Meleklerin En Buyuğu hangisidir
Buyuk melekler hangileridir

Meleklerin sayısı ve her birinin hangi işlerle vazifeli oldukları bizce malûm değildir. Ancak bunlardan bir kısmı ve vazifeleri Kur'an-ı Kerîm'de ve Hz. Peygamber'in hadislerinde bildirilmiştir. Bu bilgilere gore"buyuk melekler" olarak tanınan dort melek vardır ki, bunlar: CebrÂil, Azrail, İsrafil ve MikÂil'dir.

CebrÂil: Kur'an'da uc yerde "Cibrîl" olarak gecmekte (el-Bakara 2/97, 98; et-Tahrim 66/4) diğer bazı ayetlerde de kendisinden Rûhu'l-Kudus ve Rûh olarak bahsedilmektedir. (el-Bakara 2/87, 253; el-MÂide 5/110).

Vazifesi, Allah'ın emir ve nehiylerini peygamberlerine bildirmektir. Butun vahiy onun vasıtasıyla nazil olmuştur.

CebrÂil, bu gorevi yerine getirirken peygamberimize ceşitli şekil ve suretlerde gelirdi. Bircok defa insan şeklinde bu gorevini ifa ederdi. İnsan şekline girdiğinde daha ziyade Dıhye isimli sahabenin kılığında, bazan da normal bir bedevî olarak gelirdi ki, "Cibrîl hadisi" diye bilinen hadisin vukûunda Hz. Peygamber'e bu kılıkta gelmiştir.

CebrÂil bu gelişlerinin sadece iki defasında aslî suretinde gorunmuştur. Bunlardan birisi (en-Necm, 53/6-7) ayetlerinin nuzûlunde, diğeri ise yine Necm suresinin 13. ve 14. ayetlerinin nuzûlu esnasındadır (Tecrid-i Sarih Tercumesi, IX, 95).

AzrÂil: Kur'an-ı Kerîm'de

"Meleku'l-mevt" ( = olum meleği) olarak gecmektedir. " Ey Muhammed de ki; size vekil kılınan olum meleği canınızı alacak, sonra Rabbinize donduruleceksiniz." (es-Secde, 32/11)

Allah'ın emri ve izni ile canlıların, olecekleri zaman canlarını almakla vazifelidir.

İsrafil: Kur'an'da "İsrÂfil" olarak ismi gecmemektedir. Ancak, kıyametin vukûu ile ilgili ayette "(İsrÂfil tarafından birinci sefer) Sûr'a uflenince Allah'ın dilediği (melekler) mustesna goklerde olanlar ve yerde olanlar bayılırlar (olurler). Sonra Sûr'a (ikinci defa) uflenince oluler mezarlarından kalkıp bakınıp dururlar." (ez-Zumer 39/68) buyurulmakta, dolayısıyla isim olarak olmasa da bu meleğin vazifesi bu ayetle belirtilmektedir. Buradan kıyametin ve ahiret gununun yani yeniden dirilmenin başlangıcında bir Sûr'a ufurme olacağı anlaşılmaktadır ki, bu işle vazifeli melek İsrÂfil (a.s.) dır. Bu gorevinden dolayı İsrafil'e "Sûr meleği" ismi de verilmektedir.

Ayrıca İsrÂfil'in, "Levh-i Mahfuz"* da yazılanları okumak ve ilgili meleğe haber vermekle de gorevli olduğu bilinmektedir.

MikÂil: Kur'an-ı Kerîm'de bir yerde "MikÂil" olarak zikredilmektedir. (el-Bakara 2/98)

MikÂil'in gorevi: yağmurun yağdırılması, ruzgÂrın estirilmesi ve mevsimlerin tanzimi gibi tabiat olaylarını Allah'ın emri ve izni ile vukua getirmektir.

Bu dort meleğin dışında, her insanın yanında bulunan ve daima onun kucuk, buyuk, gizli ve aşikÂr yaptığı butun işleri yazan melekler vardır ki, bunlara "KirÂmen kÂtibîn"* denir. Ayrıca oldukten sonra kabirde sual sormakla vazifeli "Munker* ve Nekir"* melekleri de vardır.

Alıntı