Sual: Yuzuk takmak hususunda dinimizin hukmu nedir?
CEVAP
Erkeklerin altın yuzuk takmaları, dort mezhepte de caiz değildir. Altın ile gumuşu sus olarak takmak yalnız kadınlara helaldir. Fakat, bunları mahrem olmayan erkeklere gostermeleri haramdır.
Altın ve gumuşu sus olarak takmak erkeklere haramdır. Taş, tunc, pirinc, platin, bakır ve diğer madenlerden ziynet olarak yuzuk takmaları, kadınlara da haramdır. Altın yaldızlı gumuş yuzuk ve gumuş kaplı altın yuzuk takmak da caizdir. Yuzuk takmamak daha iyidir. Bayramlarda herkesin yuzuk takması mustehaptır. Gosteriş icin, oğunmek icin takmak ise haramdır. (Redd-ul Muhtar)
Resulullah efendimiz gumuş yuzuk kullanır ve yuzuğunu sağ eline takardı. Sol eline de taktığı gorulmuştur. Sağ ele de, sol ele de takmak caizdir. Kucuk parmağa veya yanındaki parmağa takılır. Uzerinde yazı bulunan yuzuğu, helaya girerken, sol elden sağ ele gecirmek iyi olur. Numan bin Beşirin parmağındaki altın yuzuğu goren Resulullah efendimiz, (Cennete girmeden once, nicin cennet ziynetini kullandın?) buyurdu. Demir yuzuk kullanmaya başladı. Bunu gorunce, (Nicin Cehennem eşyası taşıyorsun?) buyurdu. Bunu da cıkardı. Bronz yuzuk taktı. Bunu gorunce, (Nicin sende put kokusu duyuyorum?) buyurdu. Nasıl yuzuk kullanayım, ya Resulallah dedi. (Gumuş yuzuk takabilirsin. Ağırlığı da bir miskali [4.8 gramı] gecmesin ve sağ eline tak!) buyurdu. (Mevahib-i ledunniyye)
Sual: Yuzuk hangi elin hangi parmağına takılır? Her madenden caiz midir? İki tane de takılabilir mi? Kadın erkek fark eder mi?
CEVAP
Sağ ele de, sol ele de yuzuk takmak caizdir. Kucuk parmağa veya yanındaki parmağa takılır. Uygun olanı budur. Diğer parmaklara da takılsa gunah olmaz.
Erkekler sadece gumuş yuzuk takabilir. Ağırlığı da 4.8 gramdan fazla olmamalıdır. İki yuzuk takılırsa bu ağırlığı gecmemelidir. Kadınlar ise, altın ve gumuşten başka yuzuk takamazlar ve taktığı yuzuklerini de yabancı erkeklere gosteremezler.
Kadın ve erkek icin, yuzuğun taşı her taştan olabilir.
Sual: Platin veya beyaz altın yuzuk takmak erkekler icin caiz midir?
CEVAP
Beyaz altın da altındır. Asitle altın beyaz hÂle getiriliyor. Altınlıktan cıkmıyor, rengi beyazlaşıyor. Bu bakımdan caiz değildir. Eğer ustu gumuşle kaplanırsa caiz olur. Erkekler gumuşten başka yuzuk takamazlar.
Sual: 12 ayardan duşuk altınları kadınlar yuzuk olarak kullanamaz mı?
CEVAP
12 ayardan duşuk olunca altın olmaktan cıkıyor, başka maden oluyor. Kadınlar altın ve gumuşten başka yuzuk takamazlar.
Sual: Evli bir kadının taşlı yuzuk veya alyans takması caiz midir?
CEVAP
Evli olsun, dul olsun, bakire olsun, taşlı olsun taşsız olsun, altın olsun gumuş olsun kadının yuzuk takarak sokağa cıkması caiz değildir. Evinde istediği ziynetleri takabilir. Kadına yuzuk ve ziynet gunah değildir. Fakat hicbir ziynet eşyası yabancılara gosterilmez.
Sual: Nişanda altın yuzuk takılıyor caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir. Altın kaplanmış gumuş yuzuk takılabilir.
Sual: Altın yuzuk takmak, erkeklere haram olduğuna gore, altın yuzuğu gumuşle kaplatmak veya gumuş yuzuğu altın ile kaplatmak caiz midir?
CEVAP
Madenin rengi ve kaplaması değil, ici, cinsi muteber olduğu icin, altın yaldızlı gumuş yuzuk takmak erkeklere de caiz olur. Gumuş kaplı altın yuzuk, altın ise de, altın gorulmediği, gumuş gorulduğu icin, takılması caiz olur. (Redd-ul Muhtar)
Bazı kimseler, buradaki inceliği anlayamıyor, (Madem madenin cinsi muteberdir. Gumuş kaplı altın yuzuk nasıl caiz olur?) diyor. Gumuş kaplı altın yuzuk, altındır. Cunku madenin kaplaması değil, cinsi muteberdir. Ancak gumuşle kaplatılınca, altın olmaktan cıkmıyor, satmaya kalksanız, yine altındır; fakat gumuşle kaplı halde kullanmak caiz oluyor.
Sual: Erkeklerin gumuş kaplı bakır yuzuk takmaları caiz mi?
CEVAP
Evet. Gumuş kaplı altın yuzuk takmak gibidir, gumuş gorunduğu icin sadece kullanmak caiz oluyor.
Sual: Evlilik yuzuğu takmamanın, dini nikah icin bir mahzuru olur mu?
CEVAP
Yuzuk takmamak daha iyidir. Evlilik yuzuğu diye bir yuzuk yoktur. Kadın takarsa, başka erkeklere gostermesi haram olur. Erkek zaten altın yuzuk kullanamaz, kullanması haramdır. Gumuş kullanabilir.
Sual: Alyans denilen altın yuzuk erkeğe haram değil midir?
CEVAP
Altın, kadınların sus eşyasıdır. Erkeklere haramdır. Peygamber efendimiz, bir erkeğin parmağında altın yuzuk gorunce, hemen o yuzuğu cıkarıp yere atar. Sonra buyurur ki:
(Sizlerden biri, kor haline gelmiş ateşi eline takmış.) [Muslim]
Resulullah gittikten sonra, (Yuzuğunu al, başka turlu faydalanırsın) dediler. O zat dedi ki: (Allah’a yemin ederim ki Resulullahın attığı şeyi almam.) [Muslim]
Necrandan biri, elinde altın yuzukle Resulullahın huzuruna geldi. Peygamber efendimiz, ondan yuz cevirip buyurdu ki:
(Nicin elinde bir ateş parcası ile geldin?) [Nesai]
Gumuş yuzuk erkeklere de caizdir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Altın muşriklerin, gumuş, muslumanların susudur.) [Ramuz]
Erkeğin altın yuzuk takması dort mezhepte de caiz değildir. (Mevahib-i Ledunniyye)
Sual: Tam İlmihal’de diyor ki:
(Hicbir Peygamber kendi dininde veya başka dinlerde haram olmuş veya olacak bir şeyi hic yapmaz. Yani sonradan haram olacak şeyi, onceden, helal iken yine kullanmaz.) Yine diyor ki:
(Peygamber efendimiz onceleri altın yuzuk takardı.)
Soru: Bu ikisi birbirine celişkili değil mi?
CEVAP
Peygamberlerin statusu farklıdır. Kolay anlatabilmem icin birkac ornek vermeliyim. Cunku bu soru cok soruluyor. Belediye otobuslerine herkes ucretle biniyor. Polisler ve belediye mensupları para vermiyor. Gazetecilerden basın kartı olanlar da vermiyor. Başka vermeyenler de var. Bunlar istisnadır.
Peygamber efendimize haram olan bir şey, ummetine helal olabilir. Peygamber efendimize farz olan ummetine farz olmayabilir. Ummetine haram olan, Peygamber efendimize caiz olabilir. Birkac ornek verelim:
1- Ummetine dortten fazla kadın almak haram iken, Peygamber efendimize caiz idi.
2- Hanımı boşamak ummetine caiz iken, Peygamber efendimize yasak idi.
3- Bir kimse olunce hanımı başkası ile evlenebilir. Fakat Resulullah efendimizin hanımları bundan mustesnadır, evlenemezler. Onlar muminlerin anneleridir. Anne ile evlenilmez.
4- Fakir kimselerin zekat alması caizdir, fakat Resulullah efendimiz fakir de olsa zekat alması haramdır.
5- Zengin kimsenin zekat vermesi farzdır. Fakat Resulullah efendimiz zengin de olsa zekat vermesi farz değildir.
7- Kurban kesmek Peygamber efendimize farz idi. Ummetine ise, Hanefi’de vacip, diğer uc mezhepte sunnettir.
8- Gece namazı Peygamber efendimize farz idi. Fakat ummetine nafiledir.
9- Peygamber efendimize yazı yazmak, şiir soylemek haram idi, fakat ummetine caizdir.
10- Altın kullanmak da ummetine haramdır. Bir hadis-i şerifte, (Altın ve ipek, ummetimin kadınlarına helal, erkeklerine haramdır) buyurulmuştur. Ummetine haram iken ona caiz idi ki kullanmıştır. Peygamberler asla gunah işlemezler.
Sual: Buyuklerimiz yuzuklerine ne yazdırırlardı?
CEVAP
Peygamber efendimizin yuzuğunde, (Muhammedun Resulullah) yazılı idi. Muhammed aleyhisselam Allahu teÂlÂnın peygamberi demektir.
Hazret-i Suleyman’ın yuzuğunde, (La ilahe illallah, Muhammedun resulullah) yazılı idi. Allah’tan başka ilah yoktur, Muhammed aleyhisselam Onun Resulu demektir.
Hazret-i Ebu Bekirinkinde, (Ni'mel kÂdir Allah) yazılı idi. Her şeye gucu yeten Allah ne guzel, ne buyuk kudret sahibi demektir.
Hazret-i Omerinkinde, (Kef bil-mevt vaizan) yazılı idi. Vaiz olarak, nasihatci olarak olum kÂfi demektir. Olumu gunde yirmi kere hatırlayanın şehid olarak oleceği hadis-i şerifle bildirilmiştir.
Hazret-i Osmanınkinde, (Le-nasbirenne) yazılı idi. Elbette sabredeceğiz demektir. Sozunde durdu ve sabrederek şehid oldu.
Hazret-i Alininkinde, (El-mulku lillah) yazılı idi. Mulk Allah’ın demektir.
Hazret-i Hasanınkinde, (El-izzetu lillah) yazılı idi. İzzet, şan ve şeref Allahu teÂlÂya mahsus demektir.
İbni Omerinkinde, (Abedallah lillah) yazılı idi. Allah rızası icin, Allah’a ibadet eden demektir.
Hazret-i Muaviyeninkinde, (Rabbigfir-li) yazılı idi. Ya Rabbi beni mağfiret eyle demektir. Oğlununkinde ise, (Rabbunallah) yazılı idi. Rabbimiz Allah demektir.
İmam-ı Ali Rızanınkinde, (Hasbiyallah) yazılı idi. Allahu teÂl bana kÂfi gelir demektir.
Kadı İbni Ebi LeylÂ’nınkinde, (Ed-dunya garurun) yazılı idi. Dunya aldatıcıdır, guvenilmez demektir.
İmam-ı a'zam Ebu Hanifeninkinde, (Kul-il-hayr ve ill feskut) yazılı idi. Hayır konuş, hayır konuşmayacaksan sus demektir.
İmam-ı Ebu Yusufunkinde, (Men amile bi-re'yihi nedime) yazılı idi. Danışmadan, kendi goruşu ile hareket eden pişman olur demektir. İstişareye, ehline sormaya onem verilmesini bildirmektedir.
İmam-ı Muhammedinkinde, (Men sabere zafire) yazılı idi. Sabreden zafere kavuşur, sabreden muradına erer, arzusuna kavuşur demektir. Allahu teÂlÂ, Kur’an-ı kerimde, sabredenlerle beraber olduğunu, sabredenlere mukafatlarını hesapsız vereceğini bildirmektedir.
İmam-ı Şafiininkinde, (El-Bereketu fil kanÂ'ati) yazılı idi. Bereket kanaattedir, kanaat eden, kurtuluşa erer, zenginleşir demektir. Kanaat edene Allah kÂfidir. Kanaat yenilmez ordu, bukulmez kılıctır. Kanaat eden şukretmiş olur.
__________________
İslamda Sorularla.Yuzuk Takmanin Hukmu !
Dini Sohbetler0 Mesaj
●46 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Kültür & Yaşam & Danışman
- Eğitim Öğretim Genel Konular - Sorular
- Dini Sohbetler
- İslamda Sorularla.Yuzuk Takmanin Hukmu !
-
12-09-2019, 09:35:15