ATATURK Universitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakultesi oğretim uyesi Prof. Dr. Kerem Karabulut, 1994 yılında ilk kez gundeme gelen Kars-Iğdır-Nahcıvan tren yolu projesinin Azerbaycan'ın Karabağ'ı geri almasından sonra uygulamaya gecirilmesinin zamanının geldiğini soyledi.
Azerbaycan'ın Ermenistan'ın işgali altındaki Karabağ'ı kurtarmasından sonra bolgede ekonomik projeler gundeme gelmeye başladı. Ataturk Universitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakultesi oğretim uyesi Prof. Dr. Kerem Karabulut, Kars-Iğdır-Nahcıvan tren yolu projesinin hayata gecirilmesinin vakti geldiğini belirtti. İlk olarak 1994 yılında gundeme gelen projenin Karabağ topraklarının işgal altında olması sebebiyle gercekleştirilemediğini ifade eden Prof.Dr. Karabulut, 2005 yılında yeniden gundeme gelen projenin yine ileri bir tarihe ertelendiği bilgisini verdi. Azerbaycan'ın Karabağ'ı geri almasından sonra tren yolu hattının başlaması gerektiğini kaydeden Karabulut, "Projeyle bir anlamda kıtalararası bağlantılar, okyanuslarla bizim denizlerimizin birleştirilerek Turkiye'nin, Avrupa'nın diğer kıtaların, Afrika'nın urunlerini, orta Asya'nın en uc noktasına, Cin'e, Pekin'e kadar ulaştırılacak. Ben buna 'demirden ipek yolu' ya da 'denizden İpekyolu' diyorum. Urunler, Cebelitarık, Suveyş kanalından gelip İzmir Candarlı'dan trene aktarılabilir ya da doğrudan denizden Hopa Limanına getirilip buradan Erzurum, Kars'a ulaştırılarak Orta Asya Turk Cumhuriyetlerine ulaştıracak bir proje. Guzergah olarak yerel ama etki olarak kıtasal bir etkiye sahip cok onemli bir proje. Karabağ zaferi sonrası Azerbaycan koridorunun kurulacak olması sebebiyle Baku-Tiflis-Kars kolu gibi aktif calışan hatta ikinci olarak Kars-Iğdır-Nahcıvan tren kolu eklendi mi buradan urunler bolgeye yayılacak hem Turkiye kazanacak hem de dunya ile butunleşmiş olacak" dedi.

Demiryolu hattının Karabağ'ın inşası surecinde de kullanılacağını kaydeden Karabulut, "Karabağ'ın inşası acısından Turk inşaat sektorune buyuk bir alan acılmış oldu. Turkiye inşaat sektorunde dunya 3'uncusu bir ulke. Ozellikle Nahcıvan koridoru acılınca Erzurum'daki iş alanı, ticaretle uğraşanlar bolgenin butun kesimleri bu fırsatlardan faydalanma avantajı yakalayabilecekler. Tren yoluyla inşaat malzemelerinin taşınması daha rahat olacak. Turk inşaat sektorunun duşuk maliyetle katkısını ve kazancını artırmasının yanında, Karabağ'daki uretimin de Turkiye uzerinden Avrupa ulkelerine ulaşmasını sağlayarak ciddi bir sinerji yaratacaktır. Bu hattın hayata gecmesi ile bolge kentleri, ilceleri ve hatta koylerine batıdan tersine goc yaşanabilecektir. Hat guzergahındaki uretimin Nahcivan-Baku-Aşgabat ve hatta Cin'e ulaşımı sağlanabileceği icin hem tarım ve hayvancılık hem de sanayi sektoru gelişim gosterecektir. Kars-Tiflis-Baku'den sonra demirden İpekyolu'nun kollarından birisi daha tamamlanarak guzergahtaki tum ulkelerin kulturel etkileşimleri hızlanacaktır. Turkiye-Azerbaycan arasındaki urun ticaretinin ulaşım maliyeti yarıdan fazla duşecektir. Turizm hareketliliği artacaktır. Cunku ulaşım maliyetleri yaklaşık ucte iki duzeyinde azalış gosterecektir. Ozellikle Nahcivan-Azerbaycan koridorunun acılması ve Karabağ bağlantılı turizm faaliyetleri onemli duzeyde artacaktır" diye konuştu.DEMİRYOLU AĞI İYİ ORULMUŞ BOLGELERDE KALKINMAUlaştırmada en ucuz sektorun deniz yolu, ikincisinin ise demiryolu olduğunu kaydeden Bulut, şunları soyledi: "Bizim iktisat alanında kalkınma literaturunde şu vurgu vardır: Denize kıyı olan ulkelerde kalkınma her zaman hızlı olabilmektedir. Ancak denize kıyısı olmayan ulkelerin kalkınma orneği ise demiryolu ağı iyi orulmuş bolgeler olabilmektedir. Bu iktisat literaturunun kabul gormuş gerceğidir. Hem ulkemiz acısından hem ekonomik acıdan geride olan bolgemiz acısından buyuk bir fırsat yaratıyor. Kars-Iğdır-Nahcıvan arası yaklaşık 200 kilometre. Erzurum-Kars arası da yaklaşık 200 kilometre. Yaklaşık 400 kilometrelik bir yol sonrası Nahcıvan ya da Azerbaycan topraklarına girmiş olacağız. Azerbaycan, topraklarından Hazar, oradan da Turk dunyası, Rus pazarı ve Cin'e kadar ulaşım. Oradaki urunler de aynı yol guzergahıyla Avrupa'ya tren yoluyla ulaştırılması mumkun."IĞDIR'IN ONEMİ 3 KAT DAHA ARTACAK Iğdır Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Kamil Arslan, Prof. Dr. Kerem Karabulut'un gundeme getirdiği Kars-Iğdır-Nahcıvan Demiryolu Projesinin Iğdır'ın onemini 3 kat daha artıracağını soyledi. Arslan, "Iğdır işadamları olarak yaptığımız ihracat Turkiye genelinde iyi bir noktada. Biz 146 milyon dolar ihracat yapıyoruz. Nahcıvan uzerinden Azerbaycan ya da İran uzerinden ihracatımızı gercekleştiriyoruz. Bu koridorun acılması ve tren hattının devreye girmesiyle bolgemiz onem kazanacak, ihracatımız daha da kolaylaşacak. Dış ticaretin yanısıra kultur ve turizm konusunda da onemli gelişme sağlanacaktır" dedi,

Kaynak: Demiroren Haber Ajansı