Turkiye'nin kuru meyve ve mamulleri sektoru, yeni yılın gelmesine gunler kala, 2020 yılında yaklaşık 1,4 milyar dolar tutarında ihracat yaparak, 2019 yılının ihracat rakamlarını yakaladı.
İstanbul Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatcıları Birliği (KUMİB) acıklamasına gore, kuru meyve ve mamulleri sektoru, 2020 yılında 150 ulkeye yaklaşık 1,4 milyar dolar tutarında ihracat yaptı.

Tum dunyayı olumsuz etkileyen salgının etkilerine rağmen, sektor 2019 yılı ihracat rakamlarını yakalamayı başardı.
Kuru meyve ve mamulleri sektoru, 2020 yılında en fazla ihracatı 192 milyon dolar ile Almanya'ya yaptı. Almanya'nın ardından Turk kuruyemişi en fazla 182 milyon dolar ile Birleşik Krallık, 98 milyon dolar ile İtalya'ya ihracat gercekleştirdi.
Almanya'ya değer bazında en fazla cekirdeksiz kuru uzum, kuru incir ve diğer meyve kuruları; Birleşik Krallık'a cekirdeksiz kuru uzum, kuru kayısı; İtalya'ya Cam fıstığı, cekirdeksiz kuru uzum ile Antep fıstığı ihrac edildi.
En fazla cekirdeksiz kuru uzum ihracatı yapıldı
KUMİB Başkanı Muhsin Cakıcı, kuru meyve sektorunun 2020 yılında en fazla cekirdeksiz kuru uzum ihracatı gercekleştirdiğini belirterek, şunları kaydetti:
"Turkiye, 2020 yılında yurt dışına değer bazında en fazla 450 milyon dolar tutarında cekirdeksiz kuru uzum ihrac etti. Cekirdeksiz kuru uzumun ardından en fazla 253 milyon dolar ile kuru kayısı ve 223 milyon dolar tutarında kuru incir ihracatı gercekleştirdik. Sektorumuz 2020 yılında en fazla ihracat artışını Seyşel Adaları, Senegal ve Gambiya'da yaptı. 2019 yılında bu bolgelere neredeyse hic ihracatımız olmazken, cok fazla miktarda olmasa da 2020 yılında bu ulkelere de ihracat gercekleştirdik."
2020'de en fazla ihracat artışı cam fıstığında
Cakıcı, kuru meyve ve mamulleri sektorunun, 2020 yılında en fazla ihracat artışını yuzde 50 oranı ile cam fıstığı ve yuzde 33 ile cevizde gercekleştirdiğini kaydetti.
Turkiye'nin aldığı onlemlerin, salgının Turk ihracatcısı uzerindeki olumsuz etkileri azalttığını belirten Cakıcı, tarım urunlerine talep esnekliğinin duşuk olması, gıdaya duyulan ihtiyacın fiyattan ve gelirden az etkilenmesi nedeni ile Kovid-19 salgınının neden olduğu talep daralmasından gıda sektorunun zarar gormediğini acıkladı.
Cakıcı, "2020'yi tamamlamamıza gunler kala, kuru meyve ve mamulleri sektoru, salgına rağmen, 2019 yılı ihracat rakamları ile aynı duzeyde kalmayı başardı. 2021'de ihracatımızda yuzde 8 ile 10 arasındaki oranlarda artış hedefliyoruz." bilgisini verdi.
Salgınla dunya uretimi ve ihracatında guc dengelerinin değiştiğini ve bu yeni donemde salgının getirdiği yeni şartlara sektorun hızlı şekilde adapte olduğunu belirten Cakıcı, "Sanal heyet ve organizasyonlar ile kuru meyve ve mamulleri sektoru olarak bu pazardan hak ettiğimiz payı almak icin ihracatcımız ile omuz omuza calışmalarımızı surdurduk ve gelecekte de surdureceğiz." ifadelerini kullandı.
"Tuketiciyi hedefleyen bir pazarlama stratejisi ile hareket ediyoruz"
Sağlıklı gıdaya olan talebin tum dunyada giderek arttığını belirten Cakıcı, onumuzdeki donemlerde buna paralel kuru meyve ve mamullerine yonelik taleplerin artarak devam edeceğini ifade ederek, "Markalı ve katma değerli, ayrıca doğrudan tuketiciyi hedefleyen bir pazarlama stratejisi ile hareket ediyoruz. Bu strateji doğrultusunda ihracat hedeflerimize hızlı adımlarla ilerleyeceğiz." değerlendirmesini yaptı.
Muhsin Cakıcı, sektorun ihracatının ana pazarlardan AB ulkeleri ve Amerika ile beraber, alternatif ve kar marjı yuksek pazar potansiyeline sahip Avustralya'da, Turk kuru meyvesinin bilinirliğini artırmak icin calışmalarını surdurduklerini kaydetti.
Cakıcı, "İstanbul İhracatcı Birlikleri olarak, Avustralya'nın en buyuk gıda fuarı olan Fine Food Australia Fuarı'nın milli katılım organizasyonu gercekleştirmeye devam ediyoruz. Bu fuarın 2021 yılının organizasyon hazırlıklarına şimdiden başladık. Ayrıca mevcut konjonkturun ruhuna uygun olarak sanal ticaret heyeti organizasyonları duzenliyor ve uyelerimizin ceşitli kuruluşlarca duzenlenen bu tur etkinliklere katılımını ozendiriyoruz." bilgilerini verdi.
Avustralya ile beraber Uzak Doğu ulkelerine yonelik tanıtım faaliyetlerine de devam edeceklerini belirten Cakıcı, "Bu ulkelerdeki Turk kuruyemişinin konumunu guclendirmek istiyoruz. Turk kuruyemişi bu bolgelerin beslenme alışkanlıkları ile yakından ortuşuyor." ifadelerini kullandı.
Cakıcı; sektor olarak, Japonya ve Brexit sonrası İngiltere ile serbest ticaret anlaşmalarının imzalanabilmesi icin ilgili bakanlıklar tarafından surdurulen ikili goruşmelere olumlu katkılar verdiklerini de sozlerine ekledi.
Kaynak: Anadolu Ajansı / Musab Turan