Allah'ı gormek
Allah'ın sıfatlarıAllah'ın subuti sıfatlarıAllah'ın zati sıfatları
cennetlikler
iman
Allahu teÂlÂyı mu'minler Cennette gorecektir. Fakat, nasıl olduğu bilinmeyen bir gormekle goreceklerdir. Nasıl olduğu bilinmeyeni, anlaşılmıyanı gormek de, nasıl olduğu anlaşılmayan bir gormek olur.
Allah'ı goz ile gormek, aklen caiz naklen de sabittir. Mekan, cihet, karşılaşma, bitişme, mesafe tayini, ışık, benzetme, keyfiyyet, ve ihata olmaksızın Allah gorulur. Allah Teala'nın kulları tarafından gorulmesi ve tecelli etmesi bize gore birdir. Dunyada, tur-i sina'da Hz.musa'ya gozuktuğu gibi Ahirette'de muminlere gorunecektir. Cunku Cenab-ı Hak mevcuttur. Mevcudun gorulmeside muhal değildir. (1)
İnanan kimse, Cennettekilerin, zatının kunh u mahiyetini kavramaksızın ve herhangi bir şeye bemzetmeksizin Allah TeÂla'yı gorecektir. Muminler Rablarını, Cennette ayan-beyan gorecekler. ay, ondorduncu gecesinde zorluk cekilmeden muşahede olunduğu gibi, inananlarda Rablerine zahmetsizce bakacaklar. Allah' baş gozuyle değil, kalp gozuyle gorulur diyenler sapık ve bidatcıdır. (7)
Bu mevzudaki ayet-i celile şoyledir:
"Yuzler vardır ki, o gun ışıl ışıl parıldayacaktır. Rablerine bakacaklardır (O'nu goreceklerdir)." (Kıyamet Suresi:22-23)
Elmalı Tefsirinde bu ayet-i celiler şu şekilde acıklanmıştır.
"Nice yuzler o gun parlaktır. Başarılı olma neşesiyle sevinc icinde ışıl ışıl parıldar. Zira Rabbine bakıcıdır. Onun cemÂline bakmaktadır. Ehl-i Sunnet bu bakışı "gorme" mÂnÂsında anlayarak ahirette muminlerin Allah'ın cemalini goreceğini isbat etmişlerdir. "Beni asla goremezsin."(A'rÂf:143) Âyetine sarılan Mutezile de bu bakışı "bekleme" mÂnÂsına yorumlamışlardır. Oysa gayesine ulaşmayan beklemenin neticesi neşe değil, hayal kırıklığı ile uzuntu olacağından burada sadece bekleme mÂnÂsının doğru olamayacağını anlatır."
".... Beni asla goremezsin" (Araf 143) mealindeki ayet-i kerime, Allah'ın ahirette değil, dunyada gorulmeyeceğini anlatmktadır. Dunyada Allah'ı gormeye engel hususlar ahirette kalkacaktır. Ahiretin bu alemle kıyaslanması doğru değildir.
Resulullah buyuruyor:
Şu ayı ondorduncu gecesinde itişip kalkışmaksızın nasıl goruyorsanız, Rabbinizi de ust uste yığılmaya luzum kalmadan rahatca gorebileceksiniz. (8)
Cennette Allah nezdinde en şerefliniz, sabah akşam O'nun yuzune bakanınızdır. (9)
***
Allah'ın Zati Sıfatları
1) Vucud : (Var olmak) Bu alemde gorulen her şey, daha once yok iken vucuuda getirilmiş ve her biri bir gaye icin yaratılmıştır. Bu kainat, maddesiyle şekliyle sonradan var olmuştur. O halde, her yoktan varolan gibi, alemimizde bir yaratıcıya muhtactır. O yaratıcı ise, bu alem cinsinden olmayan, onun dışında, varlığı zÂtının icabı (Vacibu-l-vucud) olan, mutlak kemal sahibi Allahu Teala'dır.
2) Kıdem (Varlığının başlangıcı olmamak)
3) Beka (Varlığının sonu olmamak),
4) Vahdaniyet (Bir olmak),
5) Muhalefetun-lil Havadis (Sonradan yaratılmışlara hic benzememek),
6) Kıyam binefsihi (Varlığında hicbir şeye muhtac olmamak)
***
Allah'ın Subuti Sıfatları
1) Hayat (Diri olmak),
2) İlim (Bilmek-Allah her şeyi bilir),
3) Semi (İşitmek-Allah her şeyi işitir),
4) Basar (Gormek, Allah her şeyi gorur),
5) İrade (Dilemek-Kainatta her şey Allah'ın dilemesiyle olur),
6) Kudret (Her şeye gucu yetmek),
7) Kelam (Konuşmak. Cenab-ı Hak konuşur, fakat onun konuşması ses, dil ve harf yardımıyla değildir. Nasıl konuştuğunu ancak kendisi bilir. 104 kitabı bu sıfatla indirmişitr. Peygamberlerle de bu sıfatla konuşmuştur),
8) Tekvin (Yaratmak-Allah her şeyi yoktan var eder. Ondan başkası bir zerreyi dahi yaratamaz.)
***
"Allah Baba" Denilir mi? SAKIN ALLAH'A BABA DEMEYİN
İslam dininde en buyuk gunah Allah'a baba demektir. Baba deyince birde ananın olması gerekir. Baba, karısı olup cocuğu doğurtan kimseye ve hayvana denir. Bu anlamda Allah'a baba demek en buyuk gunah ve kufurdur. Ulkemizde insanın babası olmayanlara da baba demesi alışkanlığı bulunmaktadır. Onlarda babadır, ama başkalarının babasıdır. Onların da karıları ve cocukları vardır. İnsanlar bir saygı ifadesi olarak onlara mecazi anlamda baba demektedir.
Hristiyanlar, Hz.İsa'ya Allah'ın oğlu der. Hz.İsa oğul olunca, Allah'a da baba demeye başladılar. Oğul, bulununca bir baba ve baba olunca bir oğul olması birbirini gerektirir. Meryem'e İsa'nın anası derler. Oyleyse İsa'nın anası Allah'ın karısı mıdır? Buna cevap vermeleri gerekir?
Bizim basın ve yayın organlarında, bazı insanların zaman zaman kullandığı "Allah baba" ifadesi tamamen Hristiyan kulturunden gecmedir.
Kur'an-ı Kerim, Allah'a baba demenin ne kadar buyuk bir gunah olduğunu anlatır.
"Pek merhametli olan Alalh'ın oğlu olduğu kotu sozu soylemelerinden dolayı az kaldı gokler paramparca olacak, yeryuzu yarılacak ve dağlar cokecekti. Oysa Allah'ın oğlu olmaz, goklerde ve yer yuzunde her şey onun mulku ve herkes Onun kuludur."(Meryem Suresi 88 - 93)
"Allah, cocuk edinmemiş ve hukumranlığında ortağı yoktur." (İsra Suresi :77)
"Şuphesiz Allah tektir cocuğu olmaktan munezzeh ve yucedir" (Nisa Suresi : 171)
"Gokleri ve yeri yaratan Allah'tır. Karısı olmadığı halde cocuğu nasıl olabilir? Her şeyi O yaratmıştır"(Enam Suresi :101)
"Rabbimizin yuceliği her yucelikten ustundur. O, karı da, cocuk da edinmemiştir." (Cin Suresi . 3)
"Allah bir tektir, doğurmadı ve doğmadı. Hic bir şey O'na denk değildir." (İhlas Suresi: 1-4)
***
"Allah Goklerdedir" Demek Caiz mi?
Cenab-ı Allah mekan ve yonden munezzehtir. Mekan ve yon olmadan O vardı. Allah'a yon ve mekan tayin eden kimsenin kÂfir olup olmadığı konusunda ihtilaf vardır. Onun icin bu ifadenin kullanılmamasını onemle tavsiye ederiz.
***
Allahın ipi ne demektir?
Allahın ipi, Kur'Ân-ı Kerîm ise de, İslÂm Âlimleri Allahın ipinden maksat, fukahanın yolu olduğunu bildirmişlerdir. Allahın ipine sarılmak dernek, hak mezheblerden birisine tÂbi olmak demektir.
Cenab-ı Hak buyuruyor:
"Hep birlikte Allah'ın ipine sımsıkı yapışın; parcalanmayın... " (Al-i İmran :103)
Resulullah (s.a.v) buyuruyor: "Haberiniz olsun! Ben size iki ağırlık bırakıyorum. Bunlardan biri Allah TeÂla'nın Kitabı'dır. O, Allah'ın ipi olup, k,m ona tyutunursa hidayet uzere olur, kim de onu terkederse delÂlete duşer."
***
Allah razı olsun ne demektir?
Allah razı olsun demek, bu halinden Allah razı olsun demek değildir. Allahu teÂlÂ, seni razı olacağı hale getirsin demektir.
--------------------------------------------------------------
Kaynaklar:
1) Ehl-i Sunnet İtikadı, Ahmed Ziyauddin Gumuşhanevi, Bedir Yayınevi, 1996, S.67
2) Bir Bilene Soralım -1,3 Turkiye Gazetesi
3) Murşid 4, İlmihal, Fetvalar, Turan Yazılım
4) Buyuk Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN
5) Elmalı Tefsiri
6) Kutub-i Sitte
7) SevÂd-ı Azam, Hakim Semerkandi, Bedir Yayınevi,
8) Buhari
9) Tirmizi İbn Omer r.a. rivayet etmiştir.