
acıklamalarda bulundu. "SURECİ YAKINDAN TAKİP EDİYORUZ "Selcuk Esenyel 23 Ocak'ta Liberya bayraklı konteyner gemisi M/V Mozart gemisinden kacırılan 15 Turk gemiciyle ilgili surec hakkında yaptığı değerlendirmede, "Sureci yakından takip ediyoruz. Olaydan sonra Turk işletmeci firmaya biz ulaştık. Elimizden gelen yardımı gostereceğimizi kendilerine ilettik. Onlar da şu anda devlet gorevlileriyle birlikte sureci yonetiyorlar. Son 1 senelik surecte aynı bolgede yaklaşık 200 adet deniz haydutluğu saldırısı meydana geldi. Bu saldırılara baktığınızda birbirlerine tipik benzerlikler gosteriyor. Yine aynı benzerlikleri gostereceği varsayımından yola cıkacak olursak yakın surecte deniz haydutlarının firma ile iletişime gecip, muzakere surecini başlatacağını duşunuyorum. Muzakere sureci olaydan olaya değişkenlik gosterebiliyor. Baktığınız zaman ortalama 4 ila 5 hafta arasında bir surec alacaktır." ifadelerini kullandı.
"1 AY O BOLGEDE KALDIM"Esenyel, "2019 yılında Turk bayraklı Paksoy-1 gemimizin personeli kacırılmıştı. 10 personel. Ona ilişkin olarak sureci ben yonetmiştim. O donemde kendim inisiyatif alarak Nijerya giderek Bayelsa eyaleti dediğimiz yere giderek oradaki ormanda yaklaşık 1 ay bulunarak sureci kendim yonetmiştim. Sonunda da personelimizi alıp Turkiye'ye donuş yapmıştım. Hali hazırda da bazı firmalara bu konuda danışmanlık yapıyorum. Yakın bir zamanda yabancı bir gemiye saldırı oldu. Ona ilişkin benzer bir sureci şu anda yonetiyorum." dedi.
"COĞRAFİ KOŞULLAR ACISINDAN COK ZOR BİR BOLGE"Deniz haydutlarının, korsanlarının Nijerya'da bulundukları bolge hakkında da bilgiler veren Selcuk Esenyel, "Coğrafi koşullar acısından cok zor bir bolge. Ekvator iklimi hakim. Bundan onceki olaylara baktığımızda Bayelsa bolgesine goturuluyor kacırılan rehineler. Yine aynı bolgeye goturulduğunu tahmin ediyorum. Eğer o bolgeye goturuldulerse o bolge cok yoğun orman bitkisiyle kaplı, cok yoğun ağaclık olan bir yer. Dolayısıyla havadan ulaşım mumkun değil. Aynı zamanda bu orman hem geniş hem de yuzlerce nehir ve derelerle bolunmuş bir alan. Hava ve kara ulaşımı mevcut değil. Nijerya'nın da ic sorunları sebebiyle de o bolgede hakimiyeti yok. Kabilelerin kontrolunde olan bir bolgeden bahsediyoruz." diye konuştu.
"TİCARİ GEMİLERDE SİLAHLI MUHAFIZ BULUNDURMA KONUSUNU BEN DOĞRU BULMUYORUM."Selcuk Esenyel, gemilerde silahlı muhafızlar bulundurulması konusunda ise şoyle konuştu: "Ticari gemilerde silahlı muhafız bulundurma konusunu ben doğru bulmuyorum. Bu sadece bana ait bir goruş de değil. Uluslararası Denizcilik Orgutu de dahil olmak uzere bircok denizci gemilerde silahlı muhafız bulundurmasını doğru bulmuyor. En temel sebep gemideki yaşam ortamının herhangi bir silah bulundurarak o ortamda guvenlik zafiyetine sebebiyet vermemek. Mozart gemisi Lagos limanından ayrıldıktan yaklaşık 250 mil yol kat ettikten sonra saldırıya uğramış. Eğer ki bir silahlı muhafız alsalardı dahi limandan ayrıldıktan 40-50 mil sonra bu silahlı muhafız, gemiden ayrılacaktı. Onların belirli mesafeleri var. Sadece belirli mil mesafeye kadar gemide bulunup koruyorlar. Bizim burada araştırmamız gereken konu, deniz haydutları 200-250 mil acıkta nasıl boyle bir saldırıyı gercekleştiriyor? Teknik olarak bunu nasıl yapıyorlar? O saldırı yaptıkları botlarda denizin ortasında yakıt ikmali yapmadan o kadar mesafe gelebilmeleri imkansız. Bu botlar nerede yakıt ikmali yapıyor? Bu yakıtları kim veriyor? Saldıran deniz haydutlarını ben bizzat gordum 15 yaşındaki cocuklar bunlar. Bunlar o silahları nereden temin ediyor? Silahı temin etti, mermiyi nereden temin ediyor? Bu konuların uzerine gidilmesi lazım. Bu uluslararası bir konu. Ateş duştuğu yeri yakar şu anda gundemimize geliyor ama cok kısa bir matematiksel hesapla haftada 2 defa saldırının olduğunu gorursunuz. Haftada 2 defa ticari gemiye saldırı yapıyorlar ve murettebat kacırılıyor, demek. Şu an dunyadaki en onemli problemlerden birisinin bu olduğunu duşunuyorum. Devletlerin bu konuyu cok yonlu ele alması ve uluslararası acıdan nasıl cozuleceğini, ne gibi onlemler alınması gerektiğini masada konuşarak gerekli adımların atılarak yapılması gerekiyor. gemicilerin tek başına silahlanarak ya da silahlı muhafız alarak bu sorunu cozmeye calışması mumkun ve doğru da değil."
- İstanbul

