İşyeri acma ve calışma ruhsatı, konuda yetkilendirilmiş idari birimler tarafından, İşyeri Acma ve Calışma Ruhsatlarına İlişkin Yonetmelik kapsamında bulunan işyerlerinin acılarak, calışma yapması icin verilen izindir.
Bir işyeri, yetkili idarelerden, usulunce alınan ruhsat olmadan acılamaz ve katiyetle calıştırılamaz. Yonetmelikte yer alan yetkili idareler dışında meslek kuruluşlar vb. yerlerden alınan diğer ruhsat ve belgeler ruhsat alma mukellefiyetini ortadan kaldırmaz. Ruhsat olmaksızın acılan ve calıştırılan işyerleri, il ozel idaresi ya da belediye gibi yetkili idarelerce kapatılır.
Ruhsat başvuru ve sonuclanma donemi 5 ana aşamadan oluşur.
1. İşyeri Sınıfının Belirlenmesi
Ruhsat işlemlerinin doğru yapılabilmesi icin oncelikle işyerinin hangi sınıfa dahil olduğunu belirlemek gerekir. İşyerleri; gayrisıhhi muesseseler ve sıhhi muesseseler, umuma acık istirahat ve eğlence yerleri olmak uzere 2 ana kola ayrılır.
Faaliyet sırasında cevresine biyolojik, kimyasal, ruhsal ve sosyal yonden az ya da cok zarar verme olasılığı olan muesseselere gayrisıhhi muessese denir. Gayrisıhhi muesseseler uc tipe ayrılırlar ve her biri icin ayrı koşullar soz konusudur.
Birinci sınıf gayrisıhhi muesseseler, hususi kullanım alanlarından kesinlikle uzak tutulması gereken muesseselerdir. Bu tip işyerlerinin ruhsatlandırma işlemlerini buyukşehir belediyeleri yapar.
İkinci sınıf gayrisıhhi muesseseler, diğer kullanım alanlarından kesinlikle uzak tutulması gerekmemekle beraber, yine de bu kullanım alanları icin bir tehdit icermediğine dair inceleme yapılması gereken muesseselerdir. Bu tip işyerleri ilce belediyeleri tarafından ruhsatlandırılır.
Ucuncu sınıf gayrisıhhi muesseseler, diğer kullanım alanları yanında acılabilmekle beraber sıhhi nezarete yani sağlık denetimlerine tabi tutulması gereken işyerleridir. Bu işyerleri de ilce belediyeleri tarafından ruhsatlandırılır.
Sıhhi muesseseler ise, imalat yapılmayan işyerleridir. Sıhhi işyerleri sadece satışın, sergilemenin yapıldığı yerlerdir.
2. Gerekli Belgelerin Tamamlanması
Gerek gayrisıhhi muesseselerin, gerek sıhhi muesseselerin ruhsat sahibi olabilmek icin gerekli bazı belgeleri tamamlaması gerekmektedir. Bu belgeler her tip işyeri icin farklılık gostermekte olup, oldukca detaylı belgelerdir.
Bu belgeler alınacak kuruma ve ilcelere gore değişiklik gostermektedir. Belgelerin tam listesi, ilce belediyelerinden oğrenilebilir.
3. Başvuru
Başvurular, ruhsat ve denetim mudurluğu, ruhsat kontrol servislerinden alınabilecek başvuru formları doldurularak ve gerekli belgeleri eksiksiz tamamladıktan sonra yine ruhsat ve denetim mudurluğu, ruhsat kontrol servisine yapılır. Eksiksiz alınan belgeler karşılığında gorevli memur ‘alındı belgesi ’ duzenleyerek başvurana iletir.
4. İşyerinin Kontrol Edilmesi
Ruhsat kontrol servisi yetkilileri, işyerine ruhsat almak isteyen kişi tarafından teslim edilen belgeleri on incelemeden gecirir. Dosyalarında problem olmayan başvurular, ruhsat kontrol yetkilileri tarafından ruhsat kontrol komisyonuna teslim edilir.
Ruhsat kontrol komisyonu ise teslim aldığı belgeleri, soz konusu işyerinin ilgili mevzuatlar acısından uygunluğunu kontrol eder. Ancak, umuma acık istirahat ve eğlence yerlerinde ise ruhsat ve denetim mudurluğu ruhsat kontrol komisyonu kontrolunden once, başvuruyu alan ruhsat servisi yetkilisi tarafından işyeri ile ilgili emniyet mudurluğune goruş sorulur.
Soz konusu işyerinin asayiş ve guvenlik yonunden uygun olduğu belirlenirse, başvuru ruhsat ve denetim mudurluğune bildirilir.
5. Ruhsatın Kesinleşmesi
Ruhsat kontrol komisyonu tarafından kontrol edilen işyerinde, herhangi bir sorun tespit edilmezse işyeri acma ve calışma ruhsatı kesinleşir.
Ruhsat işlemi tamamlanan işyerleri, faaliyetlerine başlayabilirler. İleriki donemlerde, işyerine yeni ortak alınması durumunda ya da bir ortağın ayrılması durumunda yeniden ruhsat cıkarılması gerekmez. Ancak, işyerinin başka bir adrese nakledilmesi durumunda yeniden ruhsatlandırma yapılması gerekir. İşyeri sahibinin olumu durumunda ise, yeni ruhsat duzenlenmeksizin mirascılar icin eski ruhsatın kullanımı gerekir.
Alınan ruhsatların, işyerinde herkesin gorebileceği şekilde asılması gereklidir.
Kaynak:
Resmi Gazete: İşyeri Acma ve Calışma Ruhsatlarına İlişkin Yonetmelik

Gebze Belediyesi: İşyeri Acma ve Calışma Ruhsatı Alma İşlemleri