Greta Gutenberg gibi aktivistler sayesinde havacılık sektorunun cevreye olan etkisi daha guclu bir şekilde tartışılmaya başlandı. Bunda, sektorun emisyon oranlarındaki hızlı artışın da payı buyuk. 2013-2018 yılları arasında ucuşların karbondioksit salınım oranı %32 artış gosterdi. Icct ’ye (International Counsil on Transportation) gore bu Birleşmiş Milletler ’in tahmininden %70 daha fazla.
Dahası yuksek irtifada yapılan salınımlar yerdeki aynı oranlı salınımlardan 2-4 kat daha etkili oluyor.
Şimdiye kadar duyulan endişelerin bir diğer nedeniyse fizik yasalarının, ucakların petrol urunu yakıtlardan başka bir şey kullanamayacaklarını soylemesiydi. Bataryalar fazla ağırdı ve sadece kısa mesafe ucuşları icin yetecek kadar guc uretebiliyorlardı.
[h=2]Havacılık sektorunun geleceği[/h]
Ama şimdi havacılık araştırmalarında devasa adımlar atılıyor. Dikey kalkış-iniş yapabilen ucaklardan tutun da hidrojen yakıtı kullanan ucaklara kadar. “Havacılık jet cağının başlangıcından beri bu denli gelişim gostermemiştir”, diyor Vertical Aerospace ’den Michael Cervenka.
Dunyanın ilk tamamen elektrikli ticari ucuşu,Vancouver, Canada ’da gercekleşti bile.
ZeroAviva adlı şirket ,hidrojene odaklanıyor cunku ucaklar icin biyoyakıtlar pahalı ve tedarik etmek zor. Kucuk, pille calışan ucakların başarılı ucuşları olmasına rağmen, daha buyuk ucaklarda batarya ağırlığının bir problem olacağı cok acık. “Hidrojenle birlikte bizi sınırlayan bariyerler ortadan kalkıyor. Yeni sorunumuz neyseki teknolojiyle aşılabilir, bir fizik kuralını aşmamız gerekmiyor.” diyor ZeroAviva CEO ’su Val Miftakhov.
ZeroAviva ilk olarak 500 mil veya daha az ucuşlarda 20 kişiye kadar taşıyabilen bir ucağı hareket ettirmek icin gerekli olan hidrojen yakıt unitelerini hayata gecirmeyi planlıyor.
Hidrojenin nasıl depolanacağı konusunda daha fazla calışmaya ihtiyac var. Gaz, kimyasal bileşiklerde depolanabilir. Bir litre amonyak bir litre sıvı hidrojenden daha fazla hidrojen iceriyor ve makul bir sıcaklıkta depolanabiliyor, ama Miftakhov, hidrojeni kimyasaldan ayırmanın fazla enerji gerektirdiğini ve bazı durumlarda karbondioksit uretebileceğini soyluyor. Ama butun bunlar aşılamayacak sorunlar değil.
Ayrıca hidrojen, bataryalardan cok daha yuksek bir enerji yoğunluğuna sahip ve 2023 veya 2024'te hidrojen maliyetinin jet yakıtından daha duşuk olmasını bekleniyor. “Diğer ulaşım şekilleriyle karşılaştırıldığında, havacılıkta hidrojen kullanımı icin durum her gecen gun daha iyiye gidiyor” diyor Val Miftakhov.
Doğa Dostu Ucuşlar İcin Geleceğin Yakıtı Hidrojen mi?
Bilim ve Teknoloji0 Mesaj
●25 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Teknoloji Forumları
- Bilim ve Teknoloji
- Doğa Dostu Ucuşlar İcin Geleceğin Yakıtı Hidrojen mi?