E-Ticaret siteleri diğer sitelerden cok daha farklı yapıdadır. Onlar icin gercekleştirilecek SEO calışmaları farklılıklar icerir.

Her ne kadar bazı temel nitelikler aynı olsa bile E-Ticaret sitelerinin SEO acısından cok farklı yonleri bulunmaktadır. Ozellikle E-Ticaret sitelerinin pazarının farklı olması her siteyi ayrı ayrı ele almayı gerektirmektedir.

Bir E-Ticaret sitesi icin SEO calışması yapıyorsanız ilk işiniz temel nitelikleri goz onunde bulundurarak belirli hatalardan kacınmak olmalıdır. E-Ticaret sitenizi geri planda tutan hataların birkacına bu yazıda değinilmiştir.

1. Kopya İcerik
Kopya icerik E-Ticaret sitelerinin varlığından bu yana mevcudiyetini koruyan bir problemdir. Bugune kadar hicbir şekilde kopya icerik denetimi gercekleştirmeyi tercih etmediyseniz buyuk olasılıkla kopya iceriğe sahip olabilirsiniz. Ozellikle E-Ticaret siteniz bir pazar modelinde ise bu kacınılmaz bir durumdur.

Hangi E-Ticaret platformunu kullandığınızın bir onemi olmamakla birlikte sitenizi kopya icerik acısından kontrol etmemişseniz sıralamanızı ciddi anlamda etkileyen bir probleme sahipsiniz demektir. SEO konusunda ne kadar bilgili olduğunuz durumu pek değiştirmeyecektir.

Elinizde buyuk bir marka olduğunu duşunun. Bu markaya ait urunleri tanıtmak icin birbirinden farklı mağazalara urunlerinizi tanıtacak metinler gondermiş olabilirsiniz. Bu metinler genelde hep aynıdır ve değişmezler. Uc farklı mağazaya gondermiş olduğunuzun urun icin her sitede aynı iceriğin kullanılması soz konusu kopya icerik probleminin yaşanmasına neden olacaktır.

Ureticiden gelen aynı iceriği kullanan sitelerden en fazla otoriteye sahip olan ust kısımda yer alacak diğerleri ise bununla rekabet dahi edemeyecektir. Ustelik rekabet etmeye calışan sayfaların ilk sayfada sıralama elde etmesi dahi mumkun olmayacaktır.

Bu tur icerik problemleri E-Ticaret siteleri icin en bilindik problemlerden birisidir. Urun satışı yapıyorsanız ve aynı urunler başka E-Ticaret sitelerinde de yer alıyorsa ureticilerden gelen icerikleri kullanmamalısınız. Buyuk markalar dahi bu yolu tercih edebilmektedirler ama arama motorlarında karşılarına dişli bir rakip cıktığında sıralama kaybetmeye başlamaktadırlar.

Ozel urun acıklamaları ve tasarım şablonları sayesinde bu problemin ustesinden gelmeyi başarabilirsiniz. E-Ticaret siteleri cok buyuk mağazalar olduğunda her urun icin ayrı acıklama yazmak mumkun olmayabilecektir. Bu durumda takip etmeniz gereken geleneksel bir kural bulunmaktadır.

Bu kurala Pareto kuralı adı verilir. Pareto kuralına gore yatırım yapılan girdilerin %20’si elde edilen sonucların %80’inden sorumludur. Yuksek performansa sahip olan ve diğerlerine gore daha tatmin edici olan urun sayfalarınızı ozgun iceriklerle guncellemeye calışmalısınız. Boylece donuşup elde edebilmek icin SEO calışmalarından ekstra verim alabilirsiniz.

Ancak soz konusu durum E-Ticaret sitelerinin yaşamış olduğu tek kopya icerik problemi değildir.

Sık sık karşılaşılan bir diğer kopya icerik problemi ise URL parametreleri ile alakalıdır. Bir urunun farklı renkleri icin ayrı ayrı URL parametreleri oluşturmuş durumdaysanız bu kopya icerik problemi yaşamanıza neden olacaktır.

Her ne kadar bu kopya icerik turu arama sonuclarında cok ciddi problemler yaşamanıza neden olmayacak olsa bile her parametre birincil urun sayfasının otorite değerinden bir miktar goturecektir. Zaman icerisinde bu kayıplar birikerek sitenize zarar verecek ve sitenizin ortalama sıralaması Google Panda algoritması nedeniyle duşecektir.

Bu tarz bir icerik problemi yaşamak istemiyorsanız URL parametrelerini coğaltmak yerine onlarda rel=canonical etiketini kullanmayı denemelisiniz. Boylece farklı renklere ait sayfaların birincil sayfayla ilişkili olduğunu gostererek tek bir sayfanın one cıkmasını sağlayabilirsiniz.

2. Duşuk Performans Gosteren İcerik Sayfalarının Fazlalığı
Sitenizde yer alan ek iceriklerin ekstra arama motoru trafiği sunması sonuc almak icin caba gosterilen en onemli stratejilerden birisidir. Guclu bir icerik pazarlama stratejisi uygulayarak sitenizin sahip olduğu arama motoru trafiğini uzun vadede olabildiğince yukseltebilirsiniz. Bunun icin epey bir zaman gerekebileceğini ise aklınızdan cıkarmamalısınız.

Bazı durumlarda ise cok kotu uygulanan icerik stratejisi tam tersi sonuc almanıza neden olabilecektir. Sitenizde yer alan ve mevcut yapıya uyumsuz olan tum icerikler sitenizin arama sonuclarının cok daha kotu olmasına neden olacaktır. Bu problem E-Ticaret sitelerinde duşunulduğunden cok daha fazla bir bicimde ortaya cıkmaktadır.

E-Ticaret sitenizi incelediğiniz zaman iceriklerin urunlere gore oranına dikkat etmelisiniz. Bu oranın cok fazla olması sitenin arama motorlarında sahip olduğu otorite miktarını duşurecektir. Duşuk kaliteye sahip icerikler nedeniyle ortaya cıkabilecek olan bu yuksek icerik oranı problemi sitenin tarama butcesinin verimsiz bir bicimde kullanılmasına yol acacaktır.

Sitenizde yer alan bu sayfaları tespit edip kaldırmanız durumunda sitenizin arama trafiğini yukseltmeyi başarabilirsiniz. Ancak bu tur bir problemin yaşanması surekli icerik oluşturmakta olduğunuz blog kısmı gibi alanların kaldırılması gerektiği anlamına gelmemelidir. Sitenizin blog kısmına hicbir şekilde dokunmamalısınız.

Sitenize icerik eklemiş olmak icin icerik eklemekten kacınmanız yeterli olacaktır. Arama motorlarında size otorite kazandıracak icerikler uretmek icin bir strateji geliştirmelisiniz. İcerik oranının duzgun olmaması her zaman kotu iceriğe sahip olduğunuz anlamına gelmez. İcerik oluştururken sitenize uygun bir strateji geliştirmezseniz bu problemle karşı karşıya kalabilirsiniz.

Oluşturduğunuz iceriklerde ince eleyip sık dokumanız gerekmektedir. İcerik stratejiniz tarafından elde edeceğiniz otoritenin arama motorlarından acılış sayfalarınıza doğru bir şekilde iletilmesini sağlamalısınız.

İcerik stratejinizi gozden gecirirken mevcut sayfaları kaldırmak yerine onları iyileştirmeye calışmalısınız. Arama motorlarına uygun sinyalleri iletmeyen başaramayan sayfalar genellikle diğerlerine gore cok daha kotu performans gostereceklerdir. Bu sayfaların amaclarına uygun olacak şekilde değiştirilmesini sağlamalısınız.

Birbirinden farklı sayfalarda yer alan zayıf icerikleri tek bir yerde toplayarak guclu bir icerik kaynağı oluşturabilirsiniz. Anahtar kelime araştırması yaparak ve teknik SEO calışmalarını goz onunde bulundurarak bu cabanızdan maksimum verim alabilirsiniz.

İyileştirme calışmalarınızı bitirdikten sonra ilk işiniz artık işinize yaramayan sayfaları kaldırmak olmalıdır. Bu surecte ozellikle aşağıdaki turde sayfaların kaldırıldığından emin olmalısınız:

  • Mevcut arama motoru trafiğinin kaynağı olmayan sayfaları kaldırmalısınız.
  • Harici kaynaklardan hicbir şekilde link elde edemeyen sayfaları kaldırmalısınız.
  • Otorite elde etmek icin ilgili olan uygun sayfalara yonlendirilmiş sayfaları kaldırmalısınız.
3. Kullanıcı Tarafından Oluşturulmuş İcerikler
Kullanıcılar tarafından oluşturulmuş olan icerikler iki ucu keskin kılıc gibidir. Bunlar işe yaramaktadır. Wikipedia kullanıcılar tarafından oluşturulan icerikle var olan bir yerdir ve arama motorlarında en kısımda yer almaktadır. Amazon’un başarısı da benzer niteliktedir. Amazon kullanıcılardan gelen yorumlarla kendini guclendirmiştir.

Kullanıcılar tarafından oluşturulmuş olan iceriklerin kotu bir yanı da bulunmaktadır. Google Panda algoritmasını ilk cıkarttığında Moz’un en fazla arama sonucu listelemesine sahip siteleri sıralamasında eBay 25. sıradan 6. sıraya gerilemiştir. eBay’da yer alan satıcılar veya kullanıcılar tarafından oluşturulan duşuk kaliteli icerikler bu kaybın oluşmasındaki en buyuk etken olmuştur.

Kullanıcılar tarafından oluşturulan icerik problemiyle nasıl mucadele edebilirsiniz? İlk olarak kullanıcı yorumlarına goz atmalısınız. Son donemlerde yapılan araştırmalar kullanıcılar tarafından yapılan yorumlar sayesinde organik arama trafiğinde yaklaşık %30’luk bir artış yaşandığını ortaya koymaktadır.

Hangi kriterin bu artışı sağladığını bilebilmek pek mumkun değildir. Arama sonuclarında yer alan yıldızlı değerlendirmeler, Google’ın sayfaları doğrudan kullanıcı yorumlarına gore sıralaması veya kullanıcı davranışları gibi cok farklı faktorler soz konusudur. Kullanıcı yorumlarını kullanmaya başladıktan sonra Google’a cok daha olumlu sinyaller iletecek olduğunuzdan emin olabilirsiniz.

Bu tur sinyallerde olumlu adımlar atmayı başarırsanız arama motorlarından cok daha iyi sonuclar elde edebilirsiniz. Siteye kullanıcı yorumlarını ekleyerek arama motorlarındaki varlığınızı fazlasıyla iyileştirebilirsiniz.

Kullanıcı yorumlarının markanıza ait olan itibarı zedeleyeceğini duşunuyorsanız bunun duşunmeniz gereken en son şey olduğunu bilmelisiniz. Buna ister inanın ister inanmayın yıldızlı değerlendirmelerin cok ceşitli olması beşi yıldızlı değerlendirmelerden cok daha fazla işe yaramaktadır. Kullanıcı yorumlarına belirli yetki sınırlamaları getirerek bilinmeyen kaynaklardan gelen yorumlara engel olabilirsiniz. Eleştirilere iyi bir şekilde karşılık verebilmeniz durumunda sitenizin performansının cok daha iyi olmasını sağlayabilirsiniz.

Kullanıcı yorumları elde etmeye calışırken aklınızda bulundurmanız gereken en onemli durumlardan birisi ise kullanıcıdan bunu talep etmektir. Yapılan araştırmalar kendilerinden talep edilmediği surece insanların yorum yapmaya pek yanaşmadıklarını gostermektedir.

Kullanıcılar tarafından oluşturulmuş iceriklerin kotu yanı nedir? eBay ve Wikipedia orneğini duşunebilirsiniz. İkisinin de icerikleri kullanıcılar tarafından oluşturulmuştur. Wikipedia, Panda guncellemesinde ayakta kalırken eBay ayakta kalmayı başaramamıştır.

Burada kritik nokta surectir. Wikipedia kaliteyi muhafaza edebilmek icin iceriklerin ceşitli sureclerden gecmesini sağlamaktadır. Bu surec her ne kadar kendi alanında bilgili bir profesoru memnun edecek duzeyde olmasa bile belirli oranda kalitenin korunmasına yardımcı olabilmektedir.

Kullanıcılar tarafından oluşturulan iceriklerin kaliteli olmalısını istiyorsanız sitenizde bu tur icerikleri kontrol edebilecek yoneticilerin olmasını sağlamalısınız. Kullanıcılar tarafından oluşturulan icerikler her E-Ticaret platformunda işe yarayabilmektedir. Kullanıcılara bir başkasının oluşturduğu iceriği oylama fırsatı sunduğunuz zaman soz konusu kalitenin cok daha fazla olmasını sağlayabilirsiniz. Amazon’un “en yardımcı yorum” ozelliğini goz onunde bulundurarak kendi siteniz icin buna benzer bir sistem geliştirebilirsiniz.

4. Mevcut Sayfaları Anahtar Kelimelerle İyileştirmemek
Bu değişiklik tum E-Ticaret sitelerinin belirli bir sure icerisinde gercekleştirmeleri gereken değişikliklerden birisidir.

Anahtar kelime araştırması SEO calışmalarında onemli olan faktorlerden birisidir. Genellikle bu araştırma evresi belirli sebeplerden oturu goz ardı edilebilmektedir. Ozellikle mevcut olan ve pek iyi iş cıkartmayan sayfalar soz konusu olduğunda bunların anahtar kelime araştırması yapılmadan hazırlanmadıkları gorulmektedir.

Bu sayfaları iyileştirmek icin aşağıdaki adımlardan oluşan bir surece geciş yapabilirsiniz:

Google’ın Anahtar Kelime Planlayıcısı aracına giriş yapın ve urununuze ait URL’yi girin. Daha sonra bilgilendirici anahtar kelimelere geciş yapın ve burada gerekli olan terimler icin “kim”, “ne”, “ne zaman”, “nerede”, “nicin” ve “nasıl” kelimelerini girin. Bu adım blog yazıları ve ona benzer icerikler icin uygulanmalıdır. Urun sayfaları ve diğer turlu acılış sayfaları icin pek elverişli bir yontem değildir.
Elde ettiğiniz anahtar kelimeleri SEMrush aracında veya buna benzer bir aracta analiz etmeye başlayarak bunların rekabet durumunu gozden gecirin. Rekabet acısından yarışabilecek nitelikte olduğunuz anahtar kelimeleri tespit ederek yolunuza devam edin.
Google’da “site:alan adı anahtar kelime” şeklinde arama yaparak hedeflenen anahtar kelime icin en yuksek performans gosteren sayfaları tespit edin. Bu arama doğrultusunda ilgili anahtar kelime icin sitenizde en iyi performansı gosteren sayfaları tespit edebilirsiniz.
Anahtar kelimeniz icin “inurl:forum” araştırması yaparak ilgili konularda insanların ihtiyac duydukları turden bilgilerin neler olduğunu keşfedebilirsiniz. Forumlar araştırmayı başlatmak icin en onemli noktalardan birisidir. İnsanların ne tur konularda problem yaşadıklarını forumlar aracılığıyla oğrenebilirsiniz. Bu tur bir araştırma yaparak satın alım gercekleştirecek kişilerin ilgisini cekebilecek aramalar konusunda bilgi sahibi olabilirsiniz.
Elde etmiş olduğunuz arama sorguları icin sahip olduğunuz icerikleri guncelleme başlamalısınız. Başlıkların on plana cıkmasını sağlamalı ve iceriğin kullanıcıların problemlerine cevap sunabilecek nitelikte olmasını sağlamalısınız. Bir satın alım gercekleştirecek kişinin problemine cozum bulabilen yer olursanız onları satın alım gercekleştirmeye ikna etmeniz cok daha kolay olacaktır.
Mevcut sayfaları iyileştirme surecini SEO calışmalarınızın hemen hemen her alanında değerlendirmeye calışabilirsiniz. Bu stratejisi pek cok koşulda işe yaramakta ve sonuc getirmektedir. Sadece sitenizde yer alan birkac sayfaya değil aynı zamanda site genelinde one cıkartmak istediğiniz tum sayfalarda bunları gercekleştirmelisiniz.

Bu sureci kullanarak mevcut sayfalarınızı Google’ın sizi odullendirmek icin fırsat tanıdığı veriler ve otorite ile iyileştirmeyi başardığınız zaman yuksek oranda trafik elde edebileceğiniz anahtar kelimeleri kullanmış olursunuz. Bu anahtar kelimeleri sadece Google’ın Anahtar Kelime Planlayıcısı aracından değil kullanışlı olan diğer araclardan da elde edebilirsiniz.

Tum bunlara ek olarak dilerseniz rakibiniz URL’sini ele alarak anahtar kelime araştırması gercekleştirebileceğinizi unutmamalısınız.

E-Ticaret sitelerinin anahtar kelimelerle yaşadıkları bir diğer onemli problem ise markalı anahtar kelimelerde ortaya cıkmaktadır. Bircok urun sayfası urun ve marka isimleriyle oluşturulduğundan bu tur bir sıkıntı yaşanabilmektedir.

Bu bilgileri ortadan kaldırmanıza gerek yoktur. Bunu yaparsanız cok buyuk bir hata yapmış olursunuz. Ancak, markalı bilgilere ek olarak aynı zamanda marka veya urun modeli hakkında olmayan ama bunlarla ilgili olabilecek anahtar kelimeleri işin icine katmalısınız.

Bunlara jenerik anahtar kelime adı verilebilmektedir. Her ne kadar belirginlik acısından yuksek niteliğe sahip olan anahtar kelimeleri kullanmak kullanıcıların ihtiyaclarını karşılayabilmek icin cok daha değerli olsa bile bu tur bir yaklaşımla elinizi guclendirebilirsiniz. Bu yaklaşımı uyguladığınız zaman markalı aramaya gercekleştirmeyen olan kullanıcıların sizi bulabilmesini sağlayabilirsiniz.

5. Kotu Dahili Link Yapısı
E-Ticaret sitelerinde genellikle epey fazla urun olmaktadır. Bu nedenle sitede yer alan linkleri kullanarak belirli bir sayfaya ulaşabilmek her zaman mumkun olmamaktadır. Bu durum kullanıcıların sitede gezinme deneyimlerini etkileyecek olsa bile aynı zamanda PageRank değerinin sayfalar arası akışını gucleştirecek bir durumdur. PageRank değerinin sayfalar arası akışında sorun yaşandığında ise arama motorlarında iyi bir sıralamaya sahip olmasını istediğiniz sayfalar otorite sorunu yaşayabilecektir.

Bu tarz bir probleme sahip olduğunuzu duşunuyorsanız sitenizin kotu link mimarisini duzelterek yatırım getirisi konusunda daha sağlıklı bir performans elde etmeye calışabilirsiniz. Link mimarisinin kontrol edilebilir olmasını sağlamak en buyuk onceliğiniz olmalıdır. Bunun icin oncelikli olarak aşağıdaki durumlara goz atmalısınız.

Kotu Anlamsal Yapı
Bir sitede kotu anlamsal yapının olması demek site ici organizasyonun duzgun olmadığı anlamına gelmektedir. PageRank’ın tek başına değerlendirilmeye alındığı durumlarda aynı zamanda hiyerarşiye bağlı yapı icerisinde linklerin alaka durumu hesaba katılmaktadır.

Sitenin gezinti ogeleri, dosya yapısı ve dahili link yapısı sistematik bir bicimde gercekleştirilmelidir. Kategoriler arasında gercekleştirilecek bazı organik bağlamsal capraz link durumu zaman zaman işe yarayabilmektedir. Ancak bu tur bir durumda dahili linkler size pek fazla değer katmayacaktır.

Aşırı Bağlantı Derinliği
Bir urun sayfasına gidebilmek icin ana sayfadan cok fazla tıklama gercekleştirmek gerekiyorsa bir sorun olduğunu kabul etmeniz gerekmektedir. Bu tur dağınık veya uzun sureli yolculuklardan kullanıcılar pek hoşlanmamaktadırlar. Kullanıcılar bir iki tıklama gercekleştirerek hedef noktaya ulaşabilmeyi başarmalıdırlar.

Bir noktadan diğer noktalara cok fazla link cıkışı yapmışsanız arama motorlarının işini zorlaştırmış olursunuz. Arama motorları sitenizi tarama ve sayfalarını keşfetme konusunda normalde daha fazla kaynak tuketmek durumunda kalırlar. Bu nedenle derinlerde yer alan sayfalara PageRank akışı sağlanamaz.

Onceliğin Olmaması
Bu durum aşırı bağlantı derinliğinin tam tersidir. Her sayfada cok fazla link varsa bu durumda otoriter ve onemli sayfalarınız on plana cıkmayacak ve arama motorlarının dikkatini cekmeyecektir. Bu durumda onemli sayfalarınızın onceliğe sahip olmasını sağlamadığınız icin buyuk bir miktarda otorite kaybına uğrayabilirsiniz.

Yeterli Link Olmaması
Aşırı link derinliğine bağlı olarak sitenizde yer alan bazı sayfalara linkler uzerinden erişebilmek mumkun olmayabilecektir. Bu durumun en buyuk sebebi ise sitenizde iki farklı kısmın veya platformun bulunması ve bunlar arasında bir bağlantı kurulmamasıdır.

SEO sorunlarına sahip olmayan bir E-Ticaret sitesiyle karşılaşmak mumkun değildir. Her sitenin belirli geliştirmelere ihtiyacı vardır. Bu beş başlık size en sık karşılaşılan problemler hakkında bilgi verecektir. Bir E-Ticaret sitesine sahipseniz sitenizde bu problemlerin olup olmadığını gozden gecirmelisiniz.