Tesettur, kadın ve erkeğin namazda ve namaz dışında avret mahallini ortmesi demektir.
Cenab-ı Hak buyuruyor:
"Ey Ademoğulları! Size avret yerlerinizi ortecek bir elbise, bir de giyinip susleneceğniz elbise indirdik. Takva elbisesi ise, o hepsinden daha hayırlıdır. Bu Allah'ın ayetlerindendir. Ta ki iyice duşunsunler."
(Araf Suresi 26)
"Şeytan Adem ile Havvanın avret yerlerini acmak icin onlara vesvese verdi ve dedi ki: Rabbinizin size bu ağaca yaklaşmanızı yasaklamış olması yalnızca sizin iki melek olmanız ve ebedi yaşayanlardan bulunmamanız icindir ve "Gercekten ben size oğut verenlerdenim "diye yemin etti. Boylece onları aldattı, ağaca tattıkları anda ise avret yerleri kendilerine beliriverdi ve ustlerine cennet yapraklarından yamalar ortmeye başladılar. Rableri seslendi: "Bensizi bu ağactan menetmemişmiydim? Ve şeytanın da size duşmanınız olduğunu soylememişmiydim?" Dediler ki "Rabbimiz, biz nefislerimize zulmettik, eğer bizi bağışlamazsan ve bize merhamet etmezsen gercekten husrana uğrayanlardan olacağız."
(Araf Suresi20-23)
"Ey Adem Oğulları! şeytan ana ve babanızı, avret yerlerini kendilerine gostermek icin, elbiselerini soyarak nasıl cennetden cıkardıysa, sakın size de bir fitne (tuzak) kurmasın. Cunku o da, kabilesinden olanlar da sizi, sizin kendilerini gormeyeceğiniz yerlerden muhakkak gorurler. Biz şeytanları, iman etmeyenlerin dostları yaptık"
(Araf suresi 27)
Allah, Hz.Adem ve Hz.Havva'nın cıplaklığını ortmuştu, yasağın ihlalinden sonra ise ortuyu kaldırmış, cıplaklıklarının utancını gidermede onları kendi cabalarıyla bırakmıştı. Kur'an'a gore Hz.adem ile Hz.Havva, ortunme guduleri ve bu yuzden ortunme cabalarıyla birlikte yeryuzune indirilmişlerdi.
İnsanlar yeryuzundeki gorevlerini unutarak dinlerinden saptıkca, kadının ortunme olgusuda saptırılmıştır.
Yahudiler, tesetturu kadına zulmetme ve buyurma aracı olarak gorduler. Talmut'a gore, başına ortu ortmeden sokaklarda dolaşan bir kadını kocası mehir odemeden boşama hakkına sahiptir. Talmut mufessirleri kadının kaburga kemiğinden yaratıldığı kabulunu olduğu gibi, onun ortulu oluşunu da mutevazi, alcakbaşlı ve haddini bilir olması gerekliliğiyle acıklıyorlardı. Boylece kadının ortunmuşluğu bu inanışla ezilmişliği ifade eden bir arac olmaktan ileri gecmiyordu.
Tahrif edilmiş İncil'de ise, "Kadınların ortunmelerini, erkeklerin kadınlar karşısındaki ustunluğunu ifade etmesiyle acıklamıştır. "Pavlus'a gore, son derece alımlı bir şey olan kadının uzun sacı, ona ortulmesi icin verilmiştir." (İncil, Korintoslulara Mektuplar : 39)
Bu konudaki goruşlerini Korintoslular'a yazdığı bir mektupta acıklayan Pavlus, Tarsus'lu ve yahudi kokenli bir havaridir. Pavlus'a gore her erkeğin başı Hz.İsa'yı, bir kadının başı ise kocasını temsil etmektedir. Bu yuzden, başına bir şey koyarak ibadet eden erkek ile başına bir şey koymadan ibadet eden kadın, başlarını kirletmektedir. "Cunku boyle bir kadın, sdacları kokunden kazınmıi bir kadının ta kendisidir. bir kadın başını ortmuyorsa, sacını kestirsin. Ama sacını kısa kestirmek veya kazıtmak, bir kadın icin aynı şekilde utanc verici bir şeydir. Kadın başını da ortmelidir. Erkek tanrının kopyesi ve onun yansımış ışığı olduğu icin, başını ortmez. Ama kadın ortunmeli, cunku o erkeğin yansımış ışığıdır. Başlangıcta erkek kadından yaratılmadı, tersine kadın erkekten yaratıldı. Kadın, erkek icin yaratıldı. Ama, erkek kadın icin yaratılmadı. Kadın bu sebepten de başının uzerine bir şeyler ortmelidir. Meleklerden oturu, onlara karşı koruyucu bir guc olarak ve şimdi siz kendinizi yargılayın, kadının ortunmeden tanrıya ibadeti yakışır mı? (İncil, Korintoslulara Mektuplar : 393)
Başortusu Yahudiler icin, putperest kadınlarda olmayan bir ar ve namus simgesi idi. ayrıca, ibadet ederlerken de başlarının ortulu olmasına dikkat ediyorlardı. Hatta sabah duasını tallit denilen, ipek ya da yunden yapılmış kenarları puskullu dortgen biciminde ozel bir kumaş ortuyu ortme geleneği Yahudiler de devam etmektedir.
Baş ortusu Hristiyan kadınlar arasında yaygındı. Başortusunun dindar Hristiyanlar icin taşıdığı anlam, Hristiyan bilgini, Tetulinin kadınlarrın başlarını ortmeye cağrısında tanımını bulmaktadır. "Bakire yalvarırım başını bir ortuyle ort! İffetli edep silahına sarıl, etrafını hicab duvarıyla cevir, cinsiyetine ne kendi bakışlarının, ne de glip gecen bakışlarının sızmayacağı bir duvar or, kadınlara ait bu giysiyi bakireliğini korumak icin taşı.
Hristiyan toplumlarda başortusu, asırlar boyu kadının evli olduğunu gosteren işaretti. Evli olan bir kadının başı şoyle ortulurdu: sacını icine toplamış olduğu ağın uzerine, yuzunu de kapatan bir baş ortusu orter, bu baş ortusu kalcaya kadar iner, bazen onden acık bırakılır veya cene altında bir iğne ile tutturulurdu.
Kaynak: Buyuk Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN
vesselam.....

__________________