez 1920’de ulke capında radyo haber ve yorumların geniş bir olcekte iletilmesine izin verildiğinde kullanıldı. Kitlesel medyanın hedef kitlesi, dunyanın butun nufusu olmasa da genellikle bir ulusun nufusudur. Bazıları, kitle iletişim araclarının, medyadan etkilenen, ancak yerel toplumdan kopuk bir kitle kulturu oluşturulmasından sorumlu olduğunu soylediler . Kitlesel medya, goruşlerin geniş kitleye yayılmasını sağlayan bir platform oluşturur. Bunun halkın kitle manipulasyonuna propaganda yapması adına acımasız reklamlarla bunu sağladığı yonunden endişeler vardır. Dezenformasyon oluşturması da bu yonde eleştirilen diğer bir tarafıdır.
Kullanım
Genel olarak, birisi “medya” kelimesini kullandığında, medyaya atıfta bulunur. “Medya” kelimesi, “iletişim medyası” kelimenin tam anlamıyla “iletişim unsurları” ifadesinin kısaltmasıdır. Haber verdiğimiz bu mesajlar, dergiler, gazeteler, filmler, televizyonlar, radyo, internet, kitaplar, CD’ler, DVD’ler, reklam panoları, kasetler ve halka yayımlanan veya iceriği hazırlanan diğer tum olaylar butununu icerir. Kitle iletişim aracları, kitlesel bir izleyici kitlesine yonelik olarak uretilen bilgiler toplamıdır.
Kitle İletişim Tarihi
Kitle İletişimi teknolojiden doğdu ve buyudu. Her gecen gun de gelişerek buyumeye devam ediyor. Kitle iletişim icin on-madde hareketin başlamasına neden oldu. Matbaanın icadı, Johann Gutenberg 1450 yılında Almanya‘da modern matbaanın tohumlarını attı. Kendisi, basım, yayın ve yazı calışmalarını bir arada yuruttu. Bu sayede basın, kitapların geleneksel ahşap baskıya ve elden kopyalanmış kitaplara kıyasla cok daha ucuza yazdırılmasına izin verdi. Bu metinler kitlelere dağıtılacak kadar ucuzdu. Kitapların ve gazetelerin mevcudiyeti arttıkca, okuma yazma oranları da arttı, talep arttı ve boylece yazıcının cıktısı daha da arttı.
20. yuzyılda, radyo, televizyon ve daha sonra İnternet kullanımları arttıkca, iletişim gittikce daha geniş bir kitleye ulaşmaya başladı. Daha duşuk baskı yontemleri, bilgisayar dizgisi ve analog ve dijital kayıtların ortaya cıkışı ile medyanın ulaştığı mesafe arttı. Yazarlar, muzisyenler, aktorler ve gorsel sanatcılar calışmalarının ucuz reproduksiyonuyla milyonlar kazanmaya başladılar. Ayrıca ulusal veya uluslararası olcekte şohret kazanmaya başladılar ve unlu kulturun yukselmesine yol actılar. Yani hem maddi hem de manevi kazanım diyebiliriz.
Medya da beraberinde haberciliği ve gazeteciliği doğurdu. Gazetecilik, “haberleri bildiren” kitlesel medyanın bir bolumudur. Sağladığı iceriğin bilgilendirici olması ve genel olarak guncel veya son olayları anlatması acısından eğlenceden ayrılır. İnsanlar medyaya değinirken genellikle gazeteciliğe, ozellikle haber ana bultenlerine atıfta bulunurlar.
Medya Dağıtımı
Medya radyo, televizyon veya web uzerinden yayınlanabilir. Kitap, dergi veya gazetelerde basılabilir. CD’ler, kasetler ve DVD’ler, ucuz ve sesli ya da gorsel icerikli kopyalardır. Disketler ve CD-R’ler, bilgisayarlara ve bilgisayarlardan bilgi aktarmak icin kullanılır. İnternet, baskı, video ve sesin saniyeler icinde dunya capında paylaşılmasını sağlayan bu işlevlerin hepsine hizmet eder. Web ayrıca, insanların bloglarının yardımı ile kendi iceriğini yayınlamalarına ve kullanıcılar arası, acık kaynak ve acık yayın hareketlerine izin verir.
Yazar: Osman Ucar

Kullanım
Genel olarak, birisi “medya” kelimesini kullandığında, medyaya atıfta bulunur. “Medya” kelimesi, “iletişim medyası” kelimenin tam anlamıyla “iletişim unsurları” ifadesinin kısaltmasıdır. Haber verdiğimiz bu mesajlar, dergiler, gazeteler, filmler, televizyonlar, radyo, internet, kitaplar, CD’ler, DVD’ler, reklam panoları, kasetler ve halka yayımlanan veya iceriği hazırlanan diğer tum olaylar butununu icerir. Kitle iletişim aracları, kitlesel bir izleyici kitlesine yonelik olarak uretilen bilgiler toplamıdır.

Kitle İletişimi teknolojiden doğdu ve buyudu. Her gecen gun de gelişerek buyumeye devam ediyor. Kitle iletişim icin on-madde hareketin başlamasına neden oldu. Matbaanın icadı, Johann Gutenberg 1450 yılında Almanya‘da modern matbaanın tohumlarını attı. Kendisi, basım, yayın ve yazı calışmalarını bir arada yuruttu. Bu sayede basın, kitapların geleneksel ahşap baskıya ve elden kopyalanmış kitaplara kıyasla cok daha ucuza yazdırılmasına izin verdi. Bu metinler kitlelere dağıtılacak kadar ucuzdu. Kitapların ve gazetelerin mevcudiyeti arttıkca, okuma yazma oranları da arttı, talep arttı ve boylece yazıcının cıktısı daha da arttı.
20. yuzyılda, radyo, televizyon ve daha sonra İnternet kullanımları arttıkca, iletişim gittikce daha geniş bir kitleye ulaşmaya başladı. Daha duşuk baskı yontemleri, bilgisayar dizgisi ve analog ve dijital kayıtların ortaya cıkışı ile medyanın ulaştığı mesafe arttı. Yazarlar, muzisyenler, aktorler ve gorsel sanatcılar calışmalarının ucuz reproduksiyonuyla milyonlar kazanmaya başladılar. Ayrıca ulusal veya uluslararası olcekte şohret kazanmaya başladılar ve unlu kulturun yukselmesine yol actılar. Yani hem maddi hem de manevi kazanım diyebiliriz.
Medya da beraberinde haberciliği ve gazeteciliği doğurdu. Gazetecilik, “haberleri bildiren” kitlesel medyanın bir bolumudur. Sağladığı iceriğin bilgilendirici olması ve genel olarak guncel veya son olayları anlatması acısından eğlenceden ayrılır. İnsanlar medyaya değinirken genellikle gazeteciliğe, ozellikle haber ana bultenlerine atıfta bulunurlar.

Medya radyo, televizyon veya web uzerinden yayınlanabilir. Kitap, dergi veya gazetelerde basılabilir. CD’ler, kasetler ve DVD’ler, ucuz ve sesli ya da gorsel icerikli kopyalardır. Disketler ve CD-R’ler, bilgisayarlara ve bilgisayarlardan bilgi aktarmak icin kullanılır. İnternet, baskı, video ve sesin saniyeler icinde dunya capında paylaşılmasını sağlayan bu işlevlerin hepsine hizmet eder. Web ayrıca, insanların bloglarının yardımı ile kendi iceriğini yayınlamalarına ve kullanıcılar arası, acık kaynak ve acık yayın hareketlerine izin verir.
Yazar: Osman Ucar