
Milli Eğitim Bakanı Ziya Selcuk, "Kaliteli ve evrensel manada rekabet edebilir bir eğitim sistemi icin adım adım 20 yıl sonrasını bicimlendiren kararlar almaya devam edeceğiz." dedi.
TBMM Genel Kurulunda, bakanlığının 2021 yılı butce goruşmelerinde konuşan Selcuk, "Milli Eğitim Bakanlığı olarak herkesin eğitim ve oğretime adil şartlar altında erişmesi, cağın gerektirdiği bilgi, beceri, tutum ve davranışı kazanması, milli ve evrensel değerleri icselleştirmesi, oğrenmeye acık, sağlıklı ve mutlu bireyler olarak yetişmesi onceliklerimizdir." diye konuştu.
TBMM'nin her bir uyesinin bu milletin cocuklarının geleceği icin aynı hedef ve oncelikler icinde olduğunun farkında olduklarını belirten Selcuk, bu guvence icinde, tarihsel birikimle guncel olanı, yerel milli değerlerle evrensel olanı birlikte ele alarak yollarına devam ettiklerini soyledi.
Eğitimin buyuk bir gemi gibi derinlik ve zaman isteyen bir surette hareket ettiğini kaydeden Selcuk, onemli olanın istikamet ve bu doğrultuda yapılacak sağlamalar olduğunun altını cizdi.
Selcuk, bunu yaparken cocuğun ustun yararını kollamak, yaradılışına hurmet etmek, bilimin olcutleri doğrultusunda kararlar almanın son derece onemli olduğunun altını cizerek, "İş ve işlemlerimizdeki olcutlerimizin uluslararası standartlar acısından değerlendirilmesini ve bu standartlar doğrultusunda yorumlanmasını onemsiyoruz. İcinde bulunduğumuz şartlar bunu daha da zorunlu kılıyor." ifadelerini kullandı.
"Her oğretmenimizin emeğinin kutsallığına inanıyoruz"
Salgın gundemini dunya ile birlikte paylaştıklarını dile getiren Selcuk, "Salgın hepimize yeni mecburiyetler getirdi ve calışmalarımızın seyrini ve gunluk hayatımızın akışını değiştirdi. Bununla birlikte vatandaşlarımızın ve ozellikle de cocuklarımızın yuksek yararı icin alınan, uygulanan kararlara ilişkin cozum onerileri, getirilen eleştiriler, cocuklarımızın, oğretmenlerimizin yuksek menfaati icin caba gosterilmesi bizi memnun ediyor." dedi.
Selcuk, oğretmenlerin ve eğitim calışanlarının bambaşka bir anlamı ve yeri olduğunu ifade ederek, oğretmenleri ayırmadan, otekileştirmeden, her birini eğitim ailesinin değerli ve saygın fertleri olarak gorduklerini soyledi.
Her oğretmenin emeğinin kutsallığına inandıklarını dile getiren Selcuk, "Bizim icin oğrencilerimiz ve velilerimiz de mevcudumuzu temsil eden sayılar değildir. Her biri, uzerinde tek tek duşunulmesi, ilgilenilmesi, dikkate alınması gereken bireylerdir, Milli Eğitim Bakanlığının varlık gayesidir." şeklinde konuştu
Salgının her bireyin hayatında cozulmesi gereken yeni sorunlar ortaya cıkarttığına dikkati ceken Selcuk, "Bu yeni ve ongorulemeyeceğini kabul edeceğinizi duşunduğum sorunlar, bizim yeni cozum onerileri bulmamızı, bulduğumuz cozumleri uygulamak icin yeni calışmalara yonelmemizi ve bunları uygulamaya koymamızı sağladı. Bazı sorunlar hızlıca cozume kavuşup uygulamaya alınırken, bazı kararların uygulanması teknik imkanlar, fiziki koşullar ve altyapı hazırlıkları dolayısıyla zaman aldı. Gerek burada duzenlediğimiz nobet saatlerinde gerekse telefon ile kendi temsilindeki ilin eğitim sorunlarıyla yakından ilgilenerek surec hakkında bilgi alan vekillerimizin ilgisi ve takipleri icin ayrıca teşekkur etmek isterim. İş birliğiniz ile sorunlarımızın, eksiklerimizin ustesinden hep birlikte geleceğimize kaniyim." değerlendirmesinde bulundu.
"Eğitimde kalite artışımızın, bağımsız uluslararası araştırmalarla tescillenmesini onemsiyoruz"
Selcuk, 2019 Aralık PİSA sonuclarının butun dunya ile karşılaştırıldığını buyuk bir ilerleme gosterdiğini, TIMSS 2019'da ise Turkiye'nin tum alanlarda puanlarını artırdığını soyledi.
Ulke icinde yapılan değerlendirmelerin subjektif olarak algılanmasının soz konusu olabileceğini kaydeden Selcuk, uluslararası değerlendirmelerin, cok daha objektif olarak değerlendirilmesi mumkun olan sonucları ihtiva ettiğini soyledi.
TIMS'te beşinci sınıfta girilmesi meselesine acıklık getiren Selcuk, burada yaş gruplarının onemli olduğunu ve Turkiye'de ceşitli nedenlerden dolayı dorduncu sınıflardaki cocukların yaş ortalamasının 9,5 civarında bulunduğunu ancak TIMS ortalamasının 10,2 olduğunu, bu nedenle Norvec, İngiltere, Guney Afrika gibi bazı ulkelerin beşinci sınıfta oğrencilerini soktuklarını anlattı.
10 yaşında beşinci sınıf cocuklarının bu araştırmaya girdiklerini belirten Selcuk, "Ortada herhangi bir bilimsel olcutlerde sıkıntı olmadığını ifade etmek isterim." dedi.
Selcuk, eğitimde kalite artışının, uluslararası araştırmalarla tescillenmesinin onemli olduğunu dile getirerek, "Bize bu gururu yaşatan ulkemin guzel cocuklarına, fedakar oğretmenlerine, ailelerine ve Milli Eğitim camiasına teşekkuru bir borc bilirim." ifadelerini kullandı.
"Geleceğe dair umudumuzu artırıyor"
Uluslararası ve ulusal verilerde yukselişe gecmenin sistematik uygulamalar ve bilimsel yontemlerle guc olmadığının altını cizen Selcuk, "Bunu uluslararası arenada kanıtlamış olmak bizi memnun ediyor ve umutlarımızı artırıyor." dedi.
Selcuk, 2023 Eğitim Vizyonu Belgesi'nin hangi yıl, hangi koşullar altında, nereye ulaşılabileceğini fizibilitesiyle ortaya koyduğunu dile getirerek, "Kaliteli ve evrensel manada rekabet edebilir bir eğitim sistemi icin adım adım 20-30 yıl sonrasını bicimlendiren politikalarla ilgili calışmaya devam ediyoruz." diye konuştu.
Eğitim butcesinin, 211 milyar 993 milyon 156 bin lira olarak belirlendiğini aktaran Selcuk, "Bu rakam 2021 yılı merkezi yonetim butcesinin yuzde 15,7'sini oluşturmaktadır." bilgisini verdi.
"Yatırım butcemizi yuzde 94 artırdık"
Selcuk, 2021 Program Butcesi'nde bulunan 67 adet performans gostergesi ile programlar yıllık belirlenen olculebilir hedeflerle takip edileceğini, bunun icin ozel bir yazılım geliştirdiklerini belirten Selcuk, "Tekli eğitime geciş ve okul oncesi eğitimdeki zorunluluk hedefi, uzaktan eğitim, deprem guclendirme faaliyetleri ve meslek liselerinin atolye altyapısı gibi ozel onem verdiğimiz alanlar icin yatırım butcemizi, 5,8 milyar liradan 11,3 milyar liraya cıkartıyoruz, bu da yuzde 94 oranında bir artışı gosteriyor." dedi.
Milli Eğitim Bakanı Selcuk, Bakanlığa 2021 yılında tahsis edilen butce ile e–oğrenme sisteminin etkin kullanımıyla dijitalleşme stratejisine uyumlu şekilde mufredat duzenlemelerine, oğrenme kazanımları itibarıyla uluslararası standartların yakalanması amacıyla olcme ve değerlendirme kapasitesinin guclendirilmesine, guvenli eğitim ortamlarının sağlanmasına, okul oncesi eğitimin yaygınlaştırılmasına, oğrencilerin ruhsal ve bedensel gelişimlerini gozeten eğitim ortamlarının geliştirilmesine, Tasarım Beceri Atolyelerinin ulke capında yaygınlaştırılmasına, yabancı dil eğitiminde ihtiyac temelli ve katmanlı bir yapı oluşturulmasına, oğretmenlerin mesleki gelişimlerinin desteklenmesine oncelik verileceğini kaydetti.
"Ortaoğretim Programı'na 42 milyar 478 milyon 310 bin lira kaynak ayrıldı"
Butceden oğrencilere doğrudan nakdi ve ayni olarak onemli destekler sağlamayı surdureceklerini kaydeden Selcuk, ortaoğretim kurumlarının her turlu ihtiyacının karşılanması, tum oğrencilere ucretsiz ders kitabı verilmesi, pansiyon hizmetlerinin kalitesinin artırılması ve burs imkanları icin 2021 yılı butcesinde Ortaoğretim Programına 42 milyar 478 milyon lira kaynak ayrıldığını hatırlattı.
Tum konuların salgın surecinin seyrine gore değerlendirilecek ve ayrıca duyurulacağını ifade eden Selcuk, "Burada bizim icin esas olan yuz yuze eğitim olduğunu ve bir an once yuz yuze eğitime gecilmesi icin şartların olgunlaşmasını beklediğimizi ifade etmek isterim. Cocuklarımızın yuz yuze eğitimle daha fazla avantajlar elde edebilmesi icin de koy okullarını ve benzeri durumdaki okulların 5 gun acılması konusunda hususi kararlar almıştık. Bu kararlara uygun zamanlarda tekrar devam edeceğiz." bilgisini verdi.
(Surecek)
Kaynak: Anadolu Ajansı / Aynur Ekiz