Makalemizin ilk başlığı “Tumblr Nedir?” odağında ozellikle Z kuşağı tarafından yoğunlukla kullanılan Tumblr’ı yakından tanıyacağız. Tumblr, Şubat 2007’de David Karp tarafından kurulmuş, ABD menşeili blog tabanlı bir sosyal ağdır. Ulkemizde ozellikle genc kesim tarafından kullanılan Tumblr, Şubat 2007’de kurulduktan sadece 2 hafta sonra 75.000 kullanıcıya ulaşmıştır.
Sadece ABD’deki toplam kullanıcı sayısı ise 13.4 milyondur. Tumblr’ı diğer benzer turdeki mecralardan ayıran ozelliği ise, diğer populer sosyal medya platformları ile senkronize olarak, tam bir uyum icerisinde calışmasıdır.
Tumblr Tarihcesi
Tumblr 2012 yılına kadar, yani kurulduktan itibaren 5 yıl boyunca kullanıcılarına hic reklam kampanyası olmadan hizmet vermiştir. Bu sure zarfında ise Tumblr gelir kaynağının coğunluğunu; ozel temaların satışından alınan paylarla ve gonderilerini one cıkarmak isteyen kullanıcıların odediği “1 dolar” tutarındaki ucretlerden oluşturuyordu.
Tumblr, ilk buyuk reklam kampanyasını ise Haziran 2012’de dunya capında bir spor giyim markası olan Adidas ile gercekleştirmiştir. Takip eden sene yani 20 Mayıs 2013 tarihinde Tumblr, Yahoo! tarafından 1.1 milyar dolar karşılığında satın alınmıştır.
Tumblr, işleyiş olarak Twitter gibi bir mikroblog sitesi olduğu icin en başlarda Twitter’ı taklit ettiği yonunde eleştiriler almıştır. Tumblr icin “Twitter ile tamamen aynı” demenin haksızlık olacağını duşunen kesim de bir hayli fazladır.
Tumblr, kullanıcılara sunduğu hizmet kapsamında kullanıcıların multimedya ve diğer icerikleri kısa bir form bloguna gondermelerine olanak tanımaktadır. Bu blogcular, birbirlerini takip edebilir, birbirlerine etkileşimde bulunabilir (yorum, like, dm vs.) veya bloglarını kendi arzularınca ozelleştirebilirler. Kısaca ozetleyecek olursak Tumblr; blogger olabileceğiniz ve konularını sizin belirlediğiniz şekilde paylaşımlarda bulunabildiğiniz bir nevi dijital gunluk gorevi goruyor diyebiliriz.
1 Nisan 2017 tarihi itibariyle 341.8 milyondan fazla bloga ev sahipliği yapan Tumblr, Ocak 2016 tarihinden itibaren aylık 555 milyon ziyaretci ağırlamaktadır. Ayrıca Tumblr, 2015 yılı sosyal medya istatistiklerine gore en hızlı buyuyen sosyal medya platformu olmuştur. Global Web Index’in verilerine gore aktif kullanıcı sayısını 120% arttıran Tumblr, bu konuda Facebook ve Instagram’ın onune gecmiştir.
Tumblr Nasıl Kullanılır?
Tumblr kullanmak bircok sosyal medya platformunda olduğu gibi son derece anlaşılır ve kolaydır. Tabi ki bu mecrayı kullanabilmek icin de yine uyelik şartı bulunmaktadır. Tumblr’a uye olurken sizi bayacak kadar cok bilgi istenmediğini goreceksiniz.

Uyelik formunda yer alan birkac bilgiyi girdikten sonra e-postanıza, Tumblr tarafından bir aktivasyon maili gonderilmektedir. Bu aşamada yapmanız gereken tek şey hesabınızı aktifleştirebilmek icin bu mailde yer alan linkte tıklamak ve hesabınızın gercekliğini onaylamaktır. Akabinde hesabınız aktif hale gelecek. Boylece artık istediğiniz şekilde paylaşımda bulunup istediğiniz kişileri takip etmeye başlayabilirsiniz.
Bu arada hesabınız aktif edildikten sonra uye olurken doldurduğunuz bilgilerinizi istediğiniz zaman duzenleyebilir, değiştirebilir ve guncelleyebilirsiniz. Ayrıca Tumblr’da kişisel bilgilerinizin yanına kendinizi daha iyi ifade edebileceğiniz resim, video, fotoğraf, yazı veya link ekleyebilirsiniz.
Kullanıcılar, profili / blogu duzenlerken Tumblr tarafından sunulan ucretsiz ve hazır temaları kullanabilme hakkına sahip. Buna ek olarak isteyen kullanıcılar kendilerine ozel tema oluşturabilir veya daha profesyonel bir tema satın alabilirler. Kısacası Tumblr, blogunuzu maksimum duzeyde kişiselleştirebilmenize olanak sağlayan bir sosyal ağ.
Bunun gibi oldukca yerinde yapılan analizlerin iyi bir şekilde yonetilmesi sonucunda Tumblr ozellikle genc kuşağın dikkatini cekmiştir. Zira Tumblr kullanıcılarının buyuk coğunluğunu 18-24 yaş aralığındaki kişiler oluşturmaktadır. Bu veri markaların niye Tumblr’da olmaları gerektiğini de ozetler niteliktedir.

Tumblr’daki İcerik Turleri
Tumblr’da; Metin, Fotoğraf, Alıntı, Bağlantı, Sohbet, Ses, Video olmak uzere 7 farklı paylaşım / icerik turu bulunmaktadır. Hemen her mecrada bulunan bu paylaşım turlerine ek olarak Tumblr’da bir paylaşım stili, icerik uretim kulturu oluşmuştur diyebiliriz. Ozellikle gif paylaşımlarının yoğun olduğu mecrada Z kuşağının uslubunu anlamadan kurumsal bir başarı yakalamak pek mumkun değildir.
Tumblr Ne İşe Yarar?
Gunumuzde ozellikle genc nesli oluşturan kişileri, sosyal medyadan bağımsız duşunmek neredeyse imkansız bir hale gelmiştir. Belki kulturumuzun yapısı gereği, daha cok aile buyuklerinin oluşturduğu Baby Boomers kuşağı ve X kuşağı tarafından gereksiz gorulen sosyal medya platformlarının, bu duşuncelerin aksine doğru bir şekilde kullanıldığında bircok yararı olduğu ortadadır. Bu noktada Tumblr Ne İşe Yarar sorusunu yanıtlamakta yarar var.
Buna gore Tumblr’ın kullanıcılarına verdiği hizmet ve sağladığı yararlardan birkac tanesi şu şekildedir:
Tumblr kullanıcılarına, internet uzerinde acıp yonetebilecekleri bir kişisel blog hizmeti sunmaktadır.
Ucretsizdir ve uye olma prosedurleri oldukca kolaydır. Kullanıcılar uyelik işlemlerini bitirip hesaplarını aktifleştirdiklerinde ise kullanmak istedikleri bir takma isimle blog paylaşımında bulunabilirler.
Kullanıcılar Tumblr blogu oluştururken kendilerini en iyi yansıtan bir temayla bloglarını ozelleştirebilirler.
Kullanıcılar kişisel bilgisayarlarında bulunan fotoğraf, video, metin, link veya ses kayıtlarını istediği zaman, basit ve hızlı bir şekilde Tumblr’a yukleyebilirler.
Facebook paylaşımları, Twitter’daki icerikler (tweetler) senkronize bir şekilde Tumblr’da yayınlanabilmektedir.
Tumblr, sosyal medyada aktif olan butun arkadaş gruplarını tek bir platform altında toplayarak, kullanıcılar arasındaki iletişimi guclendirmektedir.
Tumblr, kurulduğu zaman yalnızca İngilizce olarak hizmet vermeye başlamış olsa da sonradan Turkce dahil bircok dili desteklemiştir. Bununla birlikte mecra, normalin ustunde bir hızla kuresel capta kullanıcı sayısını arttırmayı başarmıştır..
Tumblr yalnızca masaustu cihazlar aracılığıyla değil, mobil cihazlarla da kullanılabilmektedir.
Tumblr İstatistikleri
Bir mecrayı anlamak icin rakamlara ihtiyac duyarız. Buna gore Tumblr ile ilgili en guncel istatistikler şoyledir;
Tumblr 2007 yılında kurulduktan 2 hafta sonra 75.000 kullanıcı sayısına ulaşmıştır.
2015 yılı sosyal medya istatistiklerine gore en hızlı buyuyen sosyal medya platformu, Tumblr olmuştur.
Global Web Index’in verilerine gore aktif kullanıcı sayısını 120% arttıran Tumblr, bu konuda Facebook ve Instagram’ın onune gecmiştir.
Tumblr, 2016 tarihinden itibaren aylık 555 milyon ziyaretci ağırlamaktadır.
Statista.com’un yayınladığı tablodaki verilere gore Tumblr, 2011 yılında bunyesinde 17.5 milyon blog bulundururken, Ekim 2018 tarihi ile bu sayı 441.4 milyon blog sayısına ulaşmıştır. Bir onceki yıl ise bu sayı 373 milyondu.
WeAreSocial 2017 raporuna gore WhatsApp, FB Messenger gibi Chat App uygulamaları cıkarıldığı zaman ise sosyal medya platformları arasında en cok kullanılan 5. platform olduğu gorulmektedir.
WeAreSocial 2018 raporuna gore ise dunyada en cok kullanılan 8. sosyal medya platformu olmuştur. Bu sıralamada gorulduğu uzere 11. sırada bulunan Twitter’ın onunde bulunmaktadır.
Tumblr’ın 17 Aralık Kararı
Son yıllarda “+18” blogların ve iceriklerin sayısında yoğun bir artış olması Tumblr kullanıcılarını bir hayli bunaltmıştı. Markaların Tumblr’daki aksiyonlarını da kısıtlayan bu duruma Tumblr’dan bir mudahale geldi.
Buna gore; Tumblr radikal bir karar alarak 17 Aralık 2018 itibariyle; mustehcen, cinsel icerik ve cıplaklık barındıran tum medyaların / iceriklerin kesin bir şekilde yasaklandığını duyurdu. Ancak cıplaklık iceren klasik heykeller ve politik protestolar gibi medyalar, bu yasak kapsmaında yer almayacak.
Tumblr Ve Dijital Markalaşma
Dijital pazarlamanın tek bir alan ya da mecradan ibaret olmadığı bilinen bir gercektir. Dolayısıyla dijital pazarlama dendiğinde nasıl ki sadece seo, sadece ads, sadece sosyal medya vs. şeklinde bir indirgeme yapamıyorsak sosyal medya dendiğinde de sadece Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat şeklinde bir kısıtlamaya gidemeyiz. Tumblr, Z kuşağını hedefleyen markaların dijital markalaşma stratejilerinde onemli bir yer tutması gereken ozel bir mecradır.
Tumblr cok yonlu bir mecra olduğu icin dijital pazarlamanın bircok dinamiğinde (seo, sosyal medya pazarlama, sosyal medya iletişimi, icerik pazarlaması) Tumblr’ın etkin kullanımı buyuk oneme sahiptir.