
Metro Turkiye, yerelleşmeye yonelik calışmaları kapsamında Coğrafi İşaretli urunlerden yerli tohuma, kooperatiflerden yerli ureticilere verdiği destekle ulke ekonomisine fayda sağlıyor.
Metro Turkiye'den yapılan acıklamaya gore, her yıl 12 -18 Aralık'ta ceşitli etkinliklerle kutlanan Yerli Malı Haftası'nda bu yıl da yerli urunlerin tanıtıldığı calışmalar gercekleştirilecek.
Coğrafi İşaretli urunlerin tescil edilmesinden ihracatına ve restoran menulerine dahil edilmesine kadar tum sureclere katkı sağlayan Metro Turkiye, Coğrafi İşaretli urunlerinin satışını son 3 yılda yuzde 50'den fazla arttırarak yaklaşık 400 milyon liraya cıkardı.
10 ulkeye 7 bin 500 ton coğrafi işaretli urun ihrac eden Metro Turkiye, son olarak Avrupa Birliği'nden coğrafi işaret tescili alan Aydın Kestanesini Coğrafi İşaret logosuyla satıyor.
Yerel ureticiyi desteklemeye de buyuk onem veren Metro Turkiye, mağazalarında meyve sebzede yuzde 98 oranında Turkiye'de uretilen urunleri satıyor, yerel tohumla uretilen urunlere ise yuzde 100 alım garantisi veriyor.
Acıklamada değerlendirmelerine yer verilen Metro Turkiye Satın Almadan Sorumlu Yonetim Kurulu Uyesi Deniz Alkac, şunları kaydetti:
"34 ulkede faaliyetlerini yuruten kuresel bir marka olarak, Coğrafi İşaretli urunler alanında sahip olduğumuz bilgi birikimimiz ve deneyimimiz ile ulkemizin sadece bugununu değil geleceğini de duşunerek calışmalarımızı surduruyoruz. Turk mutfak kulturune sahip cıkmak icin surdurulebilir tarımın, surdurulebilir bir tarım icin de yerel urunlere sahip cıkmanın oneminin farkında olarak yerel ureticilerin desteklenmesinden Coğrafi İşaretli urunlerin tesciline kadar bircok calışma yapıyoruz.
Turkiye ekolojik yapısıyla yerel ve coğrafi işaretli urunler konusunda buyuk bir potansiyele sahip. Coğrafi İşaretli urunlerin dunyadaki pazar buyukluğu 200 milyar dolar, Avrupa Birliği'nde ise bu buyukluk 3 bin 500 coğrafi işaretli urunle 77,1 milyar Avro. Sadece Turkiye'de yaklaşık olarak 3 bin potansiyel urun bulunması burada yapılacak calışmaların Turkiye ekonomisine ne kadar buyuk bir fayda sağlayacağını da gosteriyor. Biz şu an raflarımızda 160 adet coğrafi işaret tescilli ve aday urunu sunuyoruz. Son olarak sadece Metro Turkiye raflarında Coğrafi İşaret logosuyla bulunan Aydın Kestanesinin AB'den tescil almasından gurur duyduk. Potansiyeli olan urunlerimizin Coğrafi İşaret tescili almasına yonelik desteklerimizi ulusal ve uluslararası alanda surdureceğiz."
Yaptığı calışmalar sonucunda 120 restoranın menusunde Coğrafi İşaretli urunlerin kullanılmasını sağlayan Metro Turkiye, mesleki ve teknik okullarda, yiyecek icecek hizmetleri ve gıda teknoloji alanlarında ders alan 65 bin oğrencinin mufredatına coğrafi işaretin dahil edilmesini de sağladı. 10 yılda 650 bin oğrencinin bu dersi almasını hedeflenirken genc nesillerde yerel urunlerle ilgili farkındalık yaratmak amaclanıyor. Son uc yılda Coğrafi İşaretli urunlerinin satışını ikiye katlayarak 399 milyon liraya cıkaran Metro Turkiye bugune kadar 10 Metro ulkesine de 7 bin 500 ton coğrafi işaretli urun ihrac etti. Malatya kayısısı, Aydın inciri, Finike portakalı, Ege sultani uzumu ve Bursa siyah inciri gibi ceşitli yerel ve Coğrafi İşaretli urunler Metro'nun faaliyet gosterdiği bircok Avrupa ulkesine ihrac ediliyor.
Metro Turkiye'nin raflarında Aydın incirinden Diyarbakır karpuzuna, Taşkopru sarımsağından Finike portakalına ve Kapıdağ mor soğanına kadar 160'ın uzerinde coğrafi işaret tesciline sahip ve aday urun yer alıyor. Metro Turkiye ayrıca, İstanbul Potansiyel Coğrafi İşaretli Urunler Projesi ile ilk defa İstanbul'a ait Coğrafi İşaret potansiyeli olan urunlerin İstanbul paydaş kuruluşlarıyla belirlenerek tescil sureclerinin yurutulmesi ve urunlere ticari motivasyon sağlanmasına yonelik desteklerini de surduruyor.
Yerli tohumla uretime teşvik, kooperatiflere destek
Yerel ureticiyi desteklemeye buyuk onem veren Metro Turkiye, ulkenin dort yanından ureticilerle calışıyor. Şirket, mağazası olan şehirlerde urunlerini yerel ureticilerden almaya onem veriyor. Bugun Metro Turkiye meyve sebze raflarında yuzde 98 oranında Turkiye'de uretilen urunler satılıyor.
Ayrıca, kooperatifciliğin gelişimine destek olmak, kooperatif urunlerini tanıtmak ve bu alanda bir farkındalık oluşturmak amacıyla da kooperatiflerle de iş birliği icinde olan Metro Turkiye, yerel tohumların kullanımını ve surdurulebilir tarım uygulamalarını teşvik ediyor, yerel tohum kullanılarak yetiştirilen urunler icin yuzde 100 alım garantisi veriyor. Bu kapsamda, dunyada 3 yerde uretilen ve Coğrafi İşaretle tescillenen Kapıdağ Mor Soğanı ve yine tescilli Taşkopru Sarımsağı'nın yok olmaması icin de ureticilere alım garantisi veriliyor. Uretim bolgelerindeki alımlarda ozellikle kadın kooperatiflerini, kadın ureticileri destekleme hedefi olan şirket Metro standartlarını sağlayan kadın girişimcileri de ekosistemine dahil ediyor.
Turk Patent, TOBB, Ticaret Bakanlığı, Kultur ve Turizm Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı ve İstanbul Ticaret Odası'nın desteği ve katılımıyla 2018 ve 2019 yıllarında İstanbul Coğrafi İşaret Zirvesi'ni duzenleyen Metro Turkiye, ayrıca Turkiye'nin yerel değerlerini korumak icin başlattığı calışmalarla 5'inci Turk Patent Odulleri'nde de "Coğrafi İşaret Tanıtımına En Fazla Katkı Sağlayan Firma Odulu"nun sahibi oldu.
Kaynak: Anadolu Ajansı / Muhammet Emin Horuz