ashaba dil uzatan soven sapıkların ashabı sevme konusunda olcusuz bir tutum sergileyerek bazısını goklere cıkaran bazısını yerlere vuranların sozlerine dikkat etmesi lazımdır.
imam ebu hanifenin nakillerir
-Allah (Azze ve Celle) Resulu’nun ashabını ancak hayırla yad ederiz (overiz.) ( el-Fıkhu’l Ekber-sf/304)
-Allah (Azze ve Celle) Resulu’nun ashabından olan hic kimseden yuz cevirmez, hicbirisini diğerine karşı tutup taassupta bulunmayız. ( el-Fıkhu’l Esbat sf/40)
-Onlardan Allah (Azze ve Celle) Rasulu ile bir saat beraber bulunan bir kimsenin derecesi bizlerden herhangi birinin omur boyu yapmış olduğu amelden hayırlıdır. ( Menakibu Ebi Hanife sf/76)
-Allah (Azze ve Celle) Resulunden sonra insanların en faziletlilerinin Ebu Bekir, Omer, Osman ve Ali bin Ebi Talib olduğuna inanırız. Onların dışındakilerin ise şu bundan hayırlıdır demeksizin hepsini guzellikle anarız. ( en-Nur el-Lami sf/119)
imam malikin nakilleri
Ebu Nuaym, Abdullah el-Enbari’den rivayet ediyor, Malik bin Enes der ki, her kim Allah (Azze ve Celle) Resulunun sahabelerinden birini kucumser veya kalbinde onlara karşı bir kin duyarsa, o kimse icin Muslumanların eline gecen feyden hicbir hak yoktur. Sonra şu ayeti kerimeyi okudu. “ Onlardan sonra gelenler derler ki Rabbimiz ! bizi ve bizden once iman eden kardeşlerimizi bağışla. Kalplerimizi bağışla. Kalplerimizde iman edenlere karşı bir kin bırakma, Rabbimiz ! sen cok şefkatli ve cok acıyansın. (Haşr-10) ( el-Hilye c:6 sf/327)
-Ebu Nuaym ez-Zubeyr’in oğullarından birinden rivayet ediyor, Biz malik’in yanındaydık. Allah (Azze ve Celle) Resulunun ashabını kucumseyerek onlara dil uzatan birinden soz ettiler. Şu ayeti okudu, “ Muhammed Allah (Azze ve Celle)’ın elcisidir. Onunla beraber olanlar kafirlere karşı şiddetli kendi aralarında merhametlidirler.” (Fetih-29)
Daha sonra malik şoyle dedi Kalbinde Allah (Azze ve Celle) Resulunun ashabından herhangi birine kin besleyerek sabahlayan kimseye ayetin hukmu isabet etmiştir. ( el-Hilye c:6 sf/327)
-Kadı İyad, Eşheb bin Abdulaziz’den naklediyor, Biz Malik’in yanında oturuyorduk. Bir de baktım ki Rafızilerden bir adam onun yanı başına gelip dikildi. Adam Ey Abdullah’ın babası ! dedi. Malik sesin geldiği yone dondu. Biri onu cağırdığında genellikle başını cevirerek ona bakardı. Adam ona dedi ki Ben seni kendimle Allah (Azze ve Celle) arasında huccet kılmak istiyorum. Yarın O’nun huzuruna cıktığımda bunu bana Malik soyledi diyeceğim dedi. Malik de adama : konuş dedi, Adam Allah (Azze ve Celle) Resulunden sonra insanların en hayırlısı kimdir ? dedi. Malik Sonra Omer, dedi. Alevi/Rafizi daha sonra kim ? dedi. Malik Mazlum olarak oldurulen Osman, dedi. Bunun uzerine Alevi/Rafizi VAllah (Azze ve Celle)i asla seninle bir mecliste oturmayacağım, dedi. Malik de : Sen bilirsin, diye karşılık verdi. (Tertibu’l Medarik c : 2 sf/44-45)
imam şafiinin nakilleri
-Beyhaki İmam Şafî’den rivayet ediyor : “ Allah (Azze ve Celle) Tebarake ve Teala, Resulune tabi olan ashabı Kur’an, Tevrat ve İncil’de ovmuştur. Onlardan sonra da bu şerefe ulaşacak hicbir kimse olmayacaktır. Bundan dolayı Allah (Azze ve Celle) onlara rahmet etmiş, onları sıddıkların, şehitlerin ve Salihlerin mertebelerine yukseltmiştir.” ( Menakibu-ş Şafî c:1- sf/442)
-Beyhaki er-Rebi bin Suleyman’dan rivayet ediyor. Şafî’yi şoyle şoyle konuşurken duydum. Fazilette once Ebu Bekr, sonra Omer, sonra Osman, sonra Ali gelir.” ( Menakibu-ş Şafî c:1- sf/432)
-Herevi, Yusuf bin Yahya el-Buveyti’den rivayet ediyor, Şafî’ye Rafizi İmamın ardında namaz kılayım mı ? diye sordum. O Hayır Rafızi’nin, Kaderci’nin ve de Murcie’nin ardında namaz kılma dedi. Ben Onları bana anlatır mısın ? diye sorduğumda şoyle cevap verdi. İman sadece sozdur diyen Murcie’dir. Ebu Bekir ve Omer imam değildir diyen Rafızi’dir. Allah (Azze ve Celle)’ın dilemesini kendine tahsis eden ise Kaderci’dir.” ( Zemmul kelam k-213)
imam hanbelin nakilleri
-İmam Ahmed der ki : “ Allah (Azze ve Celle) Resulunun ashabının hepsinin iyiliklerini saymak ve kotuluklerinden soz etmemek, arlarında cıkan anlaşmazlıkları koruklememek de sunnettendir. Allah (Azze ve Celle) Resulunun ashabından herhangi birine dil uzatan kimse bidatci olup, pis ve kaba bir Rafızi’dir. Allah (Azze ve Celle) onun ne nafilesini ne de farzını kabul etmeyecektir.” (es-Sunne sf : 77/78)
-İmam Ahmed der ki : “ Onları sevmek sunnettir. Onlara dua etmek Allah (Azze ve Celle)’a yakınlıktır. Onlara tabi olmak vesiledir. Onların eserlerine/sunnetlerine/tevhid ve salih amel yollarına uymak fazilettir.” (es-Sunne sf : 77/78)
-İmam Ahmed der ki : “ Hicbir kimsenin onlardan sonra herhangi birisinin kotuluğunu soyleyip onları yaralamaya, ya da ayıplayıp eksik gormeye hakkı yoktur. Kim boyle yaparsa, sultan’a onları cezalandırmak vacip olur. Boyle kimselerin bağışlanmaları da caiz değildir.” (es-Sunne sf : 77/78)
-Ebu Yala, Ahmed bin Hanbel’den rivayet ediyor: Ali bin Ebi Talib’in 4.halife olduğunu kabul etmeyen kimse ile ne konuşun ne de nikah yapın.” (Tabakatul HaNebile-c : sf : 45)
alıntı
__________________
Mezheb Imamlarının Ashab Hakkındaki Sozleri
Peygamberler ve Evliyalar0 Mesaj
●52 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Kültür & Yaşam & Danışman
- Eğitim Öğretim Genel Konular - Sorular
- Peygamberler ve Evliyalar
- Mezheb Imamlarının Ashab Hakkındaki Sozleri