Sanayi devrimiyle birlikte başlayan, ozellikle son yıllarda kendisini buyuk oranda hissettirerek ipin ucunu kacırdığımızı belli eden iklim değişikliği, tum dunya genelinde acil bir onlem alınmadığı takdirde Dunya icin cok kotu bir geleceğe yol acacak. Halihazırda ekstrem hava koşulları ve kuraklıklarla yuz yuzeyken bunun onune gecilmesi icin ozellikle 2021 ’de duzenlenen İklim Değişikliği Konferansı ’nda pek cok uluslararası adıma imza atıldı.
2021 oncesinde ulkeleri kapsayan anlaşmalardan onceyse dunyanın en buyuk şirketlerinden bazıları, karbon emisyonunu sıfıra indirme calışmaları doğrultusunda ceşitli hedefler paylaşmıştı. Orneğin Amazon, tum işlerinde karbon salımını 2040 yılına kadar sıfıra indireceğini acıklamıştı. Yapılan yeni bir araştırmaysa bu dev şirketlerin verdikleri hedefin fazlasıyla geride olduğunu, hatta vaatlerin 'yanıltıcı' olduğunu gosterdi.
[h=2]Şirketler, karbon emisyonu konusunda ‘yanıltıcı vaatler ’ veriyorlar:[/h]
İlk kez yayımlanan İklim Kurumsal Sorumluluk Monitoru raporu, dunyanın en buyuk şirketleri arasında yer alan 25 şirketi analiz etti. NewClimate Enstitusu ve Carbon Market Watch tarafından hazırlanan rapor, şirketlerin 0 karbon taahhutlerinin gunumuzden onlarca yıl sonra bile yalnızca %40 oranında karşılanacağını gosterdi. Şirketlerin karbon emisyonlarını 2030 yılına kadar ancak %23 duzeyinde keseceğini ortaya koydu.
Rapor, bu verilerin ardından dunyanın en buyuk şirketleri arasında yer alan 4 şirket uzerinden de durumun ne kadar vahim olduğunu şu şekilde paylaştı:
Nestle, 2030 yılına kadar karbon emisyonunu %50 oranında (2018 ’e gore) azaltacağını soyledi. Fakat veriler, bu oranın %18 olacağını gosteriyor. Google, 2007 ’den beri karbon notr olduğunu, 2030 ’da karbon emisyonunu tamamen kaldıracağını soyledi. Şirket, iklim değişikliğiyle mucadelede liderlerden birisi olsa da aslında karbon notr başarısındaki hesaplama, 2020 ’de salınan karbonun yarısını kapsamıyordu. Oyle ki Google ’ın karbon emisyonu son 3 yılda artış gosterdi. Carrefour, 2040 yılına kadar karbon emisyonunu 0 ’a indireceğini soyledi. Fakat Carrefour ’un bu iddiasında karbon salımı yapan en buyuk kaynakları hesaba katılmamıştı ve toplam emisyonun yalnızca %2 ’si icin gecerliydi. Ayrıca hedef, dunya capındaki mağazalarının %20 ’sinden daha azı icin gecerli kılındı. IKEA, 2030 yılına kadar karbon emisyonunu 0 ’a indirmek, hatta bunu negatife indirmeyi hedeflediğini acıkladı. Fakat rapor, emisyondaki azalımın yalnızca %15 oranında olacağını ortaya koydu. Raporda gozlemlenen 25 dev şirketin hicbirinin karbon emisyonunu sıfıra indirmede yuksek standartlara ulaşamayacağı ifade edildi. ‘Duşuk durustluk ’ sergileyen şirketler arasında Amazon ve IKEA yer alırken, araştırmada en kotu notu alan ‘cok duşuk durustluk ’ sergileyen 11 şirket bulundu. Bu 11 şirket arasında Nestle ve E.ON da bulunuyor.
[h=2]Bazı şirketlerden rapora yonelik cevap geldi:[/h]
Yayımlanan bu raporun ardından bazı şirketlerin sozculerinden de acıklamalar geldi. Amazon sozcusu, iklim değişikliğinin ciddi bir sorun olduğunu bildiklerini, 2025 yılına kadar tum operasyonlarını %100 yenilenebilir enerjiyle yapma yolunda ilerlediklerini belirtti. 2025 yılının, hedeflerinin 5 yıl altı olduğunu da ekledi.
E.ON adına konuşan bir sozcuyse raporu metodolojik olarak doğru bulmadıklarını, sonucların yanıltıcı olduğunu acıkladı. IKEA sozcusu ise bugune kadar buyuk başarılara imza attıklarını, IKEA urunlerde kullanılan malzemelerin iklimsel ayak izi gibi kalan zorlukları da ele almak icin planlarının olduğunu ifade etti. En kotu 11 şirket arasında yer alan Nestle ’nin sozcusuyse eylemlerinin ve taahhutlerinin incelenmesini memnuniyetle karşıladıklarını, fakat raporun yanlışlıklar icerdiğini acıkladı.
2021 oncesinde ulkeleri kapsayan anlaşmalardan onceyse dunyanın en buyuk şirketlerinden bazıları, karbon emisyonunu sıfıra indirme calışmaları doğrultusunda ceşitli hedefler paylaşmıştı. Orneğin Amazon, tum işlerinde karbon salımını 2040 yılına kadar sıfıra indireceğini acıklamıştı. Yapılan yeni bir araştırmaysa bu dev şirketlerin verdikleri hedefin fazlasıyla geride olduğunu, hatta vaatlerin 'yanıltıcı' olduğunu gosterdi.
[h=2]Şirketler, karbon emisyonu konusunda ‘yanıltıcı vaatler ’ veriyorlar:[/h]

İlk kez yayımlanan İklim Kurumsal Sorumluluk Monitoru raporu, dunyanın en buyuk şirketleri arasında yer alan 25 şirketi analiz etti. NewClimate Enstitusu ve Carbon Market Watch tarafından hazırlanan rapor, şirketlerin 0 karbon taahhutlerinin gunumuzden onlarca yıl sonra bile yalnızca %40 oranında karşılanacağını gosterdi. Şirketlerin karbon emisyonlarını 2030 yılına kadar ancak %23 duzeyinde keseceğini ortaya koydu.
Rapor, bu verilerin ardından dunyanın en buyuk şirketleri arasında yer alan 4 şirket uzerinden de durumun ne kadar vahim olduğunu şu şekilde paylaştı:
Nestle, 2030 yılına kadar karbon emisyonunu %50 oranında (2018 ’e gore) azaltacağını soyledi. Fakat veriler, bu oranın %18 olacağını gosteriyor. Google, 2007 ’den beri karbon notr olduğunu, 2030 ’da karbon emisyonunu tamamen kaldıracağını soyledi. Şirket, iklim değişikliğiyle mucadelede liderlerden birisi olsa da aslında karbon notr başarısındaki hesaplama, 2020 ’de salınan karbonun yarısını kapsamıyordu. Oyle ki Google ’ın karbon emisyonu son 3 yılda artış gosterdi. Carrefour, 2040 yılına kadar karbon emisyonunu 0 ’a indireceğini soyledi. Fakat Carrefour ’un bu iddiasında karbon salımı yapan en buyuk kaynakları hesaba katılmamıştı ve toplam emisyonun yalnızca %2 ’si icin gecerliydi. Ayrıca hedef, dunya capındaki mağazalarının %20 ’sinden daha azı icin gecerli kılındı. IKEA, 2030 yılına kadar karbon emisyonunu 0 ’a indirmek, hatta bunu negatife indirmeyi hedeflediğini acıkladı. Fakat rapor, emisyondaki azalımın yalnızca %15 oranında olacağını ortaya koydu. Raporda gozlemlenen 25 dev şirketin hicbirinin karbon emisyonunu sıfıra indirmede yuksek standartlara ulaşamayacağı ifade edildi. ‘Duşuk durustluk ’ sergileyen şirketler arasında Amazon ve IKEA yer alırken, araştırmada en kotu notu alan ‘cok duşuk durustluk ’ sergileyen 11 şirket bulundu. Bu 11 şirket arasında Nestle ve E.ON da bulunuyor.
[h=2]Bazı şirketlerden rapora yonelik cevap geldi:[/h]

Yayımlanan bu raporun ardından bazı şirketlerin sozculerinden de acıklamalar geldi. Amazon sozcusu, iklim değişikliğinin ciddi bir sorun olduğunu bildiklerini, 2025 yılına kadar tum operasyonlarını %100 yenilenebilir enerjiyle yapma yolunda ilerlediklerini belirtti. 2025 yılının, hedeflerinin 5 yıl altı olduğunu da ekledi.
E.ON adına konuşan bir sozcuyse raporu metodolojik olarak doğru bulmadıklarını, sonucların yanıltıcı olduğunu acıkladı. IKEA sozcusu ise bugune kadar buyuk başarılara imza attıklarını, IKEA urunlerde kullanılan malzemelerin iklimsel ayak izi gibi kalan zorlukları da ele almak icin planlarının olduğunu ifade etti. En kotu 11 şirket arasında yer alan Nestle ’nin sozcusuyse eylemlerinin ve taahhutlerinin incelenmesini memnuniyetle karşıladıklarını, fakat raporun yanlışlıklar icerdiğini acıkladı.