Nablusi: Ruyada bir kimseye muhtelif dillerde konuşan bir adam gelse, Suleyman (A.S.)'ın kıssasına binaen o kimsenin buyuk bir mulke nail olacağma delalet eder. Olulerin kapalı olarak konuşmalarının tabiri de boyledir.
Ruyada her turlu kuşun ruya sahibine soz soylemesi ruya sahibinin buyuk bir mulke ilim ve fıkıh'a nail olmakla mujdelenmeye delalet eder.
Bir kimse ruyada erkek veya dişi bir deve veya bir koc ya da hayvanlardan birisinin kendisiyle konuştuğunu ve «ben bir ruya gordumu dediğini ve bu ruyayı tam anlatamadığını gorse, o kimse icin harp, duşmanlık veya tehlike vaki olmasma yahut onun mulkunun gitmesine delalet eder.
Ruyada bir kopeğin veya parsın yahut bir boğanın kendisine «ben bir ruya gordum» dediğini goren kimse, hakkında bir ganimet veya bir fayda ve sevincle mujdeye delalet eder. Kuşların hepsinin konuşmaları makbuldur.
Bir kimse ruyada bir kuşun kendisiyle soz soylendiğini gorse, o kimsenin makam ve şansı yucelir.
Ruyada bir yılanın kendisine guzel bir soz soylediğini goren kimse, bir duşmanından hayır ve sevince erişir. Bu durumdan halk da taaccup eder.
Bir hayvanın kendisiyle konuştuğunu goren kimse, «O soz (un manası) kendilerinin aleyhinde (tahakkuk edip) vuku (zuhur)a geldiği zaman yerden bunlar icin bir dabbe cıkarırız ki, bu onlara insanların ayetlerimizi kati bir kanaat beslemezler idiğini başlarına kakarak) soyler.
» (Sure-i Nemi, ayet 82)
Bir kimse ruyada kendi başının veya burnunun kendisine soz soylediğini gorse, o azaya nisbet edilen kimsenin fakir olmasına veya şiddetli musibet erişmesine delalet eder.
Eğer kendisine bir ağac soylese veya ruyayı gorenin haline uygun şeylerden bir şey soylese, ruya sahibinin ondan halkın şaşıp kalacakları Tair hususa nail olmasına delalet eder.
Ruyada kucuk cocuğun konuşması ruya sahibine ne şekilde ko-nuşduysa, o soz hak ve doğrudur.
Bazan da ruyada kucuk cocuğun konuştuğunu duymak, mahzurlu bir iş yapmaya delalet eder. Eğer ruya sahibi hayırlı bir kimse ise, insanlar ondan ummadıkları garip şeylere muttali olurlar, veya ruya sahibi garip bir hizmette bulunur. Ya da bir hadiseye vakıf olur. Yahut bu hadiseyi bulunduğu şehrinde işitir.
Cansız şeylerin konuşması, sulh nasihat ve mev'izedir. Hayvanın konuşması bazan da azaptır.
Ağacın konuşması, şanının yuce oluşuna, olulerin konuşması fitneye, azalarm konuşması coluk - cocuktan gelecek şiddet, mihnet ve gunah kazanmaktır.
Piyes ve sinema oynatmakta onların diliyle soz soylemek, cinleri cağırmaya ve cinlerin diliyle konuşmaya, fitne ve şer cıkarmaya delalet eder.
Ruyada her şeyin konuşması, eğer Allah (C.C.)'m kitabına, Re-sulullah (S.A.V.)'ın sunnetine uygun ya da makul olursa, o soz makbuldur ve tevil etmeye gerek yoktur. Dinleyen hakkında hayır olup, ona uymak gerekli olur. Allah (C.C.
)'ın kitabına veya Resulullah (S.A.V.)'ın sunnetine muhalif olan her soz mahzurlu ve makbul değildir ve onu dinleyenin sakınması gerekir.
Bir kimseye ruyada azasından bir uzvun bir şey soylemesi, o kimsenin coluk - cocuk veya ortağı yahut akrabası tarafından ona yapılacak nasihata delalet eder. Ve o kimsenin o oğudunu dinlemek ve kabul etmek gerekir. Cunku azalar kıyamet gununde Allah (C.C.) katında kişinin dunyada işlediği fiillerden inkar ettiği şeye şahidlik ederler.
Hayvanın konuşması anlayışa ve dostların sohbetine gonul bağlamaya ve ibadet ehli kimselerle uyuşmaya ve ibadet ehlinin dışından alaka kesmeye delalet eder.
Duvarın konuşması ayrılıkla korkutmaya ve eserlere alışmaya delalet eder. Cunku mumin İslam eserleriyle sanki konuşur.
Ağacın konuşması munakaşa ve duşmanlığa delalet eder. Bazan da bu ruya sahibinin kadrinin yuce olmasına delalet eder. Cunku ağacın konuşması, Resulullah (S.A.V.)'ın mucizelerindendir. Veya ağacın konuşması, Cenab-ı Hakkın Musa (A.S.)'ya ağactan hitap etmesine binaen ruya sahibinin mezhebinin selamette olduğuna ve hidayete erişmesine delalet eder.
Ruyada duşmanın konuşması ayrılığın son bulmasına delalet eder. Ruyada onlardan ilk once soz soyleyen uyanıkken diğerinden sonra konuşur veya gorduğu gibi cıkar.
Bir kimse ruyada gayıptan emir, nehiy, ihtar ve mujde gibi bir soz işitse, o soz tevil edilmeden işitildiği gibi cıkar. Allah (C.C.
)'ın kıyamet gunundeki kelam-i subhanîsini ruyada bir kuluna soylemesi, izzet ve rutbesinin yukselmesine, işleriyle ilgili memurlara yaklaşmaya ve salih amel ve guzel bir ahlaka milliyetine delalet eder.
Cenab-ı Hakkm kıyamet gunundeki Kelam-ı Subhanîsini kullarına soylemesi, adalet ve insafa; melikin ikram ve in'am etmekte tabaa-sına iltifat etmesine delalet eder. Eğer ruya sahibi halkdan ilişkisini kesmiş ise, onun dunyadan ilişkisini kesmeye ve sırf ahirete yonelmesine delalet eder.

__________________