
Oyun geliştirici ve yayıncı şirketlerin yukselmesi ve aynı şekilde batması da bir o kadar kolaydır. Bir oyunun geliştirme sureci icin yoğun emek ve yuksek meblağlar harcanması gerekiyor. Eğer bu kadar harcamanın sonunda başarılı bir oyun yaparsanız buyuk kazanclar elde edersiniz ancak oyun istenildiği gibi değilse iflas etmekten başka bir şansınız kalmaz. Starbreeze’in de başına gelenler buna benzer bir durum.
Uzun yıllardır oyun sektorunde olan, Payday gibi oyunlarla oyunseverlerin gonlunu kazanan ve hala Payday 3 ne zaman cıkacak diye sormamızı sağlayan Starbreeze oyun geliştirici şirketi, yoneticiler tarafından atılan birkac kucuk ama yanlış adım yuzunden batma noktasına geldi. Şirketin hikayesini okuduğunuz zaman Payday 3 neden cıkmadı anlayacak ve belki oyundan artık umidinizi keseceksiniz.
[h=2]Payday 3 temelleri atılıyor:[/h]
1997 yılında uc İsvecli kardeş olan Grin, Bo ve Ulf Andersson tarafından kurulan Starbreeze, parlama noktasını 2009 yılında Capcom şirketi icin geliştirdikleri Bionic Commando oyunu ile yakaladı. Ancak kardeşler arası yaşanan sıkıntılar sonucu Grin Andersson yanlış bir anlaşma yaptı ve kendini iflasa surukledi.
Bo ve Ulf Andersson ise vazgecmediler ve Overkill şirketini kurdular. Şirketin ilk oyunu 2011 yılında yayınlanan ve Steam’de kucuk ama kendine ozgu bir kitlesi bulunan Payday oyunuydu. Hicbir şirket tek bir oyun ile zengin olmayacağı icin finansal sorunlar yaşıyorlardı.
Finansal sorunlar ayrılıkların başlamasına da neden oldu. Şirket, Electronic Arts icin Syndicate oyununu yaptığı sırada ekibin buyuk kısmı Wolfenstein oyunu ile tanınan MachineGames'i kurmak icin şirketten ayrıldı. Bu yıkıcı bir durum olsa da şirketin elinde hala Brothers: A Tale of Two Sons oyununun geliştirici ekibi vardı ve bunun uzerine yoğunlaştılar. Bu sırada zaten kardeş şirketler olan Overkill ve Starbreeze 2012 yılında birleştiler. Zaten Starbreeze cok kotu durumda olduğu icin bu durum Overkill icin zor olmadı. Birleşimin ilk meyvesi ise 2013 yılının Ağustos ayında Brothers: A Tale of Two Sons ile verildi.
[h=2]Payday 2 piyasaya cıkıyor:[/h]
Yaşanan maddi ve sorunlar arasında sevilen oyun Payday’in yeni versiyonu Payday 2 Ağustos 2013 yılında piyasaya suruldu. Oyun hızla populer oldu ve şirketin hisselerinin hızla katlanmasına neden oldu ancak şirket icin bazı sorunlar yeniden baş gostermişti.
Şirketin kurucuları Bo ve Ulf arasında sorunlar yaşanıyor, Ulf kucuk olcekli işler yapmak isterken Bo’nun gozu doymuyordu. Tum bu tartışmaların arasında bazı karlı anlaşmalar yapılıyor, şirket ozgurleşiyor ve ufak, bağımsız şirketleri kendi catısı altında topluyordu.
2014 yılının Ağustos ayında Starbreeze, Skybound Entertainment ile bir anlaşma imzaladı. Anlaşmaya gore 2016 yılında The Walking Dead piyasaya surulecekti. Bo Andersson’a gore bu oyun sonsuz bir evrene sahip olacak ve on milyonlarca kopya satacaktı.
Starbreeze bu sırada Behavior ile Dead by Daylight, Lion Game Lion ile Raid: World War 2 gibi onemli oyun anlaşmalarına imza atıyordu. Ancak Raid: World War 2 oyunu tam bir fiyasko ile sonuclandı. Zaten Payday 2 rakibi olarak duşunulduğu icin bu anlaşma ekip tarafından asla desteklenmemişti.
[h=2]Yeni yatırımlar:[/h]
Starbreeze, 2015 yılında 6 milyon sterlin değerinde olan Valhalla oyun motorunu satın aldı. Bir oyun geliştirici şirketin oyun motoru alması, kendi oyunlarını kendi tarzında geliştirmesi acısından son derece onemlidir. Ancak Valhalla’nın ciddi anlamda geliştirilmesi gerekiyordu.
Bu arada Andersson Starbreeze adına yeni şirketler satın alıyor, sanal gerceklik kulaklığı geliştirmek icin Acer’dan 9 milyon dolarlık yatırım alıyor, Imax ile anlaşma imzalıyor, VR parkı kurma calışmaları yapıyordu. Bu planlar dahilinde Starbreeze bir VR John Wick oyunu bile yaptı.
[h=2]Sorunlar başlıyor:[/h]
Her şey yolunda gidiyor gibi gorunuyordu ancak durum hic de oyle değildi. Valhalla tam bir copluktu. Ne yaparlarsa yapsınlar 2016 yılında cıkacak The Walking Dead oyununu Valhalla ile yayınlamanın imkanı yoktu ve bu yuzden onemli bir karar alarak oyunun cıkış tarihini 2017 yılına ertelediler.
2017 yılının başlarında bir toplantı yapıldı ve The Walking Dead’in Valhalla’da değil, Electronic Arts’ın oyun motoru olan Unreal’de yayınlanacağı duyuruldu. Bu, iki yıldır harcanan tum emek ve paranın cope gideceği ve oldukca kısa bir sure icinde The Walking Dead’in Unreal’a uyumlu bir hale getirilmesi gerektiği anlamına geliyordu.
Starbreeze yoneticileri, calışanların hızlı bir şekilde The Walking Dead’i Unreal uyumlu bir hale getireceklerini duşunuyorlardı ancak durum hic de planlandığı gibi gitmiyordu. Calışanların Unreal oyun motoru hakkında neredeyse hicbir bilgileri yoktu. Bu nedenle işler daha da yavaşlıyor ve mesai saatleri uzayarak mola verilmeden gecen calışma gunlerine donuşuyordu.
Aylar hızla gecti ve yıl 2018 oldu. Bu surecte geliştirici ekibin yoneticileri calışanlardan akla mantığa sığmayan istekler talep ediyor, calışanlar ofiste uyumak zorunda kalıyor, izin kullanamadıkları icin bu hakları paraya cevriliyordu. Starbreeze, her şeyini bu oyuna yatırdı ve oyunun başarılı olması dışında hicbir ihtimal goz onunde bulundurulmadı.
[h=2]The Walking Dead fiyaskosu:[/h]
Gecikmeler, oyun motoru değişikleri, bitmek bilmeyen krizler ve uzun mesai saatleri sonucu The Walking Dead 2018 yılının Kasım ayında Steam uzerinden yayınlandı. Calışanlara gore bir yıl icinde oyunun bu hale getirilmesi ve piyasaya surulmesi tam bir mucize olarak adlandırılabilirdi.
Maalesef tum umutların bağlandığı The Walking Dead tam fiyasko ile sonuclandı. On milyonlarca satılacağı duşunulen oyun, lansman gunu 100 binden az satıldı. Harcanan milyonlarca dolar boşa gitmiş ve Starbreeze şirketinin hisseleri inanılmaz bir hızla duşmeye başlamıştı.
Bu fiyasko sonrası şirketin CEO’su Bo Andersson’un kovulması yaşananların uzerine tuz biber ekti. Calışanlara ve Andersson’a gore yaşanan tum skandalların ve The Walking Dead fiyaskosunun faturası Bo Andersson’a kesilmişti. CEO, gunah kecisi ilan edilmişti.
[h=2]Her şey yerle bir oluyor:[/h]
Starbreeze CEO’su Bo Andersson’un kovulması oncesi finans muduru Sebastian Ahlskog şirketten ayrılma kararını acıklamıştı. The Walking Dead’in Steam’de yayınlandığı gun şirket, 8,8 milyon sterlin zarar acıkladı. Acer yatırımları ile uretilmesi planan sanal gerceklik kulaklıkları bugun bile piyasaya cıkmadı.
Bo Andersson borclar nedeniyle banka zoruyla 1,8 milyon sterlin değerinde hisse sattı. Starbreeze, Stockholm Bolge Mahkemesine yeniden inşa icin başvurduktan iki gun sonra şirketin ofisine ticari soruşturma kapsamında bir baskın duzenlendi ve iki kişi tutuklandı. Yapılan tum VR ve oyun anlaşmalarından da beklediği geliri elde edemeyen şirketin borcu yaklaşık 34 milyon sterline cıktı.
[h=2]Payday 3 cıkış tarihi 2022 - 2023 yıllarında netleşecek:[/h]
Starbreeze, şu an henuz batmış durumda değil hatta calışanlarına maaş garantisi verdiği biliniyor. Ancak tum bu skandallardan sonra calışanların Payday 3 icin gerekli uretme isteğini nasıl elde edecekleri bilinmiyor. Bu neden Payday 3 ne zaman cıkacak sorusunun maalesef net bir yanıtı yok. Ancak yerel sayılabilecek ve iddiası bulunmayan oyun sitelerine gore tarih 2022 - 2023 yıllarında netleşecek.
Calışanlar, şirketin bu duruma gelmesinin nedeninin kotu yonetim olduğunu soyluyor. Belki bu kadar ucarı hayaller kurulmadan ayakları yere sağlam basılan kararlar alınmış olsaydı bugun Starbreeze şirketinin iflas hikayesini değil, Payday 3 hikayesini anlatıyor olurduk.