80 milyar dolar borcu yuzunden iflas eden Guney Koreli otomotiv şirketi Daewoo'nun 1999 yılında yurtdışına kacan kurucusu altı yıl sonra ulkesine dondu. Karşılamada izdiham oldu
Guney Kore'nin muflis sanayi devi Daewoo'nun kurucusu Kim Vu Cong, adalete teslim olmak uzere dun sabah ulkesine dondu. Sanayi imparatorluğunun 1999'da yıkılmasından sonra yurtdışına kacan ve milyarlarca dolar yolsuzluk yaptığı gerekcesiyle 2001'den bu yana kırmızı bultenle aranan 68 yaşındaki Kim, uluslararası Seul Incheon havaalanına indikten sonra kendisini bekleyen basın mensuplarına, Daewoo yuzunden insanların başına dert acmış olduğuna uzulduğunu soyledi ve halktan ozur diledi. Kim, "adaletin tecelli etmesi icin uzerine duşeni yapacağını" belirtti.
Kim Vu Cong, Daewoo'nun Temmuz 1999'da 80 milyar dolar borcla iflas etmesi uzerine yurtdışına cıkmıştı. Dev şirkette başlatılan soruşturma cercevesinde savcılar, grubun kurucusu olan Kim'in 1999'dan bu yana Fransa, Almanya, Sudan ve Fas gibi bircok ulkede gorulduğunu belirtmişler, eski sanayicinin geri getirilmesinin zor olduğunu, zira ulkedeki bircok politikacıyla yakın ilişkisi bulunan Kim'in getirilmesi icin ust duzey yetkililerden onay cıkmadığını one surmuşlerdi.
Danışmanlık yapıyordu
Savcılar, Kim'in 1997'deki mali kriz doneminde, ust duzey yoneticilerin hesaplarda yaptığı şişirmeden haberi olmasına rağmen bir şey yapmadığını ve firmanın denizaşırı faaliyetlerinde kullanmak uzere İngiltere'de oluşturduğu hesaptan kendi hesabına 20 milyar dolar gecirdiğini iddia ediyor.
1997'deki Asya krizinin ardından 55 milyar dolarlık borc yukuyle ayakta kalmaya calışan, ancak buna fazla dayanamayan Daewoo'nun patronu Kim'in Kore'deki tum malvarlığına el konulmuştu. Eski sanayici, gecinebilmek icin Guneydoğu Asya'da yatırım yapan bir Fransız muhendislik şirketine danışmanlık hizmeti veriyordu.
Kim'in başarı oykusunu anlattığı kitabı 2 milyondan fazla satmıştı
110 ulkede 320 bin kişinin calıştığı ve otomotivden beyaz eşyaya kadar her sektorde yatırımları bulunan Daewoo, kuruluşundan 33 yıl sonra ulkenin Samsung ve Hyundai'den sonra ucuncu buyuk şirketi haline gelmişti. Başarı oykusunu yazan Kim'in "Dunya Buyuk ve Yapacak Cok İş Var" adlı kitabı, Kore'de 2 milyondan fazla sattıktan sonra, 21 yabancı dile cevrilmişti.
Kim'in batışının en buyuk nedeni ise otomotivde uluslararası bir isim haline gelmek istemesiydi. Bu amacla Polonya, Ukrayna, İran, Vietnam ve Hindistan'da otomobil fabrikaları kuran Kim, onemli miktarda borclandı. Ancak Asya krizi, Kim'i, fabrikaların kuruluşu aşamasında yakaladı. Bankalar kredileri geri cağırdı ve Daewoo sallanmaya başladı. Bu sırada devreye General Motors (GM) girdi. Daewoo'nun yuzde 50'sini 7 - 10 milyar dolara satışına ilişkin goruşmeler 1998'de bir on anlaşmayla sonuclandı. Ancak GM daha sonra, bilancoda "saklanmış zararlar" olduğunu ileri surerek caydı. GM, sonunda 2002'de otomobil bolumunu satın aldı.
Şirketini GM aldı
Daewoo'nun 7 eski yoneticisi 7 yıla varan hapis cezaları almış, 4'u sonradan affedilmişti. Daewoo'nun batışı, 1997 - 98'deki Asya Krizi'nden olumsuz etkilenen Guney Kore'nin Uluslararası Para Fonu'ndan 58 milyar dolar kredi almasına neden olmuştu. Hukumet, Daewoo'nun batışının etkilerini ortadan kaldırmak icin gruba destek sağlamıştı
1999'da coktu
Daewoo'nun kurucusu olan Kim Vu Cong, ulkesine ayak basar basmaz, halktan ozur diledi. Vu Cong'un politikacı tanıdıklarından aldığı destek sayesinde altı yıl boyunca ulkeye getirilemediği belirtildi. Vu Cong'un gelişinde izdiham yaşandı. Bazı gruplar tepki gosterdi. Polis izdihamı onlemekte zorlandı.
Vu Cong, 1967'de birkac bin dolar karşılığında kucuk bir tekstil firması kurdu. Bu firma daha sonra Daewoo grubuna donuştu. G. Kore'nin en buyuk şirketlerinde birisi haline geldi ve 300 binden fazla insanı istihdam etti. Daewoo İmparatorluğu 1999'da coktu.
Barış Manco ortağıydı
Guney Kore'li otomotiv markası Daewoo, 1990'lı yılların başında ulkemizde ilk olarak BMG firmasının ithal ettiği iş makineleriyle adını duyurdu. 1998 yılında binek aracların distributorluğunu Boronkay şirketi aldı. Merhum Barış Manco Daewoo otomobillerinin reklamlarında oynayarak Turkiye'deki şirkete ortak oldu. Hatta otomobillerin yapımını gormek ve sahipleriyle tanışmak icin Guney Kore'de kaldı, konserler verdi. 1999'da Daewoo iş makinelerinin distributorluğunu alan Sanko, bir yıl sonra da binek otomobillerin ve hafif ticari aracların ithalatına başladı. Ancak Daewoo'nun yaşadığı kriz, ardından da General Motors'a devredilmesinin ardından, binek otomobillerinin ithalatı kesintiye uğradı. Gectiğimiz yıldan itibaren GM'in, markayı yeniden yapılandırması cercevesinde, binek otomobiller, Chevrolet markasıyla ve GM Turkiye'nin distributorluğunde getirilmeye başlandı. Sanko Holding ekskavator, lastik tekerlekli yukleyici, forklift, transmikser ve kamyon distributorluğunu surduruyor.
MİLLİYET

__________________