
Metaverse ’un son zamanların en populer konusu olduğunu soylememiz yanlış olmaz. Bircok teknoloji devi, bu konuya yonelik milyarlarca dolarlık yatırım yapacağını acıklamıştı. Dunyanın en buyuk şirketlerinden biri olan Facebook da ismini ‘Meta ’ olarak değiştirmiş ve metaverse projelerini artıracağını duyurmuştu.
Tahmin edilebileceği gibi bu durum, dunyanın en buyuk teknoloji fuarı olan CES ’i (Tuketici Elektroniği Fuarı) de etkiledi. Gectiğimiz gunlerde iki yıl aranın ardından fiziksel olarak gercekleştirilen CES 2022 ’de bircok şirket, farklı sektorlerde yeni urunlerini tanıttı. Metaverse de bu fuarın one cıkan konuları arasında yer alıyordu.
[h=2]“Eğer yaşadıklarımızı hissedemeyeceksek metaverse nedir ki?”[/h]
Metaverse ’e yonelik bircok urun CES 2022 ’de gosterildi. İspanya merkezli şirket Owo da sanal gercekliğe daha da ‘gercekci ’ bir deneyim sağlayacak olan sensorlerle donatılmış ceketini fuarda tanıttı. Şirketin kurucusu Jose Fuartes, “Eğer yaşadıklarımızı hissedemeyeceksek metaverse nedir ki?” ifadelerini kullandı ve sanal bir evrende yaşadığımız tecrubeleri; sarılmak, oyunlarda silahla vurulmak veya ruzgar gibi, gercekten hissedebileceğimiz bir ceket tasarladıklarını aktardı.
Fuertes, sensorlerle donatılmış olan ceketleri ile ilgili, “Amacımız, sanal olan dunyaları ‘ikinci bir vucut ’ kullanarak daha gercekci hÂle getirmek” ifadelerini kullandı. Bu yıl sonlarında piyasaya cıkacak olan 450 dolar değerindeki bu ceketin, belki de metaverse ’un nasıl olabileceğini en iyi gosteren distopik bir roman ve film olan ‘Ready Player One ’ı aklımıza getirdiğini soyleyebiliriz.
[h=2]Metaverse ’un istenilen seviyeye ulaşması ne kadar surecek?[/h]
Sanal gerceklik teknolojileri (VR) şu an genel olarak oyunlarda kullanılıyor. Ancak bircok teknoloji devi, bu durumun değişmesini ve evde oturan herhangi bir insanın sanal veya artırılmış gerceklik yoluyla farklı şeyleri de yapmasına olanak sağlamayı istiyor. Tabii Meta ve HTC gibi şirketlerin bu teknolojilere yatırımı oldukca buyuk olsa da VR setleri hÂlen uzun sure giyilebilecek kadar rahat ve hafif değil.
Avrupa Web Zirvesi ’nin başında yer alan Paddy Cosgrave de sanal ve artırılmış gerceklik konusunda cok heyecanlı olduğunu; ancak Metaverse ’un istenilen seviyeye ulaşmasının on yıldan fazla surebileceğini, şu an heyecanlanmak icin cok erken olduğunu belirtiyor.
Yine de bir metaverse şirketi olan Touchcast konu hakkında ilginc bir tanıtım yaptı. Touchcast, şirketler arasında işbirliği yapılmasını sağlayacak olan, blok zinciri veri tabanında yer alacak ‘.com ’ benzeri ‘.metaverse ’ adresine sahip bir platform tanıttı. Şirketin kurucusu Edo Segal da metaverse hakkında, “Metaverse ’u hicbir şey durduramaz. 1999 yılında cevrim ici alışveriş yapabileceğimize inanmazdık. Bir de şimdiye bakın. İnsanlık dijital dunyalara doğru ilerliyor.”
[h=2]“Tek bir kostumle gercekci sanal deneyimler yaşanacak”[/h]
Panasonic ’in bir yan kuruluşu olan Shiftall da CES 2022 ’de metaverse yonelik geliştirilen bir urununu tanıttı. İnsanların avatarları yoluyla sanal dunya ziyaretlerini daha gercekci hÂle getirmeyi planlayan şirket CEO ’su Takuma Iwasa, hafif, rahat ve yuksek cozunurluğe sahip olan VR setlerini fuarda tanıttı.
İlginc bir tasarıma sahip olan bu set, fuarda oldukca ilgiyle karşılandı. Iwasa da yaptığı acıklamalarda, “Gelecekte, Ready Player One ’da gorduğumuz gibi ozel kostumler olacak ve gercekci metaverse deneyimleri yaşanacak. Ancak şu anki metaverse kullanıcıları farklı farklı urunlerle bunları gercekleştirecek. Tıpkı ‘cyborglar ’ gibi” ifadelerine yer vererek gelecekte tek bir kostum yoluyla insanların sanal dunyaları gercek hayata benzer bir şekilde ziyaret edebileceğini duşundu.
Bu tarz acıklamalardan ve tanıtılan urunlerden metaverse ’un hızla geliştiğini soyleyebiliriz. Yine de bircok uzman, metaverse yoluyla, tıpkı internet geliştiğinde olduğu gibi, hayatımıza bircok tehlikenin girebileceğini duşunuyor ve uyarılarda bulunuyor. Bir genişletilmiş gerceklik (XR) uzmanı olan Dan Gunther de bu durumla ilgili, “Sahte icerikler ve kimlikler metaverse ’un icinde yer alacak. İnternetin evrimi boyunca gorduğumuz ve rahatsız olduğumuz şeyler burada da olacak” ifadelerini kullandı.
Tahmin edilebileceği gibi bu durum, dunyanın en buyuk teknoloji fuarı olan CES ’i (Tuketici Elektroniği Fuarı) de etkiledi. Gectiğimiz gunlerde iki yıl aranın ardından fiziksel olarak gercekleştirilen CES 2022 ’de bircok şirket, farklı sektorlerde yeni urunlerini tanıttı. Metaverse de bu fuarın one cıkan konuları arasında yer alıyordu.
[h=2]“Eğer yaşadıklarımızı hissedemeyeceksek metaverse nedir ki?”[/h]

Metaverse ’e yonelik bircok urun CES 2022 ’de gosterildi. İspanya merkezli şirket Owo da sanal gercekliğe daha da ‘gercekci ’ bir deneyim sağlayacak olan sensorlerle donatılmış ceketini fuarda tanıttı. Şirketin kurucusu Jose Fuartes, “Eğer yaşadıklarımızı hissedemeyeceksek metaverse nedir ki?” ifadelerini kullandı ve sanal bir evrende yaşadığımız tecrubeleri; sarılmak, oyunlarda silahla vurulmak veya ruzgar gibi, gercekten hissedebileceğimiz bir ceket tasarladıklarını aktardı.
Fuertes, sensorlerle donatılmış olan ceketleri ile ilgili, “Amacımız, sanal olan dunyaları ‘ikinci bir vucut ’ kullanarak daha gercekci hÂle getirmek” ifadelerini kullandı. Bu yıl sonlarında piyasaya cıkacak olan 450 dolar değerindeki bu ceketin, belki de metaverse ’un nasıl olabileceğini en iyi gosteren distopik bir roman ve film olan ‘Ready Player One ’ı aklımıza getirdiğini soyleyebiliriz.
[h=2]Metaverse ’un istenilen seviyeye ulaşması ne kadar surecek?[/h]

Sanal gerceklik teknolojileri (VR) şu an genel olarak oyunlarda kullanılıyor. Ancak bircok teknoloji devi, bu durumun değişmesini ve evde oturan herhangi bir insanın sanal veya artırılmış gerceklik yoluyla farklı şeyleri de yapmasına olanak sağlamayı istiyor. Tabii Meta ve HTC gibi şirketlerin bu teknolojilere yatırımı oldukca buyuk olsa da VR setleri hÂlen uzun sure giyilebilecek kadar rahat ve hafif değil.
Avrupa Web Zirvesi ’nin başında yer alan Paddy Cosgrave de sanal ve artırılmış gerceklik konusunda cok heyecanlı olduğunu; ancak Metaverse ’un istenilen seviyeye ulaşmasının on yıldan fazla surebileceğini, şu an heyecanlanmak icin cok erken olduğunu belirtiyor.
Yine de bir metaverse şirketi olan Touchcast konu hakkında ilginc bir tanıtım yaptı. Touchcast, şirketler arasında işbirliği yapılmasını sağlayacak olan, blok zinciri veri tabanında yer alacak ‘.com ’ benzeri ‘.metaverse ’ adresine sahip bir platform tanıttı. Şirketin kurucusu Edo Segal da metaverse hakkında, “Metaverse ’u hicbir şey durduramaz. 1999 yılında cevrim ici alışveriş yapabileceğimize inanmazdık. Bir de şimdiye bakın. İnsanlık dijital dunyalara doğru ilerliyor.”
[h=2]“Tek bir kostumle gercekci sanal deneyimler yaşanacak”[/h]

Panasonic ’in bir yan kuruluşu olan Shiftall da CES 2022 ’de metaverse yonelik geliştirilen bir urununu tanıttı. İnsanların avatarları yoluyla sanal dunya ziyaretlerini daha gercekci hÂle getirmeyi planlayan şirket CEO ’su Takuma Iwasa, hafif, rahat ve yuksek cozunurluğe sahip olan VR setlerini fuarda tanıttı.
İlginc bir tasarıma sahip olan bu set, fuarda oldukca ilgiyle karşılandı. Iwasa da yaptığı acıklamalarda, “Gelecekte, Ready Player One ’da gorduğumuz gibi ozel kostumler olacak ve gercekci metaverse deneyimleri yaşanacak. Ancak şu anki metaverse kullanıcıları farklı farklı urunlerle bunları gercekleştirecek. Tıpkı ‘cyborglar ’ gibi” ifadelerine yer vererek gelecekte tek bir kostum yoluyla insanların sanal dunyaları gercek hayata benzer bir şekilde ziyaret edebileceğini duşundu.
Bu tarz acıklamalardan ve tanıtılan urunlerden metaverse ’un hızla geliştiğini soyleyebiliriz. Yine de bircok uzman, metaverse yoluyla, tıpkı internet geliştiğinde olduğu gibi, hayatımıza bircok tehlikenin girebileceğini duşunuyor ve uyarılarda bulunuyor. Bir genişletilmiş gerceklik (XR) uzmanı olan Dan Gunther de bu durumla ilgili, “Sahte icerikler ve kimlikler metaverse ’un icinde yer alacak. İnternetin evrimi boyunca gorduğumuz ve rahatsız olduğumuz şeyler burada da olacak” ifadelerini kullandı.