Almanya'nın başkenti Berlin'in yakınlarında inşa edilen, acılışı yılan hikayesine donen ve 14 yılda tamamlanan Berlin-Brandenburg Havalimanı (BER) 9 yıl gecikmeyle hizmete girdi.
BER, Munih ve Berlin-Tegel havalimanlarından gelen iki ucağın yeni havalimanının pistine inmesiyle resmen acıldı. Havacılık geleneğinin bir parcası olarak ilk ucuş olmasından dolayı bu ucaklara itfaiye ekiplerince su puskurtuldu.
Yeni tip koronavirus (Kovid-19) salgını ve havalimanının yapılmasında yaşanan sorunlar sebebiyle resmi acılış icin toren yapılmadı.

Havalimanında duzenlenen kucuk caplı etkinliğe Almanya Ulaştırma Bakanı Andreas Scheuer, Berlin Eyaleti Başkanı Michael Muller ve Brandenburg Eyaleti Başkanı Dietmar Woidke ile bazı havayolu şirketlerinin ust duzey yoneticilerinin de aralarında bulunduğu az sayıda davetli katıldı.
Bakan Scheuer burada yaptığı konuşmada, BER'in hava trafiğinde bir merkez olması icin her şeyin yapılması gerektiğini ifade etti.
BER'in yapımında yaşanan sorunların gecmişte alay konusu olduğuna işaret eden Scheuer, bu alaycı sozlerin artık son bulması gerektiğini belirtti.
Scheuer, Kovid-19 salgınının ustesinden geldikten sonra havalimanının en iyi hizmeti vereceğini ve bolgede istihdama katkı sağlayacağını kaydetti.
-Kutlama yapmıyoruz, acılış yapıyoruz
BER Genel Muduru Prof. Dr. Engelbert Lutke Daldrup da BER'in yapımındaki sorunlara dikkati cekerek, "Bugun tarihi bir gun değildir. Ancak Berlin ve Brandenburg eyaletleri icin onemli bir gundur. Kolay bir yol değildi. Bundan dolayı kutlama yapmıyoruz. Sadece acılışını yapıyoruz." dedi.
BER'in nihayetinde bugun hizmete girdiğini belirten Daldrup, "Boylelikle Berlin ve Brandenburg'un dunyaya acılan yeni bir kapısı oldu." ifadesini kullandı.
Ote yandan BER'den ilk ucuş yarın sabah Londra'ya yapılacak.
-Acılışı toplam 5 kez ertelendi
Yaklaşık 15 yıl planlama surecinin ardından 2006'da inşasına başlanan BER'in 2011'de acılması planlanmıştı.
İlk acılışı tarihi olan 30 Ekim 2011'den bir yıl once havalimanında planlama calışmalarını ustlenen şirketin iflas etmesiyle BER'in acılış tarihi Haziran 2012'ye ertelenmişti.
Ancak daha sonra yangın sondurme sistemlerinde cıkan sorunlar, kapıların ve bagaj taşıma bantlarının calışmaması, yuruyen merdivenlerde aksaklıkların yaşanması, kontrol noktalarının yetersiz kalması ve havalimanı binasında on binlerce hatanın tespit edilmesinden dolayı BER havalimanının acılışı toplam 5 kez ertelenmişti.
-Maliyeti 6 milyar avroyu gecti
Başlangıcta yapımı 2 milyar avroya mal olması planlanan havalimanının toplam maliyeti yaşanan sorunlar ve aksaklılar sebebiyle 3 kattan fazla artarak 6 milyar avroyu gecti.
Havalimanının belirlenen tarihlerde acılmaması ve yaşanan sorunlardan dolayı "Berlin'i yıkmak ve işleyen yeni bir havalimanın yanında kurmak daha kolay olurdu" gibi alaycı ifadeler kullanılmış ve Alman basınında havalanın inşa edildiği yer "Almanya'nın utanc verici şantiyesi" olarak nitelendirilmişti.
BER'in yılda 27 milyon yolcu taşıma kapasitesine sahip olacağı belirtiliyor. Daha sonra bu kapasitenin 50 milyonun ustune cıkarılması planlanıyor.
Frankfurt ve Munih'ten sonra Almanya'nın ucuncu buyuk havalimanı konumundaki BER, Kovid-19 salgını sebebiyle havacılık sektorunun karşı karşıya kaldığı sorundan dolayı başlangıcta cok daha az yolcuya hizmet verecek.
-Berlin-Tegel Havalimanı 8 Kasım'da kapatılacak
BER'in acılmasıyla başkentin kuzeyinde bulunan Berlin-Tegel Havalimanı ise 8 Kasım'da kapanacak.
Berlin-Schonefeld Havalimanı ise BER'e dahil edilerek 5'inci terminal olarak hizmet verecek.
2017'de Berlin-Tegel Havalimanın acık kalıp kalmaması konusunda yapılan halk oylamasında Berlinlilerin yuzde 56,4'u havalimanının acık kalmasını istemişti.
Ancak Berlin eyalet yonetimi yapılan sozleşmeler ve yasal sebepleri gosterdi ve halkın iradesine karşı cıkarak Berlin-Tegel Havalimanı'nın kapatılmasını karar verdi.
Kaynak: Anadolu Ajansı / Erbil Başay