Şeytanın adımlarından biri de Muslumanların arasında ayrılık oluşturmaktır. Şeytanın adımlarına uyarak Musluman kardeşleriyle şer’i olmayan sebeplerle alakasını kesenler coktur. Bu, ya maddi bir anlaşmazlık ya da basit bir durum nedeniyledir. Ve kusluk uzun sure devam eder.
Onunla konuşmayacağına yemin eder, evine sokmamaya ahdeder. Yolda gorunce ondan yuz cevirir. Bir toplulukta onunla karşılaşırsa ondan once ve ondan sonraki kişiyle tokalaşır onu atlar. Bu, İslami toplumdaki zayıflığın sebeplerindendir. Bu nedenle şeriatın hukmu kesindir ve tehdit ağırdır.
Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şoyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Bir Muslumanın, kardeşine uc gunden fazla kusmesi helal olmaz. Kim uc gunden fazla kuser ve bunun uzerine olurse cehenneme girer’ buyurdu.”
Ebu Davud 5/215, AlbÂnî Sahihu’l-Cami 7635
Ebu Hiraş El-Eslemi (Radiyallahu Anh) şoyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Kim kardeşine bir yıl kuserse bu onun kanını dokmesi gibidir’ buyurdu.”
Buhari Edebu’l-Mufred 406, AlbÂnî Sahihu’l-Cami 6557
Muslumanlar arasındaki ayrılığın kotuluğune, Allah (Azze ve Celle)’nin bağışlamasından yoksun bırakılmak yeterlidir. Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şoyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Her Cuma iki kez, Pazartesi ve Perşembe gunu insanların yaptıklarına bakılır. Kardeşiyle arasında kin ve duşmanlık bulunan kimse haric her kul bağışlanır. Denilir ki: Bu ikisini bırakın ve bağışlanmalarını aralarındaki kardeşliğe geri donunceye kadar erteleyin’ buyurdu.”
Muslim 2565/36
Aralarında duşmanlık bulunan iki kişiden Allah’a tevbe edenin, arkadaşına gelerek onu selamla karşılaması gerekir. Boyle yapar ve arkadaşı bunu reddederse sorumluluktan kurtulmuştur. Sorumluluk artık reddedenin uzerinedir. Ebu Eyyub (Radiyallahu Anh) şoyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Muslumanın, kardeşine uc geceden fazla kusmesi helal olmaz. İkisi karşılaşır; bu ondan yuz cevirir, o bundan yuz cevirir. İkisinden hayırlı olanı selamı vererek konuşmaya başlayandır’ buyurdu.”
Buhari Fethu’l-Bari 10/492
İlişkiyi kesmek icin, namaz kılmaması ve zinaya devam etmesi gibi şer’i bir sebep varsa ve ilişkiyi kesmesi, hatalı kişiye fayda sağlayarak onu doğruya geri dondurur ya da hatalı olduğunu hissettirirse ilişkiyi kesmek vacip olur.
Ama gunahkÂr kimseye boyle davranmak onun daha fazla uzaklaşmasına sebep oluyorsa ve ancak kustahlığına, nefretine ve inadına, daha fazla gunah işlemesine yol acıyorsa bu durumda ilişkiyi kesmek doğru olmaz. Cunku bu şekilde şer’i kazanc elde edilmez. Bilakis kotuluk daha da artar. Doğru olanı, o kimseye iyilik yapmaya, nasihat ve uyarıda bulunmaya devam etmektir.
__________________