Hz Adem nasıl yaratıldı
Hz Adem'in yaratılış sırasında gecirdiği merhale

Hz. Adem (a.s) ın yaratılışının esası ve gelişiminin ana maddesi topraktır. Şanı Yuce Allah, Hz. Adem (a.s)'ı yaratmak istediğinde meleklerden, ceşitli renklerdeki toprakları yeryuzunun uzerinden toplamalarını emretti. Bunun uzerine melekler Allah'ın emri uzerine istenilen toprakları yeryuzunden topladılar. Meleklerin yeryuzunden topladıkları bu topraklar, Hz. A-dem (a.s)'m yaratılışında esas tutulmuştur.

Yuce Allah'ın şu ayeti buna delÂlet etmektedir:

"Sizi topraktan yaratması O'nun varlığının delillerinden-dir. (Sizi topraktan yaratmasının hemen akabinde) birer insan olarak yeryuzune dağıldınız. " (Rûm: 30/20)

Sahîh bir hadisi şerifte ise Rasulullah (s..a.v) şoyle buyurmaktadır:

"Allah, Adem'i yeryuzunun her tarafından topladığı bir tutara topraktan yaratmıştır. Bu sebeple ademoğulları toplanan o topraklar olcusunde bir kısmı beyaz, bir kısmı kırmızı ve siyah, bir kısmı kotu, bir kısmı temiz ve hoş olarak dunyaya gelmiştir"[43]



Allah, meleklerin yeryuzunden getirdiği bu ceşitli renkteki topraklan bir araya getirip onları suyla karıştırmıştı. İşte Hz. Adem (a.s)'da boylece birbirine tutuşturulmuş yapışık camurdan oluşmuştur. Yuce Allah'ın şu ayeti buna işaret etmektedir:

"Biz onları (birbirine tutuşturulmuş ozlu ve) yapışkan bir camurdan yaratmışızdır."[44]

Hz. Adem (a.s) uzun bir muddet -yaklaşık olarak kırk sene-camur şeklinde kalmıştır. Hz. Adem (a.s) bu şekilde dururken ona el vb. bir şey ile vurulduğunda ateşte pişene benzeyen bir ses onda oluşmuştu. İşte ateşte pişenden maksat, salsÂl yani kuru camur lafzıdır.

Yuce Allah bu konuyla ilgili olarak şoyle buyurmaktadır:

"Allah, insanı ateşte pişmiş gibi kuru bir camurdan yaratmıştır. Cinleri de, yalın bir alevden yaratmıştır."[45]



Yuce olan Allah isteği doğrultusunda bu camur, işitebilen, gorebilen, eksiksiz, tam ve normal bir insan halini almıştır. Bundan dolayı Allah, ona kendi ruhundan uflemiş olduğundan oturu bu insan, en guzel bir şekilde ve en mukemmel bir bicimde buyuk bir ahlak ile comert bir insan konumuna gelmiştir.

Bu merhale, Hz. Adem (a.s)'ın yaratılışındaki merhalelerin sonuncusudur. Yine bu merhale, Hz. Adem (a.s)'m son şeklini almasından oturu "Yaratılış merhalesi" diye de adlandırılmıştır. Hz. Adem (a.s)'in yaratılış merhalesinde yani ruh ufîirulmesin-den uzun bir muddet once -yaklaşık olarak kırk sene- bu merhalede kaldığı bazı rivayetlerde gecmektedir. Berki de "Dehr" yani insan suresindeki ayeti kerime, Hz. Adem (a. s)'in bu merhalede kaldığı muddete işaret etmektedir ki Yuce Allah'ın bu ayeti şu şekildedir:

"İnsan, yaratılıp bahse değer bir şey olana (yani ruh ufu-rulene) kadar, şuphesiz uzun bir muddet (yaklaşık fark sene) gecmiş mıdır?[46]

Ayeti kerimede gecen "insan" kelimesinden maksat, Hz. Adem (a.s)'dır.[47]




Hz. Adem (a.s)'ın nesline ve onun dışındaki insanlardan geriye kalanlara gelince, Allah onları tureme ve evlenme yoluyla yaratmıştır. İnsanoğullarınm yaratılmasında Hz. Adem (a.s)'m gecirdiği merhalelerden farklı merhaleler gecirmişlerdir. İnsanoğullarının yaratılmasında gecen merhaleler şunlardır:

1. Nutfe (damla) merhalesi

2. Alaka (kan pıhtısı) merhalesi

3. Mudga (et parcası) merhalesi

4. Ruh ufurulmesi merhalesi

Yuce Allah insanoğlunun gecirdiği bu merhaleleri şoyle anlatmaktadır:

"Ey insanlar! Oldukten sonra tekrar (Allah tarafından) diriltilmekten şuphede iseniz bilin ki, neden yaratıldığınızı size acıklamak icin, biz sizi (ilk once) topraktan (yani Hz. Adem'in yaratılışı) sonra nutfeden (yani insanoğlunda kucuk bir damladan) sonra kan pıhtısından (yani kanın katılaşmasından) sonra da yapısı belli belirsiz bin ciğnem et parcasından yaratmışızdır."[48]