EvliyĂ‚nın buyuklerinden ve UşşĂ‚kîye yolunun kurucusu. İsmi Hasan, lakabı HusĂ‚mettîn'dir. 1475 (H.880) senesinde BuhĂ‚rĂ‚ 'da doğdu. Soyu Hazret-i Huseyin'e ulaşır. Hacı Teberruk isminde bir tuccarın oğludur. Anadolu'ya gelip, Uşak'ta yerleştiği icin "UşşĂ‚kî" denildi. HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî, ilk tahsîlini babasının nezĂ‚ret ve himĂ‚yesinde tamamladı. Babasının vefĂ‚tı uzerine ticĂ‚retle meşgûl olmaya başladı. Uzuntu icinde uyuduğu bir gece, ruyĂ‚sında ona; "Boş yere ticĂ‚retin zahmetini cekmek, hakîkat ehli icin zarar ve ziyĂ‚ndır. Arzun Ă‚hiret ticĂ‚reti, yĂ‚ni Allahu teĂ‚lĂ‚ya kavuşmak olsun. GĂ‚yen sonsuz sermĂ‚yeyi elde etmek ise, dunyĂ‚ mallarından yuz cevirip, Anadolu'nun guzel şehirlerinden Uşak'ta oturan Emir Ahmed-i Semerkandî (Emir: Peygamber Efendimizin (SAV) torunu Hz. Hasan'ın soyundan gelenlere verilen isim.) hazretlerine varıp teslim ol. Uzlet koşesine cekilip, dĂ‚imĂ‚ Rabbin ile bulun!" denildi. İşte bu mĂ‚nevî işĂ‚retten ve almış olduğu emirden sonra kendinde bir başkalık hisseden HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî hazretleri, bir an once bu zĂ‚ta kavuşmak arzusu ile yanıp tutuşmaya başladı. Babasından mîrĂ‚s kalan butun mallarını, servetini ve kurulu ticĂ‚ret duzenini kardeşi Mahmûd Celebi'ye bağışlayıp, kalbinden dunyĂ‚ sevgisini uzaklaştırdı. Durmadan icini yakan aşk ateşinin tesiri ile, yaya olarak BuhĂ‚rĂ‚'dan ayrılıp yola cıktı. Aylarca suren zahmetli ve meşĂ‚kkatli yolculuklardan sonra, Erzincan vilĂ‚yetine geldi. Burada Molla Muhammed Erzincani Hazretlerinin postişinleriyle halvette ve sohbetlerde bulundu. Halvetiyye neşesi taşıyan Nur-i Bahşiyye ve Kubreviyye kollarından icazetlendi. Bilahare Uşak ‘ta bulunan İzzettin Karamani Hazretleri 'nin hulefasından, kendisine alemi menamda işaret olunan Emir Ahmed-i Semerkandî Hazretlerine intisap ederek, sĂ‚dık bir talebesi oldu. Hakîkî rehber olan bu buyuk Ă‚lime bağlılığının kuvveti sĂ‚yesinde kemĂ‚le kavuşup, evliyĂ‚lığın yuksek derecelerine ulaştı. Emîr Semerkandî hazretleri, kısa zamanda evliyĂ‚lık makĂ‚mına yukselen HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî 'ye, aldığı mĂ‚nevî emir uzerine hilĂ‚fetnĂ‚me verdi. Hocası Emir Ahmed-i Semerkandî 'nin Ă‚hirete irtihĂ‚linden sonra, onun yerine gecti ve talebe yetiştirmeye başladı. Kısa zamanda ismi guneş gibi parladı ve şohreti cok uzaklara yayıldı. O sırada devrin pĂ‚dişĂ‚hı, Sultan İkinci Selîm HĂ‚n idi. PĂ‚dişĂ‚hın iki oğlundan biri olan ŞehzĂ‚de MurĂ‚d, Manisa'da vĂ‚li idi. ŞehzĂ‚de MurĂ‚d, HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî Hazretlerine, kendisinin sultĂ‚n olup olmayacağını anlamak uzere, bir mektupla hizmetcisini Uşak'a gonderdi. Uşak'a varan haberci, doğruca HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî 'ye giderek, huzura kabûl edilmesini ricĂ‚ etti. Huzûra kabûl edilen haberci, daha mektubu HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî hazretlerine vermeden ve ziyĂ‚reti hakkında bir şey soylemeden, UşşĂ‚kî hazretleri ona; "Git! ŞehzĂ‚deye soyle! Hemen İstanbul'a hareket etsin. Filan gun saltanat tahtına oturacaktır." dedi. Haberci, hemen Manisa'ya donerek mujdeyi ŞehzĂ‚de'ye bildirdi. ŞehzĂ‚de MurĂ‚d, vakit gecirmeden İstanbul'a hareket etti. Balıkesir'e geldiğinde, Vezîr-i Ă‚zam Sokullu Mehmed Paşa'nın gonderdiği elcilerle karşılaştı. Elciler, SadrĂ‚zamın mektubunu ŞehzĂ‚de'ye verdiler. Mektubu okuyan ŞehzĂ‚de, bu mektuptan babası Sultan İkinci Selîm'in vefĂ‚t ettiğini, SadrĂ‚zamın olum haberini halktan sakladığını ve kendisini tahta cıkarmak uzere dĂ‚vet ettiğini oğrendi. İstanbul'a giderek, HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî 'nin haber verdiği zamanda, Sultan Ucuncu MurĂ‚d HĂ‚n nĂ‚mıyla tahta gecti. Bu hĂ‚diseden sonra, Sultan MurĂ‚d HĂ‚nın HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî hazretlerine karşı sevgi ve hurmeti coğaldı. Onun kĂ‚mil bir zĂ‚t olduğuna guveni bir kat daha ziyĂ‚deleşti ve kendisini İstanbul'a dĂ‚vet etti. Bunun uzerine HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî, Uşak'tan ayrılıp, İstanbul'a geldiğinde; PĂ‚dişĂ‚h, erkĂ‚nı ve buyuk bir halk topluluğu tarafından hurmet ve tĂ‚zim ile karşılandı. Aksaray civĂ‚rında oturması icin HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî'ye bir ev tahsis edildi. Bir muddet orada kalan HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî hazretleri, PĂ‚dişĂ‚ha yakınlığından istifĂ‚de etmek isteyenlerin verdiği sıkıntı yuzunden Uşak'a donmeye karar verdi. Yol hazırlıklarının yapıldığını haber alan PĂ‚dişĂ‚h, bu buyuk zĂ‚tın İstanbul'da kalması icin ricĂ‚da bulundu. UşşĂ‚kî hazretleri, Sultan Ucuncu MurĂ‚d HĂ‚nın ricĂ‚sını kabûl edip, İstanbul'da kalmağa karar verdi. PĂ‚dişĂ‚hın emriyle Kasımpaşa civĂ‚rında HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî'nin adına bir dergĂ‚h inşĂ‚ edildi. Burada uzun zaman kalarak, cok talebe yetiştirdi. Sohbetlerinde cok kimseler kemĂ‚le geldi. HilĂ‚fet verdiği talebelerini Anadolu'nun ceşitli yerlerine, halka doğru yolu gostermeleri icin gonderdi. Hasan Husamettin-i UşşĂ‚kî İstanbul'a geldiği zaman, yine İzzettin Karamani ‘nin ser halifesi Seyyid Nizam Hazretlerinin de murşidi de olan evliyĂ‚nın buyuklerinden Ummî SinĂ‚n hazretlerinden nefsi himmet alarak Halvetiyul Uşşakiye oğretisini Kubreviyye ve Nûr-i Bahşiyye neşesiyle birleştirerek kendi yolunu ictihat etti.

Şoyle anlatılır: "İnsanların kalabalığından rahatsız olan HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî, PĂ‚dişĂ‚htan hacca gitmek ve Resûlullah efendimizi ziyĂ‚ret etmek icin izin istedi. PĂ‚dişĂ‚h kendisine izin verdi. Sefere cıkmadan once, oğlu Mustafa Efendiye hanımının hĂ‚mile olduğunu soyleyerek; "Bizim bu fĂ‚nî Ă‚lemi terketmemiz yakındır. O saĂ‚detli oğlumun ismini Abdurrahîm koy ve kendisinin ilim ve terbiyesi ile meşgûl ol." diye vasiyette bulundu. HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî, hac farîzasını yerine getirip geri donerken, Konya'da rahatsızlandı ve 1594 (H.1003) senesinde orada vefĂ‚t etti. CenĂ‚ze namazı Konya'da kılındı. Vasiyeti uzerine İstanbul'a goturulmek uzere yola cıkarıldı. Konya vĂ‚lisi, yola cıkmadan once HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî 'nin cesedinin kokmaması icin ilĂ‚clatmak istedi. Fakat oğulları ve talebeleri buna karşı cıkarak, UşşĂ‚kî hazretlerinin kokmayacağını soylediler ve ilĂ‚clatmadılar. MubĂ‚rek bedeni, hic kokmadan İstanbul'a getirildi şimdiki kabrinin bulunduğu yere defnedildi.

Şoyle anlatılır: "Kasımpaşa'da, UşşĂ‚kî hazretlerinin dergĂ‚hı yakınlarında Ali Efendi isminde bir zĂ‚t vardı. Ali Efendi misk satıcısı idi. Bir şey tartarken, hak gecmesin diye cok dikkat ederdi. Ali Efendi, hac farîzasını yerine getirmek icin Mekke-i mukerremeye gitmişti. Hacı olduktan sonra, Resûl-i ekremin kabr-i şerîfini ziyĂ‚ret icin Medîne-i munevvereye gitmek istedi. Fakat ayaklarındaki bir hastalıktan dolayı gidemedi. Bu duruma cok uzuldu. Bir gece ruyĂ‚sında Peygamber efendimizi gordu.Peygamber efendimiz ona; "Ağlama! Kasımpaşa'da evlĂ‚dım HusĂ‚mettîn-i UşşĂ‚kî 'nin kabrini ziyĂ‚ret et, onu ziyĂ‚ret etmek, beni ziyĂ‚ret gibidir." buyurdu. Sonra İstanbul'a donen Ali Efendi, her gun işe giderken UşşĂ‚kî hazretlerinin kabrini ziyĂ‚ret etmeği kendisine vazife ve Ă‚det edinmişti. VefĂ‚t ederken bunu cocuklarına vasiyet etti."


Mahzuru izale ediniz: "Bir zelzele yuzunden HusĂ‚meddîn UşşĂ‚kî'nin turbe ve dergĂ‚hı harĂ‚p olmuş ve cokmuştu. Kabir, sokak zemininden cok aşağı kaymıştı. Yağmur suları kabre doluyordu. ZamĂ‚nın PĂ‚dişĂ‚hı Sultan İkinci Abdulhamîd HĂ‚n bir gece ruyĂ‚sında onu gordu. UşĂ‚kî hazretleri sultĂ‚na; "Kabrimdeki mahzuru izĂ‚le ediniz." dedi. Sultan uyanınca, hemen yakını Hacı Ali Paşayı huzûruna cağırıp, ruyĂ‚sını anlattı. Sultan Abdulhamîd HĂ‚n, dergĂ‚hın yerini bilmiyordu. Hacı Ali Paşaya dergĂ‚hın ve turbenin yerini bulmasını soyledi. Hacı Ali Paşa, Kasımpaşa'da dergĂ‚hın ve turbenin yerini araştırarak, buldu. DergĂ‚hın zelzeleden ve su baskınından sonra yıkık ve dokuk bir hĂ‚lde olduğunu sultĂ‚na bildirdi. SultĂ‚nın emri ile, dergĂ‚h ve turbe yeniden yaptırılarak şimdiki hĂ‚line getirildi."





KAYNAKLAR :

1) Sefîne-i EvliyĂ‚; c.4, s.179

2) Mir'Ă‚t-ı İstanbul; c.1, s.529

3) Tam İlmihĂ‚l SeĂ‚det-i Ebediyye; (49. Baskı) s.1065

4) Hadîkat-ul-CevĂ‚mi'; c.2, s.23

5) İslĂ‚m Âlimleri Ansiklopedisi; c.14, s.77
__________________