"Rabbinizden size indirilene uyun, O'ndan başka velilere uymayın. Ne kadar da az oğut alıyorsunuz?
Araf/3
 
Bu surenin ana konusu budur. Ayet, insanları, Allah'ın elcisi aracılığıyla gondermiş olduğu hidayeti kabule davet ediyor. Cunku insanın, kendisi hakkındaki ve alem hakkındaki gercek bilgiyi yalnızca bu verebilir, hayatının gercek amacı ve konusunu ona yalnız bu anlatır ve ahlakını, toplumsal hayatını, kultur ve medeniyetini uzerine bina edeceği prensipleri ona, ancak bu kılavuz oğretebilir. İnsan, kendisine rehber olarak yalnız Allah'ı tanımalı ve kılavuz olarak da peygamberleri aracılığıyla gondermiş olduğu irşadı takip etmelidir. Ayet, irşad icin Allah'tan başkasına yonelmenin temelde yanlış olduğu, cunku bunun her zaman hezimetle sonuclandığı ve kacınılmaz olarak husrana gotureceği konusunda ikazda bulunur. Burada "evliya" (veliler) kelimesi, insanoğlunun ister ovsun, isterse yersin veya ister "veli" olarak kabul ettiğini, isterse etmediğini soylesin, Allah'ın yerine kendisine tabi olduğu herkes icin kullanılmıştır.
Tefhimul Kuran

Bu hatırlatma ve uyarı şoyle ki: Ey Muhammed ummeti! Rabbinizden size indirilen bu Kitaba uyunuz. Ve bunsuz birtakım dostun, bir yardımcının, bir Âmirin bizzat kendilerine ve kendilerinden olan soz veya davranışlarına uyuvermeyiniz. Onlara uyup uymamak icin oncelikle Rabbinizden indirilmiş ol a n bu Kitab'a uymayı olcu edininiz. Kitab'a aykırı olan, Rabbinizin emir ve yasaklarına aykırı bulunan hususlarda gizli acık kimseye uymayın. Rabbinizi bırakıp başkalarının arkasından, izinden gitmeyin.
Elmalılı Tefsiri

Bİr onceki Âyette gecen ikaz ve hatırlatmanın acıklaması mahiyetindeki bu Âyette hem muşriklere hem de muminlere hitap edilmekte, birincilerin oncelikle inkÂr ve şirkten, muslumanların da gunah ve isyandan uzaklaşıp korunarak indirilen kitaba uymaları; Allah'ın dışında bir kısım İnsanları veya başka varlıkları tanrı yerine koyarak rehber edinip onların peşine duşmemeleri; sadece Allah'ın kitabına tÂbi olmaları emredilmektedir. Muminlerin gercek velîsi yani onları seven, yardım ve himaye eden, indirdiği kitapla yollarını aydınlatan hakiki dostları Allah'tır. Şu halde muminler de O'nu dost ve yardımcı bilip O'nun peygamberini onder, kitabım rehber edinip o kitaba uymalı, din konusunda onun hukumlerine aykırı goruş ve inanc sahiplerine itaat etmemelidirler.
Diyanet Tefsiri

Bu ayetin iceriği bu dinin temel meselesine parmak basıyor. İnsanlar ya yuce Allah'ın indirdiği mesaja uyacaklar; bu tutum yuce Allah'a teslim olmaktır; O'nun ilÂhlığını onaylamaktır; emir verip itaat edilmekte somutlaşan egemenliği O'nun tekeline vermektir; başkasının değil, sırf O'nun emir ve yasağına uymaktır. Ya da insanlar O'nun dışında başka dostlar edinip onlara uyacaklardır ki, bu muşriktir, yuce Allah'ın ortaksız ilÂhlığını onaylamamaktır. Başka nasıl olsun ki, egemenlik yuce Allah'ın tekeline verilmemektedir.
Fizilalil Kuran Tefsiri

Kur’an’ın temel ve kesin kaynak olduğu belirtilir; onun bildirdiği gerceklere ters duşen durumlarda kimseye uyulmaması oğutlenir.
Ayetteki “evliy” sozcuğu, “yakın, dost ve onderler” anlamına gelir. Anılan sozcuğun burada, daha cok “din alanında sozu dinlenen otoriteler” manasına geldiği soylenir.
“Rabbinizden size indirilene uyun” buyruğu, “Kur’an ve sahih sunneti” ihtiva ettiğinden bu ayet, Kitap ve sunnet dışında, her hangi bir şahsın subjektif goruşlerini, Allah’ın buyruklarıyla eşdeğer tutup onları gecerli saymanın doğru olmadığını gosterir. Oyleyse hic kimse, Kur’an ve sunnetin acıkca ortaya koyduğu buyruklardan ilave kurallar cıkarmaya kalkışmamalıdır. Bu cumlelerden, İslam toplumu gerekli olduğunda Kur’an ve sunnetin ruhu ile uyumlu her turlu retihadı ve duzenlemeyi yapamaz sonucu da cıkarılmamalıdır. Burada belirtilmek istenen gercek, Kur’an ve sunnetin ustunde veya dışında vazedilen ilave duzenlemelerden hicbirinin, dinin aslî hukmu ve unsuru gibi gorulemeyeceğidir. Cunku insanların kendi subjektif duşunceleriyle ortaya koydukları bir hukme, Allah’ın hukmu diye bağlanmak, o hukmu koyanları tanrılaştırmak anlamına gelir. Hemen belirtelim ki, Âlimlerin ve meşru otoriteyi temsil eden yoneticilerin, dinin ozune ve kamu yararına uyan, zamanın değişmesiyle de değişebilecek olan goruş ve duşuncelerine uymak, yanlış değil, aksine gerekli ve faydalıdır. Zira, zamanın ilerlemesiyle ortaya cıkabilecek yeni meselelere, Kur’an ve sunnetten direkt bir cozum yolu bulunamadığı takdirde, kollektif insan aklı da İslam tarafından bir bilgi kaynağı olarak kabul edilmiş, boylece insanın evrensel duşunce ve hayat tarzını olumsuz yonde etkileyecek engellere izin verilmemiştir. Şu halde ayet, insanın, Allah’ın vahyedilmiş buyruk ve oğretilerine uyup onları izlemekle yukumlu olduğunu belirtmektedir.
Fahrettin Yıldız Tefsiri

Başta İbni Hazm ve İbni Teymiyye olmak uzere, buyuk Musluman duşunurlerden bazıları, bizim onderler (masters) sozcuğuyle karşıladığımız evliyÂ’ teriminin, bu anlam orgusu icinde, sozcuğun dinî anlamıyla “otoriteler” (din alanında sozu dinlenenler) anlamında kullanıldığını soylemişler ve bu yuklemiyle ayetin, Hz. Peygamber dışında ve aşağısında herhangi bir şahsın subjektif goruşlerine, onları Kur’Ânî buyruk ve oğretilerle yanyana ve eşdeğer tutarcasına, hukukî bir gecerlik atfetmek konusunda bir yasaklama getirdiğini belirtmişlerdir.
Tefsirul Mesaj

Kur'an-ı Kerimde Tezekkur ve Tefekkurle ilgili bircok ayet nazil olmuştur. Duşunmeden hareket edenler ayıplanmış tır. Kafirler Allah'ın verdiği akıl ve dil ile Allah'ı ve kitabını inkara yoneliyorlar. İşte bu en buyuk duşuncesizliktir.
İnsanı yaratan, yediren, yoneten Allah'ı bırakıpda Allah'ın yarattığı insanın akimin salgısına uyanlar duşuncesiz insanlardır. İnsanın aklı, gozu gibi, kulağı gibi sınırlıdır. Sınırlı aklıyla milyonlarca insanın aklını ikna edecek kanun koyamadığını yaşanan tecrubelerden anlıyoruz.
Dunyanın her yerinde kanundan, adaletten şikayetler var. Birkac insan kendi akıl ve kulturlerinden kanun kalıplan koyuyorlar ve butun in-sanlanda o kalıba girmeye zorluyorlar. Kalıba girmeyenleri cezalandırıyorlar, Rabbimiz, o tur insanları dost ve yonetici edinerek uymayın, Allah'ın indirdiğine uyun diyor.
Şifa Tefsiri
__________________