'Bağışıklığa dikkat!' gecen yıl boyu en cok duyduğumuz uyarılardan biriydi. Pandemiyle birlikte nasıl beslendiğimizi daha cok onemsemeye başladık, sofra kulturumuzde değişiklikler oldu. Evde bunlar yaşanırken yeme-icme sektoru en buyuk darbelerden birini aldı. Ote yandan guclukler beraberinde yeni uygulamaları da getirdi. 'Acaba butun bunlar gelecekte yeme-icme kulturunu nasıl etkileyecek? Yeni yılın beslenme trendleri neler olacak' sorularının peşine duştuk.
KATKIDA BULUNANLAR

Defne Ertan Tuysuzoğlu, Ozyeğin Universitesi Le Cordon Bleu Turkiye Direktoru
Dilara Kocak, beslenme ve diyet uzmanı
Ebru Erke, Hurriyet Pazar gastronomi yazarı
Esin Sungur, Mutfak Dostları Derneği Genel Sekreteri
BAĞIŞIKLIĞI DESTEKLEYEN HER ŞEY...
2021'de bağışıklığı arttıran yiyecekler ve sağlıklı beslenme gundemde olmaya devam edecek. Bir araştırmaya gore tuketicilerin yuzde 50'sinden fazlası 2020'de bağışıklığını desteklemek icin daha fazla takviye almış.
Cinko, selenyum, C vitamini ve D vitamini gibi vitamin ve mineralleri 2021'de daha sık konuşacağız. Mutfakta zeytinyağına rakip pek cok tohum yağı goreceğiz. Kızarmış sarımsak, mantar suyu, artan ekmekten icecek yapımı, kuru et yerine kuru sebze gibi yenilikler de cok kısa surede gunluk hayatımıza girecek. (Dilara Kocak)
Turşu, kefir, renkli sebzeler, omega-3 iceren deniz urunleri, mevsimsel beslenme ve organik beslenme hic olmadığı kadar gundemimizde olacak. (Esin Sungur)
'KAPALI KAPILAR ARKASINDA' MUTLU EDEN YİYECEKLER
Her ne kadar bağışıklık sistemini yuksek tutan yemeklerin tercih edileceği yonunde yorumlar olsa da ben 'kapalı kapılar arkasında' tuketimin daha cok 'mutlu eden' yemeklerde yoğunlaşacağına inanıyorum. COVID-19 karantinasıyla başında evde kelle paca corbalarıyla sağlıklı beslenme cabamız, Antep'ten baklava siparişi vermemizle kırılmıştı. Etrafımda da aynı durumda olanları tespit ettim. Sektorden takip ettiğim kadarıyla tek kişilik, tezgah pasta urunleri satışında da artış var. Ozyeğin Universitesi oğrencilerimle minik bir anket yaptığımda da dışardan en cok sipariş verdikleri uc urunun lahmacun, hamburger ve kebap olduğunu gordum. Bu cercevede bizi şımartan, psikolojimize iyi gelecek gıdaların, 2021'in trend urunleri olacağını duşunuyorum. (Defne Ertan Tuysuzoğlu)
YEMEĞİNİZ UCACAK!
COVID-19'un sebep olduğu kısıtlamalar ortadan kalksa da yeme-icme sektorunde dijitalleşmeden geri donuş olmayacağını ongorebiliriz. ABD'li araştırma firması Datassential'ın anketine gore boomer'lar (1946-1964 arası doğanlar) menu onerisinin yapay zeka tarafından yapılmasını yuzde 17 oranında kabul ederken Z kuşağı yuzde 57 oranında tercih ediyor. Boomer'lar yuzde 57 oranıyla otomasyonu insan işgucu icin bir risk gorurken Z kuşağı sadece yuzde 32 oranında riskli buluyor. Bu rakamlar ışığında robotların ve otomasyonun onune gecilemeyeceğini ve yeni nesiller tarafından sorunsuz bir şekilde kucaklanacak bir trend olacağını soyleyebiliriz. ABD'de ceşitli eyaletlerde paket yemek taşıyan otonom servis robotları yasal olarak kaldırımları, drone'larsa hava sahasını kullanmaya başladı bile. (Defne Ertan Tuysuzoğlu)
RESTORAN MARKALI URUNLER
Sevdiğimiz restorana gidemiyorsak o bize geliyor. Yarı pişmiş veya buyuk kısmı hazır olarak eve gelen, sadece son bir dokunuş gerektiren yemeklerden sevdiğimiz restoranın kendi yaptığı makarnaya, ozel tabaklarına, baharatına, hatta playlist'lerine kadar bircok restoran markalı urun evlerimize daha cok girecek. (Esin Sungur)
MİKROYEŞİLLİKLER
Dunyada kullanımı giderek artan mikroyeşillikleri daha fazla duyacağız. Sebze, ot, baharat ve baklagillerin tohumlarından cıkan ilk yapraklı halleri olan bu yeşilliklerin evde kolaylıkla yetiştirilmelerinden dolayı populariteleri artıyor. (Dilara Kocak)
IGLOO TİPİ CADIRLAR
Swissotel'de Chalet'nin bahcesine yerleştirilen ve maksimum dort kişiye servis verilen kişiye ozel, minik, igloo (Eskimo kulubesi) tipi cadırlar daha cok ilgi uyandıracak. (Ebru Erke)
HAYALET Mİ EV SAHİBİ Mİ?
2020'nin sonlarına doğru duymaya başladığımız, fiziksel bir restoran olmayıp farklı markaların aynı mutfağı paylaştığı ve sadece paket servis hizmeti veren 'ghost kitchen' (hayalet mutfak) konsepti yaygınlaşacak ve 2021'de yeni bir konseptle tanışacağız: 'Host kitchen' (ev sahibi mutfak). ABD'de rap şarkıcısı Tyga'nın piyasaya surduğu tavuk kanatları 'Tyga Bites' markasıyla populerlik kazanan bu konseptteki bir restoran, farklı bir restoranın ya da bir unlunun imza urununu kendi paket servis sisteminde satıyor. Bu konseptin benzerini İstanbul'daki unlu şeflerin birbirlerinin imza urunlerini, paket servis olarak sunan ortak marka altında, cok yakında goreceğimizin mujdesini de vereyim. 2021'in en lezzetli trendi bu girişim olacak gibi... (Defne Ertan Tuysuzoğlu)
GURMEMATİKLER
Kimseyle temas etmeden, tek tuşla iceceğimizi, sandvicimizi alabildiğimiz kahvematik turu aletlerden artık gurme gıdalara da ulaşabileceğiz. Soğuk sağlıklı salatalar, meze ve zeytinyağlılar, sandvicler sunabilen bu makineleri cok sayıda beyaz yakalının calıştığı plazalarda rastlamaya başlayabiliriz. Turkiye'de Gustomatic adıyla uygulaması da başladı. (Esin Sungur)
URETİCİDEN DİREKT TUKETİCİYE...
Malum evde yemek pişirme arttı, herkes kullandığına daha da cok dikkat ediyor. Cevrimici siparişlerle direkt ureticiden urun almaya artık kimse uşenmiyor, bu tarz satışlar 2021'de yine yukselişte olacak. (Ebru Erke)
EV TİPİ KAFELER
Uzaktan calışma modelinin yaygınlaşmasıyla kahvemizi ofise giderken yoldan almak yerine evde yapar olduk. Kafelere gidemeyince her ev bir kafeye donuştu. Farklı ceşitte kahveleri yapabilmek istedik. Bu trend surecek. Ev tipi kahve icin farklı kahveler cıkarabilen daha cok makine satılacak, kahve kremaları, bitki bazlı kremalar, kahve şurupları, yeni cekirdek kahve turleri piyasada daha da sık gorulmeye başlayacak. (Esin Sungur)
'POP-UP' RESTORANLAR
2020'de ekonomik sorun yaşayan restoranları yeni yılda pop-up uygulamalarında gorebiliriz. Bir markanın veya şefin, başka bir mekanda hizmet verdiği kısa sureli operasyonlar olan 'pop-up' projeleri zaten yapılıyor ama 2021'de ekonomik nedenlerle iyice yaygınlaşacak. (Esin Sungur)
HAYVANSAL OLMAYAN ET, BALIK, YOĞURT
Son birkac yılda etin gorunuşunu, tadını ve dokusunu taklit eden bitki bazlı gıdalar ureten girişimler hızla buyudu. Sadece kırmızı etin değil; balık, peynir ve yoğurdun turevi urunlere de alışacağız. Bu tarz gıdalar yurtdışında sıkca kullanılıyor. Sut gibi gorunen ama bezelye proteini, lahana suyu ve ananas suyundan yapılan urunleri cok duyacağız gibi. 2040'a kadar tuketilen etin yuzde 60'ının ya laboratuvarda yetiştirileceği ya da et gibi gorunen ve tadı olan bitki bazlı urunlerle değiştirileceği soyleniyor. (Dilara Kocak)
Hayvan kesimi yapılmadan, biyoreaktorlerde uretilen ilk et olan ABD'li Eat Just şirketinin tavuk parcaları Singapur'da yerel gıda otoritesinden satış izni aldı. Şu an pahalı ama fiyatı makul hale gelecektir. Et endustrisinde bir donum noktası olarak kabul edilen bu gelişmenin arkası gelecek gibi. Bu sayede hem endustriyel hayvan yetiştiriciliğinin iklim değişikliğindeki negatif etkisi azaltılabilir hem de tum canlılar icin daha adil bir gıda duzeni ihtimali doğar. (Esin Sungur)
KARBON AYAK İZİ DUŞUK MENULER
Acıldıkları zaman maliyetleri kontrol edebilmek adına restoran menuleri gecmiş yıllara gore daha sınırlı olacak. (Ebru Erke)
Salgın sureci bizlere yerel besinlere yonelmemiz gerektiğini ve kucuk aile ciftciliğinin onemini gosterdi. Gıda secimlerinin iklim değişikliğinin etkilerini onlemeye yardımcı olabileceğini de gorduk. Bazı firmalar daha duşuk karbon ayak izine sahip menuler icin caba sarf ediyor. Bireyler de kendi tuketim davranışlarında değişiklikler yapacak. Kırmızı et gibi hayvansal besinler yuksek karbon ayak izine sahip olduğundan bitkisel bazlı beslenenlerin sayısı artacak. (Dilara Kocak)
Hijyenik nedenlerle paketli gıda tuketimi de arttı. Pandemi doneminde doğaya yaptıklarımızın bedelini ne kadar ağır odediğimizi iyiden iyiye fark ettiğimiz icin geri donuşumu, doğada cozunebilen ambalajları tercih edenlerin sayısı artacak. (Esin Sungur)
Kaynak: Hurriyet