Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının, Buyuk Birlik Partisi (BBP) Kurucu Genel Başkanı Muhsin Yazıcıoğlu ile beraberindeki 5 kişinin hayatını kaybettiği helikopter kazasıyla ilgili 9 ust duzey kamu gorevlisinin yargılandığı davada sunduğu esas hakkında mutalaada, helikopterin duşmesinden sonra yaşanan ihmallere yer verildi.
Mutaalada sanıklara ilişkin değerlendirme bolumunun başlangıcında, helikopter pilotu Mustafa Kaya İstektepe'nin onceden bildirdiği ucuş ve cep telefonu sinyal bilgileri ile helikopterin gecmesi muhtemel hava sahası bolgelerinde yaşayan vatandaşların beyanları doğrultusunda kaza yerinin kısa surede tespit edilebileceği vurgulandı.

Kahramanmaraş Valiliğinden, ilce kaymakamlıkları aracılığıyla kazanın kendi bolgelerinde olup olmadığı araştırılması istenilmesine rağmen etkin ve ciddi bir calışma yurutulmediğine işaret edilen mutalaada, "Arama kurtarma faaliyetinde etkin olan İl Jandarma Komutanlığının ise karakollara ve koylere haber verilip bilgi toplanması talimatı vermesine karşın, bu talimatın bazı karakollara gec ulaştırıldığı, boylece yerel ve yoresel bilgi kaynaklarının da tespitinde gerektiği ve beklendiği olcude hız ve sorumlulukla hareket etmediği anlaşılmıştır." tespitine yer verildi.
Kazada yaralanan gazeteci İsmail Guneş'in, 112 Acil Servis merkezini aradığı, kaza yerinin tespit edilmesi icin Guneş'in telefon numarasının jandarma ve emniyet birimlerine ulaştırıldığı ifade edilen mutaalada, soz konusu kolluk kuvvetlerinin, yer tespitine ilişkin saat 16.00'ya kadar TİB'e herhangi bir yer tespiti talebinde bulunmadıkları vurgulandı.
Kazadan saatler sonra yer tespitine yonelik ilk talebin TİB'e Başbakanlıktan bir gorevli ile Yozgat İl Jandarma Asayiş Mudurluğunden bir asker tarafından iletildiği, bunun uzerine TİB jandarma temsilcisi Yaşar Kalkan'ın durumu eski TİB Başkan Yardımcısı Basri Aktepe'ye ilettiği, onun da tekniker Yusuf Tarcan'ı gorevlendirdiği aktarılan mutalaada, saat 16.25'te elde edilen 1 kilometre eninde 30 kilometre boyunda harita icermeyen yoruma muhtac bilgi formu oluşturulduğu anlatıldı.
Bu bilginin Kalkan tarafından saat 16.27'de Jandarma Genel Komutanlığı İstihbarat Dairesine iletildiği bildirilen mutaalada, Kahramanmaraş İl Emniyet Mudurluğunun de yer tespit talebini gecikmeli olarak Emniyet Genel Mudurluğu (EGM) İstihbarat Dairesi uzerinden 16.30'da TİB'e gonderdiği belirtildi.
Kaza yerinin tespiti icin sorumlu olan gorevlilerin insiyatif kullanmadıkları vurgulanan mutalaada, şu tespite yer verildi:
"TİB tarafından elde edilen bilginin aynısı EGM temsilcisine verildiği, cep telefonu sinyal bilgisi ve GSM numarasından yer tespiti ile ilgili konuda İl Jandarma ve İl Emniyet Mudurluğunun sahip oldukları sorumlulukla bağdaşık hız ve seviyede TİB EGM temsilcisi Huseyin Keskinkılıc, JGK temsilcisi Yaşar Kalkan'ın zamanında inisiyatif kullanamayarak, bolgenin haritalarının hazırlanmasında gecikmelerin yaşanmasına neden oldukları, konunun hayati değerle ilgi aciliyetine rağmen Suleyman Akdoğu'nun calışmalarında yeterli ozeni gostermediği, İl Emniyet Mudurluğu bildiriminin iceriği ve aciliyeti karşısında, Gursel Aktepe'nin, istenen hız ve etkinlikte inisiyatif kullanmayarak surecte uzama ve aksaklıklara yol actığı anlaşılmıştır."
"Hayati oneme haiz bilgiler iletilmedi"
TİB'in saat 16.25'te haritaya bağlı olmayan yoruma muhtac bilgisinin ardından bu kez Turkcell ve Avea tarafından kaza yerine ilişkin yaklaşık değerlerin sayısal olarak bildirildiği kaydedilen mutalaada, Kalkan'ın bunları harita uzerinde değerlendirmesi icin izinli olan Suleyman Akdoğu'yu karargaha cağırdığı ifade edildi.
Akdoğu'nun da saat 17.00'de gorev yerine geldiği, sayısal bilgi analizi ile oluşturduğu haritanın saat 17.15'te Kahramanmaraş İl Jandarma İstihbarat Şubeye iletildiği bildirilen mutalaada, şunlar kaydedildi:
"Bolgedeki vatandaşlar ve bazı yetkililerin kazanın 'Keş Dağı'nın yuksek noktalarında olabileceği, aramanın burada yoğunlaşması' yonunde guclu ifadeleri değerlendirme dışı tutulup, bir sonraki gun yurutulecek arama kurtarma planlarına dahil edilmediği, arama kurtarma faaliyetini yurutenler icin hayati oneme haiz bilginin bir şekilde iletilmediği, bazı bilgiler yeterli değerlendirmeden gecirilmeden onemsenip, bunun sonucu gereksiz yere birtakım yerlerin defalarca arandığı, bunun hedefe ulaşma surecinde aksama ve gecikmelere neden olduğu, kaza olay yeri koordinatoru ve onun yetki verip, gorevlendirmesiyle bu iş yonunden kriz merkezi yonetiminin asıl sorumluluğu işi etkin bir şekilde yurutup yerine getirmesi iken planlama, orgutleme, personel yonetimi, yonetme ve yonlendirme, raporlamada, koordinasyon cercevesinde idari amacı gercekleştirmek icin başarılı, etkin bir calışma yurutemediği, krize care bulmak yerine kendi icinde kaos ve karmaşaya neden olup, zaman icinde bilinen ve beklenen cercevede kriz merkezi niteliğine ulaşamadığı, bu halin de surecin uzaması ile toplumda hassasiyete neden olduğu, ortaya cıkan bazı aksaklıkları gozden uzak tutacak şekilde ceride kayıtları oluşturulmuştur."
Arama kurtarma faaliyetlerine ilişkin hazırlanan raporlarda, bazı olumsuzluk ve gecikmeler icin ilaveler yapıldığı kaydedilen mutalaada, ozellikle ilk gune yonelik faaliyetlerin başlangıc saatinin doğru gosterilmediği aktarıldı.
Butun bu gelişmelerin, kazaya ilişkin şuphelerin ciddi olcude artmasına neden olunduğu vurgulanan mutalaada, arama kurtarma faaliyetlerine katılan sanıkların yonetmelik hukumlerine aykırı bir şekilde gorevlerinin gereklerine uygun davranmadıklarının altı cizildi.
Mutaalada, bu tutumlarıyla mağduriyete neden olan sanıkların gorevi kotuye kullanma sucu işledikleri aktarıldı.
Kaynak: Anadolu Ajansı / Tanju Ozkaya