Cocuğunuzun okuldaki durumunu oğrenmek istiyorsanız bir veli toplantısına katılmalısınız. Tabi, toplantıda bazı şikÂyetler duymayı goze almalısınız!
Veli toplantıları genellikle yılda iki kez gercekleştiriliyor. Velilerin, cocuklarının durumu hakkında bilgilendirilmesini iceren toplantılara nasıl hazırlanmak gerekir? Toplantıda neler yapmalısınız? İşte cevapları…
[h=4]Veli Toplantısı Nedir? [/h]Bir veli toplantısında veliler bir sınıfa veya salona toplanır. Okul muduru ve oğretmen gerekli acıklamaları yapar. Velilerden beklentilerini dile getirirler. Velilerden de tavsiye ve beklentilerini oğrenmek isterler. Bazı durumlarda veliler sınıfta cocuklarının sıralarına oturtulur. Oğretmen, oğrencinin ismini soyleyince veli ayağa kalkar. Oğrenci hakkında “duymak istemedikleri” bir bir sıralanır. Butun veliler, bircok şikÂyeti dakikalarca dinler. Genellikle veliler bu durumdan mahcup olarak cıkar. Veli de bunun acısını evde cocuğundan cıkarır. Bu durumla karşılaşmak istemeyen veliler genellikle veli toplantılarına katılmaz.
Tabi her veli toplantısı boyle değildir. Boyle olmamalıdır da… Veli toplantıları, ortak kararların alınabildiği toplantılar olmalıdır. Alınacak kararlar, velilerin ve oğretmenin fikir alışverişi ile alınabilmelidir. Bunun icin toplantı ortamları uygun şekilde hazırlanmalıdır. Orneğin, velilerin cay icerek sohbet edebilecekleri bir ortam hazırlanmalı; veliler masadaki oğretmen ile sırayla cocukları hakkında konuşabilmelidir. Boylece veli toplantısı salonu, “mahkeme salonu” olmaktan cıkar. Bu şekilde veliler, cocukları hakkında daha gercekci olacaktır. Oğretmen de rahat bir şekilde oğrencinin sorunlarını anlatabilecektir.
Veli toplantısı, bir oğrencinin okuldaki durumunu tartışmak, akademik ve davranışsal sorunlarına cozum bulmak icin duzenlenir. Oğrencilerin bireysel konulardaki guclu ve zayıf yonleri, mufredat dışı becerileri ve yeterlilik duzeyleri değerlendirilir. Coğu veli toplantısı, oğrenciler olmadan duzenlenir. Bazı araştırmalar, “oğrencilerin veli toplantısına katılmasının eğitimdeki verimliliklerini arttırdığını” belirtse de, genellikle oğrenciler katılmaz. Toplantılar genellikle bilgi paylaşımında daha aktif bir rol alan oğretmenler tarafından yonlendirilir. Ebeveynler coğunlukla dinleyici konumundadır.
[h=3]Velilere Veli Toplantısı Tavsiyeleri [/h]Veli toplantılarına katılan veliler, katılmadan once ve toplantı sırasında neler yapmalıdır? Şu tavsiyeler işinize yarayabilir;

Cocuğunuzu toplantıya getirmeyin. Cocuğunuz yanınızdayken durust bir tartışma yapmanız mumkun değildir. Ayrıca eğitimciler size cocuğunuzla ilgili bilgi verirken cekinceler yaşayabilir.
Cocuğunuzla ilgili paylaşmanız gereken bilgileri mutlaka oğretmeni veya yoneticilerle paylaşmanız gerektiğini unutmayın.
Oğretmene sormak istediğiniz soruların bir listesini yapın. Boylece toplantı sırasında sormanız gereken konuları unutmamış olursunuz.
Cocuğunuz hakkında gercekci olun. Oğretmen, cocuğunuzun başarılı olduğu alanları ve calışması gereken konuları belirtecektir.
Eğer oğretmen kaygılı olduğu bir konuya değinirse, belirgin tavsiyeler isteyin. Cocuğunuzun matematik derslerinde sorun yaşaması genel bir sorundur; ancak uzun basamaklı bolme problemleri ile ilgili bir sorun daha belirgindir.
Cocuğunuzun derslerinde daha başarılı olması icin oğretmenden materyal tavsiyeleri alın. Bu materyalleri nereden temin edebileceğinizi oğrenin.
Cocuğunuzun ozel bir oğretmenden eğitim alması gerekir mi? Okul tarafından sunulan ucretsiz kaynaklar yeterli mi? Bu sorulara cevap arayın!
Cocuğunuzun sınıf genelinde hangi seviyede olduğunu oğrenin. Seviyesi vasatın ustunde mi, vasat mı, vasatın altında mı? Onun ihtiyaclarını karşılayabilecek “yetenekliler programı” gibi servisler mevcut mu? Bunları oğrenmeniz, cocuğunuzun daha verimli eğitim alması icin onemlidir.
Okul hakkında cocuğunuzun duşuncelerini oğretmenle paylaşın. Orneğin; bilgisayar dersini seviyor mu? Problemli bir oğrenci ile sorun mu yaşıyor? Sınıftaki sırası tahtayı gormesini engelliyor mu? En cok hangi oğretmeni seviyor? Bu gibi konularda bilgi vermeniz, oğretmenin cocuğunuza karşı onyargılarını kırabilir.
Ev ve aile hayatındaki değişikliklerden oğretmene bahsedin. Yeni doğan bir kardeş, taşınma, olum, boşanma, uzun sureli hastalık, ekonomik sorunlar gibi konularda oğretmenin bilgi sahibi olması, cocuğunuzla daha fazla ilgilenmesini sağlar ve davranışlarını takip edebilir.
Cocuğunuzla ilgili paylaşılması gereken bir not veya bilgi verilmişse, bunları cocuğunuza uygun bir dille anlatın.
Oğretmenin cocuğunuz hakkında soylediği olumlu şeylerden bahsedin. Bu onu cok mutlu edecektir!
Tum bunların dışında toplantı sırasında tartışılan konular hakkında daha detaylı bilgi almak istiyorsanız oğretmenden başka bir gun icin randevu alabilirsiniz. Resmi veli toplantılarıyla sınırlı kalmanız gerekmiyor. Ozel bir toplantı, oğretmenin butun dikkatini size vermesine ve cocuğunuzun calışmalarına odaklanmasına yardımcı olur. Ayrıca, oğretmen bu sorumluluğunuzu takdir edecektir. Cocuğunuz da eğitimdeki “takım anlayışı” yaklaşımından fayda sağlayacaktır!
[h=3]Oğretmenlere Veli Toplantısı Tavsiyeleri [/h]Gecmişte oğrenciler oğretmene teslim edilirken, “eti senin kemiği benim” denirdi. Artık bu anlayış yerini takım calışmalarına, fikir alışverişlerine ve beyin jimnastiklerine bıraktı. Artık oğretmen, oğrenci ve velilerin işbirliği on plana cıkıyor. Veli toplantıları, bu noktada onem kazanıyor. Oğretmenin, oğrenci ile ilgili bilgi alması, onu daha yakından tanıması ve gelişiminde anne ve baba ile işbirliği yapılması icin velilerle periyodik olarak goruşmesi gerekiyor. Oğretmenler, ailelerle iyi ilişkiler geliştirmeli ve veli toplantılarından yarar sağlamak icin caba gostermelidir. Peki, oğretmenler veli toplantısı oncesi, sırasında ve sonrasında neler yapmalıdır?

Toplantı duyurusunu zamanında yapın: Velilerin programlarını ayarlayabilmeleri icin toplantı duyurusu en az 10 gun onceden yapılmalı. Toplantıya yakın tarihlerde duyuru yapılırsa velilerin programları ile cakışabilir. Daha uzak tarihlerde duyuru yapılırsa da veli, toplantıyı unutabilir. Toplantının tarihi, başlama ve bitiş saati ve gundemi duyuruda mutlaka belirtilmelidir. Duyuru; mail, SMS veya oğrenciye verilecek bir not kÂğıdı ile yapılabilir.
Sınıfı toplantıya hazırlayın: Okul ve sınıf atmosferi, velilerin algısı ve verimli bir toplantı icin onemlidir. Bunun icin ozellikle sınıfların toplantıya uygun şekilde hazırlanması gerekir. Orneğin; sınıf panolarında oğrencilerin calışmaları olmalıdır. Sınıfta kalabalık goruntu veren gereksiz objeler, arac ve gerecler olmamalıdır. Yani sınıfta ve okulda toplantı havası hissettirilmelidir.
Velileri misafir gibi karşılayın: Okula gelen veliler, her şeyden once eğitim verdiğiniz oğrencilerin anne ve babalarıdır. Yani ozel bir ilgiyi hak ediyorlar. Veliler, oğretmen tarafından misafir gibi guler yuzle karşılanmalıdır. Giyimi ve şıklığı ile de velilerde “misafir” algısını pekiştirmelidir.
Velilerin olumsuz algısını değiştirin: Veliler, oğrenci yıllarından beri veli toplantılarına karşı bir algı taşır. Bazıları olumlu, bazıları da olumsuz algılar olabilir. Oğretmenlerin, velilerin okula, sınıfa ve oğretmene karşı hangi algı ile toplantıya geldiğini bilmesi zor olabilir. Bu sebeple en kotu ihtimal duşunulmeli! Olumsuz algıyla okula gelen bir velinin algısını değiştirmek icin oncelikle oğretmenin dış gorunuşune ve tavırlarına dikkat etmesi gerekiyor. Şık giyimli, nazik ve guler yuzlu bir oğretmen, velilerin olumsuz algısını bertaraf edebilir. Oğretmenler velileri sınıfın kapısında karşılamalı ve onlarla yakından ilgilenmeli. Ayrıca cocuğu ile ilgilendiğini ve onun gelişimini onemsediğini hissettirmesi de olumsuz algıları sona erdirecektir.
Ders anlatır gibi konuşmayın: Toplantıya başlayan oğretmen, oncelikle kucuk bir hikÂye ile velileri toplantıya hazırlamalıdır. Sıralarda oturanların veliler olduğunu unutmamalı; ders anlatır gibi konuşmamalıdır. Velilere nasihat eden bir konuma duşmemelidir. Olumlu konulara oncelik vererek, surekli “bardağın dolu tarafını gostererek” gerekli bilgileri paylaşmalıdır.
Velileri rencide etmeyin: Oğretmen, bir oğrenci ile buyuk bir sorun yaşayabilir. Bu oğrenci ile ilgili velisini, diğer velilere karşı rencide edecek konulardan bahsetmemelidir. Bu tur konular, toplantı sonrası veya başka bir gun randevulaşarak cozulebilir. Oğretmen, bu konuda dikkatli olmayı kendisine ilke edinmelidir.
Velileri suclamayın: Yukarıdaki maddeye benzer şekilde velileri suclayıcı ifadeler de kullanılmamalıdır. Sade bir dille, eleştiri ve suclamalardan uzak bir tarzda konuşulmalıdır. Bir oğretmen, bu şekilde velilere karşı saygınlığını koruyabilir.
Geri bildirim yapın: Toplantı sonrası velilere geri bildirim yapın. Bir teşekkur mesajı, bir sonraki veli toplantısı icin cok olumlu bir etki yapacaktır. Bu teşekkur mesajını, toplantıdan birkac saat sonra SMS, e-mail veya sosyal medya mesajlaşma grupları aracılığı ile gonderilebilir.
Kararları paylaşın: Veli toplantısında alınan kararlar, yazılı bir şekilde velilerle paylaşılmalıdır. Bunun icin e-mail veya sosyal medya iletişim kanalları kullanılabilir. Bu şekilde toplantıyı ciddiye aldığınız algısı oluşturursunuz.
Toplantıya katılmayan velilere ulaşın: Veli toplantısına katılmayan velilere ulaşarak, neden katılmadıklarını oğrenebilirsiniz. Velinin bir sonraki toplantıya mutlaka katılması konusunda ısrarcı olmalısınız.