Mimar Sinan'ın Suleymaniye Camii'nde uyguladığı ustalık sırları 500 yıl sonra keşfediliyor. Canakkale Onsekiz Mart Universitesi (COMU) Eğitim Fakultesi Guzel Sanatlar Eğitimi Bolumu Resim-İş Anabilim Dalı Oğretim Uyesi Yrd. Doc. Dr. Enver Yolcu, Suleymaniye Camisi'nin estetik kodlarını cozumlediğini bildirdi. Mimar Sinan'ın kendine has bir oran kullandığını soyledi.

Yolcu, Avrupalıların ''Taşın şairi'' olarak nitelendirdiği Mimar Sinan'ın, kalfalık devri eseri olan Suleymaniye Camisi'nin estetik kodlarını cozumledi, Sinan'ın, caminin yapımında kendisine ait bir olcu-oran ilişkisi kurduğunu fark etti.

ALTIN ORANI KULLANMIŞ

Araştırmasında Mimar Sinan'ın Suleymaniye Camisi'ni inşa ederken, muhteşem bir estetik butunluk oluşturduğunu fark ettiğini belirten Yolcu, bu eserde Sinan'ın bazı sayısal kodlardan yararlanıp yararlanmadığını merak ettiğini soyledi.

Mimar Sinan'ın, oklit geometrisini iyi bildiğinin ve yapılarında ''Altın Oran''dan yararlandığını anlatan Yolcu, ''Doğada bircok bitkide ve insan vucudunda bulunan (altın oran), kısa parcanın uzun parcaya; uzun parcanın da her iki parcanın toplamına olan oranına eşit olmasıdır. Bu oranın sayısal değeri 0.618'dir'' dedi.

Yolcu, Mimar Sinan'ın, Suleymaniye'nin taban planında ''Altın Oran''ı kullandığının bircok araştırmacı tarafından ortaya konulduğunu, ancak Sinan'ın Suleymaniye'nin dikey yapılanmasında bu oranı kullanmadığını tespit ettiğini bildirdi.

SİNAN ORANI GELİŞTİRMİŞ

Calışmasını genişlettikce, Sinan'ın kendisine ait bir olcu-oran ilişkisi kurduğunu fark ettiğini anlatan Yolcu, şoyle konuştu:

''Mimar Sinan'ın kullandığı oranda, kısa ve uzun kenar arasında, kareye yakın bir olcu-oran ilişkisi vardır. İlk once, uc şerefeli minarelerin yuksekliğiyle ana kutlenin uzunluğu arasında nasıl bir ilişki olduğunu inceledim. Bu minarelerin yuksekliğiyle ana kutlenin uzunluğu arasında 0.83 oranı var. Araştırmam ilerledikce hayretler icinde gordum ki, benzeri ilişkiler diğer elemanlar arasında da soz konusu. Gunumuze ulaşan bir belge yok ama Mimar Sinan eserlerini bir plana oturtmadan yapmıyordu, hatta maketlerini oluşturuyordu.''

Suleymaniye Camisi ile ilgili taban planı uzerinde bircok kaynağa ulaştığını, Mimar Sinan ile ilgili sempozyumlarda sunulan bildirilerden yararlandığını ve soz konusu camide dikey yapılanma araştırması yapılmadığını gorduğunu ifade eden Yolcu, ''(Sinan Oranı)ndan soz edebilmek icin Mimar Sinan'ın diğer eserleri uzerinde de bir calışma yapılması, Mimar Sinan'dan once ve sonra, bu oranın kullanılıp kullanılmadığına bakılması gerekir. Sanat tarihcileri ve mimarlar bu konuyu daha detaylı olarak ele almalıdır'' dedi.

ALINTIDIR
KAYNAK: internethaber.com
__________________