Cocuk ve Televizyon
TELEVİZYONUN COCUĞUN GELİŞİMİ UZERİNDEKİ ETKİLERİ
Televizyon bilgi verme, tanıtma, eğlendirme adına onemli bir kitle iletişim aracıdır. Gunumuzde her evde bulunmaktadır. Hatta cocukların odalarında da fazlasıyla yaygınlaşmıştır. Ancak televizyon gorsel – işitsel duyulara yonelik etkili bir arac olması nedeniyle olumlu etkilerinin yanı sıra iyi değerlendirilmediğinde bircok olumsuz etkiye neden olabilmektedir.
Bazı ebeveynlerin cocuklarının televizyon izlemelerini ergenlik donemine kadar kısıtlamalarına karşın televizyonun en fazla ilkokul cağındaki cocuklar tarafından izlenildiğini bilmekteyiz. Cocuklar televizyon karşısında saatlerce oturmakta ve kendilerini izole ederek televizyon ile sosyalize olabilmektedir.
SALDIRGAN DAVRANIŞLAR VE TELEVİZYONUN ETKİLERİ
Televizyonun cocuklar uzerindeki etkilerini inceleyen bilim adamları, televizyonun cocukların buyuk bir coğunluğunun saldırgan davranışlar geliştirmesinde potansiyel etkisi uzerinde yoğunlaşmışlardır. Televizyondaki şiddet icerikli yayınlar ile cocukların saldırgan davranışları arasında bir ilişkinin olduğu gorulmektedir. Televizyonun 8 – 9 yaşlarındaki cocukların davranışlarını etkilediği 10 – 11 yaşına kadar televizyonda izlenilen şiddet icerikli yayınlar ile cocukların saldırgan davranışları arasında onemli bir bağlantı olduğu saptanmıştır.
SERBEST ZAMANLAR VE OYUN UZERİNE TELEVİZYONUN ETKİLERİ
Cocuklar gorulduğu gibi okuldan ve oyundan arta kalan zamanlarının buyuk bir bolumunu televizyon karşısında gecirmektedir. Şoyle ki; evlerinde televizyon bulunan cocuklar daha az sinemaya gitmekte, daha az radyo dinlemekte ve kitap okumaya daha az zaman ayırmaktadırlar.
Televizyondaki hayali kahramanları gercek dunyadaki arkadaşlıklarına da olumsuz yansımaktadır. Oyunlarında da televizyonda izledikleri kahramanlarla ilgili canlandırma yapmaktadırlar.
Televizyonu cok uzun sure izleyen cocukların daha az konuştukları, daha az hareket ettikleri, objelere karşı daha cok saldırgan oldukları, odadan daha az ayrıldıkları ( aynı zamanda otizme de yol acmaktadır ) bilinirken daha az televizyon izleyen cocukların, farklı aktivitilere karşı kendilerini uyardıkları bilinmektedir.
Televizyonu izleme sureleri cocuk programları dahil olmak uzere gunde belirli aralıklarla 2 saati gecmemelidir. Hafta ici belli saatlerde televizyon kapatılmalı, aile bireyleri ile aktivite yapılmalıdır. Beraber puzzle oynamak, resim yapmak, legolarla inşaat yapmak, kitap okumak ve hikayeyi canlandırmak gibi.
Cocuğun dil, zeka ve bedensel gelişimi siz anne – babaların calışmaları ile daha sağlıklı ve etkili ilerleyecektir.