aile hayatına etki eden faktorler zekayı etkileyen faktorler
ZekÂya ilişkin tum kuramlar, zekÂyı etkileyen genetik, biyolojik ve cevresel faktorler olduğunu ve zekÂnın geliştirilebilir olduğunu vurguluyor. ZekÂyla ilgili olarak bilim adamları tarafından yapılan pek cok farklı tanımlamalar var. Ceşitli goruşlerden yararlanılarak zekÂyı şu şekilde tanımlamak mumkun…
ZekÂ; soyut ya da somut nesneler arasındaki ilişkiyi kavrama, akıl yurutme, problem cozme, karmaşık fikirleri kavrama, cabuk oğrenme gibi bircok işlevi iceren zihinsel bir kapasitedir.
Genetik biyolojik
Zek yeteneği genellikle benimsenen goruşe gore ana ve babadan gelen cok değişik etkenlerin rastlantısal birleşiminden oluşur. Ana babanın dol gozelerinde gen adı verilen ve kalıtımı belirleyen ozellikler rastlantısal yolla cocuğa gecer. Ancak, zek uzerinde anne ve babadan aldığı genlerin onemi olduğu gibi cevrenin de cok onemli bir etkisi var.


Cevre faktoru onemli
İnsan dollenmeden başlayarak olume kadar bir cevre icinde yaşar. Cocuğun dol yatağında uygun beslenmesi, oksijen alımının yolunda gitmesi gerekir. Orneğin, guc bir doğum sırasında cocuğun soluğu uzun sure kesilirse, beyin gozleri olur ve sonucta zekÂsı etkilenir. Doğumdan sonra insanın icinde yaşadığı dış cevresi, zekÂyı etkileyen en onemli faktordur. Cevre, cocuğunuzun toplumsal gelişimi yani başkalarıyla olan ilişkileri, tutum ve davranışları uzerinde oldukca etkilidir. Cocuğunuzun yaşadığı yer, yanında bulunduğu her varlık, karıştırdığı bir kitap, dinlediği muzik, izlediği film, beslenme şekli, ısı, ışık gibi ihtiyacları, onun fiziksel ve sosyal cevresini oluşturur. Cocuğunuza uygun fiziksel ve sosyal cevre ortamı sağlamak, cocuğun gelişimini olumlu yonde etkiler.
Cocuğun kişiliğini ailesi şekillendirir
Cocuğun gelişiminin cok hızlı olduğu ve kişilik ozelliklerinin oluştuğu okul oncesi donemde aile ortamı cocuğun hem sosyalleşmesi, hem de eğitimi acısından cok onemlidir. İlk yaşlarda uygun beslenme, ana babanın uyarması, ilgisi zekÂyı geliştirir. İlgi ve uyarılmanın yetersiz olduğu bir evde zek kolay gelişemez. Bu bakımdan ilk yıllarda eksik uyarılma ve ilgi yokluğu sonraki cabalarla giderilemez. Zek gelişmesi yavaşlar. Okul cağına geldiğinde oğrenime hazır hale gelmeyebilir.