Cemaat ile namaz kılmak sunnet-i muekkededir. Me´muminin (imama uyanın) normal namaz niyyetini getirdikten sonra "Uydum imama" de*mesi gereklidir. İmamın imamlık niyetini getirmesi şart değildir. [1]
Cemaatle namaz kılmak Hz. Muhammed (s.a.v.)´in ummetinin hususi*yetlerinden dir. Beşerin arasında ilk once cemaatle namaz kılan Peygam*berimiz (s.a.v.)´dir.
Cemaatle namaz kılmak hem kadın hem erkeklere sunnettir.
Cemaatle namaz kılmanın meşruiyetinin delili Allahu Taala´nın şu ayeti kerimesidir:
"(Ey Muhammed) Sen de iclerinde bulunup onlara namaz kıldırdığın zaman, onlardan bir kısmı seninle beraber namaza dursun." (Nisa: 4/102)
İbni Omer (r.anhuma)´dan rivayete gore, Peygamberimiz (s.a.v.) şoyle buyururlar:
"Cemaatle kılınan namaz yalnız kılınan namazdan yirmi yedi derece derece daha efdaldir." [2]
Bir hadisi şeriflerinde peyygamberimiz (s.a.v.) şoyle buyururlar:
"Bir kimsenin farz bir namaz icin camiye yuruyuşu bir hac sevabı gi*bidir. Nafile bir namaz icin bir kimsenin yuruyuşu de nafile bir umre se*vabı gibidir."
Başka bir hadislerinde Peygamberimiz (s.a.v.) buyururlar ki;
"Kim Allah icin kırk gun cemaat namazının ilk tekbirine ulaşarak kı*larsa kendisine iki berat yazılır. Birisi cehennemden kurtuluş beratı [3] diğe*ri nifaktan kurtuluş beratıdır."
Diğer bir hadis-i şeriflerinde Peygamberimiz (s.a.v.) şoyle buyururlar;
"Kim yatsı namazının ilk tekbirine yetişerek namazını cemaatle kılar-sa, kendisine bir gece yansı namaz kılmış sevabı verilir ve sabah nama*zını da cemaatle kılarsa butun gece namaz kılmış sevabı verilir."
Ebu Derda, Peygamberimiz (s.a.v.)´in bir hadisini şoyle nakleder: "Bir koyde, bir colde veya herhangi hır yerde uc kişi bulunur da cema*atle namaz kılmazlarsa şeytan kendilerine musallat olarak galebe eder. Sen cemaate devam et, cunku kurt koyunlardan yalnız başına geri kalan koyunu kapar." [4]
Peygamberimiz (s.a.v.) Mekke´de kaldığı onuc yılboyunca namazlarını tek başına kılardı. Hicretten sonra cemaatle namaz kılmaya başladı.
Cemaatle namaz kılmak hem erkek hem de kadınlar icindir. Yukardaki hadisi şeriflerde acıkca belirtildiği gibi cemaatle kılınan namaz tek başına kılınan namazdan yirmi yedi derece efdal olduğu cok onemlidir. Hatta mukim erkekler uzerine farzı kifayedir. Yani bir yerleşim yerinde cemaa*tle namaz kılınması farzdır. Bu durumda cemaatle namaz kılanlar yirmi yedi kat daha fazla sevap alırlar. Cemaatle namaz kılmayanlar bu sevap*tan mahrum kalırlar. Ama o yerleşim yerinde cemaatle namaz kılınmazsa o zaman o yerin butun erkekleri gunahkar olurlar.
CEMAATLE NAMAZIN ONEMİ
Beş vakit namazın cemÂatle kılınması, erkekler icin sunnet-i muekkededir. Hatta sabah namazının sunnetinden de kuvvetlidir ki, vacib derecesindedir.
Cemaate gitme imkanı varken ve meşru bir mazeret yokken, cemaatin terki caiz değildir. Meşru mazeretler ise: hastalık, hasta bakıcılık, takatsizlik, yolculuk, korku, yoğun ilmî meşguliyet. gibi hususlardır. Bilhassa yakın yerde ezan okunuyorsa mutlaka cemaate gitmeye gayret gostermelidir.
Cemaatle kılınan namazın sevabı, yalnız başına kılınan namazdan yirmibeş veya yirmiyedi derece fazladır. Yatsı ve sabah namazları cemaatle kılındığı zaman, o gece ibadetle gecirilmiş sevabı alınır.
Cemaatle namaz, İslÂm’ın cok onem verdiği vazifelerdendir. Terkinde ise, ağır kerahet ve sorumluluk vardır.
Cemaatle farz namazlar kılınır. Teravih dışında nafile ve sunnetlerin cemaatle kılınması, Hanefîlere gore mekruhtur. (Şafiîlerde mekruh değildir). Cuma ve bayram namazlarının ise cemaatle kılınması şarttır.
Kadınlar icin cemaatle namaz, emredilmiş sunnet değildir. Fakat adabıyla katılırlarsa, bunun sevabına kavuşurlar. Kadınlar icin daha faziletli olan, cami cemaatine cıkmak değil; namazları evde kılmaktır. Erkekler icinse sunnet olan, namazları cami cemaatiyle kılmaktır.
Camiye gitme fırsatı bulamayan erkeklerin de, bulundukları yerde cemaat yapmaları esastır. Fakat mazeretsiz olarak cami cemaatini terkedip, evde veya iş yerinde cemaat yapmak mekruhtur. Bununla birlikte, camiler dışındaki cemaatler de, tek başına kılınan namazlardan ustundur.
Cemaatle Namazı Terkedenler
Bircok kimse, beş vakit namazı aksatmadığı halde, cemaat hususunda yersiz mazeretler ve ceşitli bahanelerle gevşek ve ihmalkÂr davranıyor. Bu durum ise, nefis ve şeytanın onemli bir hilesi olarak kabul edilmeli; bir an once bu gevşekliğe son verip cemaate devamda karar kılmalıdır. Musluman erkeğe yakışan, kadınlar gibi namazlarını evde kılmak değil, cami cemaatiyle kılmaktır. Beş vakti cemaatle kılamayan, hic olmazsa sabah ve yatsı namazlarını cemaatle kılmaya gayret etmelidir.
Cemaati terkeden insanlar, zaman zaman namazlarını sunnet vaktinden mekruh vaktine geciktirir, hatta gaflet icinde namazı kacırabilirler de. Namazı gecirmek ise gercekten buyuk gunahtır. Hem cok zaman namaz tesbihatını ihmal ederek, sevabından mahrum kalırlar. En onemlisi de, asgari yirmibeş kat cemaat sevabından mahrumiyettir. Meşru mazeret olmadan cemaati terketme alışkanlığı munafıkların adetidir, muminlere yakışmaz!
Sahabeden Abdullah İbn-i Mes’ud (R.A.) diyor ki: ”Kim yarın Allah’a musluman olarak kavuşmak isterse, şu namazlara ezan okunan yerde (cemaatle kılmaya) devam etsin. Cunku Allah Peygamberimiz (A.S.)’e hidayet sunnetlerini (yollarını) acmıştır. Cemaat namazları da hidayet sunnetlerindendir. Eğer cemaati terkedip namazı evinde kılan kimseler gibi, siz de namazları (camiye gelmeden) evlerinizde kılmaya devam ederseniz, Peygamberiniz’in sunnetini terketmiş olursunuz. Peygamberiniz’in sunnetini terkettiğinizde ise muhakkak sapıtırsınız. Yemin olsun ben oyle halimizi gormuşumdur ki, nifakı malum munafıktan -ve hastadan- başka bizden hic kimse cemaati terketmiyordu.”
Anlayana bu kadarı kÂfi gelmelidir.
Kaynak
http://kitap.mollacami.com/safii-ilmihali/konu-3740.htm
http://www.mumsema.com/sizden-gelen-...k-farz-mi.html
__________________
Cemaatle namaz
Dini Sohbetler0 Mesaj
●27 Görüntüleme
-
12-09-2019, 07:51:48