Sual: (Pardesu giymenin Âdet olduğu yerde, carşaf giymek fitneye sebep olur demek, kadınların acık gezdiği yerlerde, fitneye sebep olmamak icin, acık gezmek gerekir demektir) diyenler oluyor. Boyle bir kıyas muslumana yakışır mı?
CEVAP
Bu kıyas, pardesu giymeyi, cıplak gezmekten daha kotu sayan bozuk zihniyetin urunudur. Hangi musluman boyle bir kıyas yapabilir ki? Bir kere, carşaf giymek dinin emri değildir. Resulullah’ın ve Eshabı kiramın hanımları asla carşaf giymemiştir. Abdulhamid han hazretleri Turkiye’ye girmesini yasaklamışsa da, moda salgınının onune gecememiştir. Dinimiz carşaf giyin demiyor, ortunun buyuruyor. Dinde belli bir kıyafet şekli yoktur buyuruyor. (Durer-ul-multekıte) isimli kıymetli kitabın dorduncu sayfasında, (İslamiyet, kadınların ortunmesi icin belli bir ortu emretmedi) buyurulmaktadır. Buna rağmen, carşafı farz gibi kabul etmek, cahillik değilse nedir?

Butun mesele, fitnenin ne olduğu bilinmemekten ileri gelmektedir. Din kitaplarında fitne şoyle tarif ediliyor:
Fitne, Muslumanlar arasında boluculuk yapmak, onları sıkıntıya, zarara, gunaha sokmak, insanları isyana kışkırtmak demektir. (Hadika, Berika)

Mesela kanunların aleyhine konuşup hapse duşmek fitnedir, cihad değildir. Kendini mağdur duruma duşurmektir. Musluman, Allah’a karşı gunah işlemez, kanunlara karşı gelip suc işlemez. Kanunlara karşı gelip suc işleyip cezalanmak, zarara uğramak olduğu icin fitnedir. Askere giden sakallı birinin, sakal kesmem demesi fitne olur.

Gunah olan işlerde, elbette Âdete uyulmaz. Bu iftirayı muslumanlara, ancak fitneciler yapabilir. Bir ibadeti yapmak veya haramdan kacmak fitneye sebep olacaksa, buna mani olacak şekilde hareket edilir. Boyle bir durumda, farz olan ibadetini, mesela namazı, orucu bile gizlemek gerekebilir; cunku işinden, aşından olacağı gibi, din aleyhine kanunların cıkmasına yani fitneye de sebep olabilir. Bu vebalden kurtulması icin, ibadetlerini gizlemesi gerekir. Bir hadis-i şerif meali şoyledir:
(Bir zaman gelir ki, şimdi aranızda munafıkların kufurlerini gizlediği [ibadet yapar gorunduğu] gibi, o zaman da muminler gizlenir. [İbadetleri gizli yapar.]) [İbni Sunni]

Farz olan ibadet bile gizli yapılınca, Âdete ait sunnetlerin gizlenmesi veya gerektiğinde terk edilmesi elbette lazımdır.

KAYNAK
__________________