Cenab-ı Hak, Tevbe Sûresinin 71. Ayetinde mealen şoyle buyuruyor: Mu'min erkekler ve mu'min kadınlar birbirlerinin dostlarıdır. İyiliği emreder, kotulukten alıkoyarlar. Namazı dosdoğru kılar, zekÂtı verirler. Allah'a ve Resûlune itaat ederler. İşte bunlara Allah merhamet edecektir. Şuphesiz Allah mutlak guc sahibidir, hukum ve hikmet sahibidir.
Kadın ve Erkek Birbirinin Ortusudur
Aile hayatı Cennetten bir koşedir. Allah icin bir araya gelmiş ve bir hayat arkadaşlığı kurmuş eşler de aslında birer Âhiret dostudurlar. Birbirlerini dine, takvaya ve Allah korkusuna Allah icin sevk ederler. Birbirlerini haramdan korumaya Allah icin calışırlar. Birbirlerini Allah’a itaate Allah icin teşvik ederler. İki turlu kıskanclık vardır: Biri haram, diğeri sunnettir. Sırayla gorelim
1- “Hased” karşılığı kullanılan kıskanclık. Musluman kardeşinin iyiliğini cekememekten ve kotuluğunu istemekten ibaret olan bu kıskanclık, bir kotu huydur. Haramdır.
2- Eşimizi, kızımızı, kız kardeşimizi, annemizi vesÂir mahremlerimizi nÂmahremlere karşı korumayı ifade eden icimizdeki sevk-i İlÂhî de dilimize kıskanclık olarak girmiştir. Bu kıskanclık sunnettir. Peygamber Efendimiz (asm) bu kıskanclığı teşvik ve tavsiye etmiştir.
Resûl-i Ekrem Efendimiz (asm) buyurmuştur ki:
“Allah, mahremlerini nÂmahremlerden kıskanan kullarını sever.”1
“Mahremini kıskanmak imandandır…”2
Mahremini kıskanmak, mahremini haramdan koruyan ve onu helÂl sınırları icinde barındıran bir ortudur. Kur’Ân, “Onlar sizin ortunuz, sizler de onların ortulerisiniz” Âyeti ile eşleri harama karşı birbirleri icin ortu ilÂn eder. Bu ortunun onemli bir ayağı kıskanclıktır. Cunku kıskanclık damarıyla beyini haramlardan cekip alan kadın da, eşini haram şekilde giyinmekten ve yabancı erkeklerle gereksiz yere muhatap olmaktan alıkoyan erkek de aslında yekdiğerini Allah’ın rızasına, takvaya, Allah korkusuna, Cehennemden korunmaya ve Cennete girmeye dÂvet etmiş ve yardımcı olmuş olmaktadır.
Nitekim mesel kadın icin acık-sacıklık ne kadar yasaklanmış bir davranış ise, erkek icin haram bakışlar o kadar yasaklanmış bir davranıştır. Netice itibariyle; erkeği haram bakışlardan ve haram meyillerden alı koyan kadının kıskanclığı da, kadını acık sacıklıktan ve erkeklerle gereksiz yere muhatap olmaktan alı koyan erkeğin kıskanclığı da Allah’ın rızası yolunda atılmış en fıtrî (şimdiki ifadeyle en tabiî

Daha acık konuşalım: Erkeğinin gozunun harama kaymasını kadın kıskanıyorsa; bu guzel bir huydur ve kadın kendisi bilsin, bilmesin bu tavrı Allah adına gosteriyor. Cunku mu’min erkekler icin,
“Mu’min erkeklere soyle: Gozlerini haramdan sakınsınlar”4; “Allah gozlerin gizlice harama bakışını da bilir, gonullerin gizlediğini de”5; “Şuphesiz, Rabbiniz size bakmaktadır”6 ve “Kulak, goz ve kalp; hepsi yaptıklarından sorumludur”7 buyuran CenÂb-ı Allah’tan başkası değildir.
Keza kadınının acık sacık giyinmesini ve başkalarıyla gereksiz yere muhatap olmasını erkek kıskanıyorsa eğer; bu erkek icin de guzel bir huydur ve erkek kendisi bilsin, bilmesin bu tavrı Allah adına gosteriyor demektir.
Cunku mu’min kadınlar icin, “Mu’min kadınlara soyle: Gozlerini bakılması yasak olandan cevirsinler, iffetlerini korusunlar, suslerini kendiliğinden gorunen kısmı mustesna acmasınlar. Başortulerini yakalarının uzerine salsınlar. Suslerini kocalarından veya babalarından… Başkasına gostermesinler” ve “Sizler her hangi bir kadın gibi değilsiniz. Eğer takva icinde olmak isterseniz, nÂmahremlerinizle cazibeli ve cekici bir eda ile konuşmayın. Ki, kalbi bozuk olanlar bir umide kapılmasın. Konuşurken ciddiyet ve ağırbaşlılıkla soz soyleyin” buyuran Kur’Ân’dan başkası değildir.
Burada bu tavrın Allah adına gosterildiğini soylememizden kastımız şu: Kıskanclık tavrı ile farkında olmadan, bir otomatik refleks halinde Allah’ın yasakladığı bir alandan, haramlardan eşimizi alıkoyuyoruz. Eğer farkında olarak ve inanarak bu tavrı gosteriyorsak, bu durumda bu tavır Allah icin gosterdiğimiz tavırlar sırasına girer ki, bu bizi Allah’ın rızasına giden bir yola koyar; bu tavırla sevap da kazanırız.
Demek, kadın kocasının kıskanclığına boyun eğip kendisine ceki duzen verdiğinde neticede Allah’ın emrine uymuş; koca da karısının kıskanclığına boyun eğip kendisini ıslah ettiğinde neticede Allah’ın emrini yerine getirmiş olmaktadır
1- CÂmiu’s-Sağîr, 2/1078;
2- CÂmiu’s-Sağîr, 3/2804;
3- Bakara Sûresi, 2/187;
4- Nûr Sûresi, 24/30;
5- Mu’min Sûresi, 40/19
__________________