Bugun teknoloji firmaların neredeyse hepsinin kendine has bir yazı tipi var. Apple icin dijital yazı tipi ve ikonlar tasarlayan Susan Kare, bu konuda hakkında “Ben, dikkatimi cekmeye calıştıkları tipik bir muşteriydim. Cok fazla bilgisayar deneyimim yoktu ama basit Mac ’i, Apple II ’den daha cekici bulmuştum” dedi.
Mac, o donem komut satırı kullanan bircok bilgisayarın aksine daha kullanıcı dostu grafiksel bir arayuzu benimsemişti. O donemdeki Mac ’in, bugun bilgisayar kullanmaya yeni başlayan bircok kullanıcının dahi anlayabileceği menuleri, pencereler, ikonları ve harf tipleri vardı.
[h=2]Harf tipleri[/h]
Kare, Mac ’in tum bu yeni ozellikleri sayesinde Mac icin ilk harf tiplerini tasarlamıştı. Bu harf tipleri arasında Apple ile ozdeşleşmiş olan ve ilk Mac ’te ortaya cıkan Chicago vardı. Chicago, 1997 yılında macOS 8 ile emekli edilmiş, daha sonra 2000 ’lerde iPod ’un ilk nesillerinde tekrar ortaya cıkmıştı.
Chicago ’nun koyu ve kalın tarzı, duşuk cozunurluklu ekranlardaki okunabilirliği arttırmak icin tasarlanmıştı. Mac ’in kullanıcı dostu goruşuyle de uyuşuyordu. Ancak Chicago, sivri uclu ve merdiven tipi gorunuşune kavuşmasıyla birlikte Apple ’ın ilk donemlerindeki imzası haline gelmişti.
Teknolojik gelişmeler, pratik ihtiyaclar ve bir damga niteliği taşıması Chicago ’yu olası ve populer kılmaya yetmişti. Marka stratejisti ve tasarımcı Ksenya Samarskaya bu etkenlerin, diğer şirketlerin de neden ozel harf tipleri tasarladığının cevabı olduğunu soyluyor.
[h=2]Yeni teknoloji ve yeni harf tipleri[/h]
2010 ’lu yıllar, buyuk teknoloji şirketlerinin ozel harf tiplerini yeniden benimsediği bir donem oldu. Apple, 2015 yılında kendi tasarladığı ilk yazı tipi olan San Francisco'yu ortaya cıkardı; Google, 2015 yılında Product Sans ’ı, 2011 yılında Android icin Roboto ’yu, 2017 yılında YouTube icin Youtube Sans ’ı duyurdu. Bunların yanı sıra Netflix Sans, Airbnb Cereal, Samsung One ve Uber Move da bulunuyor.
Samarskaya, Mashable ’a verdiği roportajda, teknoloji şirketlerinin ozel harf tiplerine olan ilgisinin buyumesinin sebebinin ekran teknolojisinin gelişimiyle ilgili olduğunu soyledi. Ekranlar, cozunurluk kazandıkca tasarımcılar, kucuk ekranlarda pratik ve markaların ihtiyacını giderek yeni yollar buluyorlar.
Ekranların cozunurlukleri artsa da buyuk teknoloji şirketlerinin karşısına başka problemler cıkıyor. Bu şirketler, kureselleşmenin artmasıyla birlikte muşteri kitlelerini de bir hayli arttırdılar. Dolaysıyla Apple, Google ve Facebook gibi firmalar icin sadece İngilizce ile uyumlu olmak yeterli değil. Samarskaya, ayrıca şirketlerin muşteri kitlelerinin buyumesinin, harf tipleri icin ajanslara odedikleri ucretleri de bir hayli arttırdığını dile getiriyor.
[h=2]Harf tipleri, duyguları iletiyor[/h] Samarskaya, harf tiplerinin duygusal anlamda cazibelerinin de olduğunu soyluyor. Tasarımcı, harf tiplerinin “gorunmez” bir gucu olduğunu ve insanları etkilediğini dile getiriyor. Yani markalar tarafından kullanılan harf tipleri, kulturel etkilerini de beraberinde getiriyor.
Samarskaya, “Harf tipleri, sunger gibi hareket ediyor ve tum cağrışımları emiyorlar. Bu şirketlerin, kendi yazı tiplerini oluşturması mantıklı. Kendi anlatılarını oluşturmada kontrolu ellerinde tutmak istiyorlar” ifadelerini kullandı.
Orneğin Airbnb, Cereal ’ı, “arkadaşca ve cana yakın” hissini aktarmak icin dairesel şekilde tasarladıklarını acıkladı. Şirketin calıştığı alanı duşununce, bu tarz bir tasarım oldukca akla yatkın geliyor.
Google, Apple Gibi Teknoloji Firmaları Neden Ozel Yazı Tipleri Kullanıyorlar?
Bilim ve Teknoloji0 Mesaj
●25 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Teknoloji Forumları
- Bilim ve Teknoloji
- Google, Apple Gibi Teknoloji Firmaları Neden Ozel Yazı Tipleri Kullanıyorlar?