
Radikal gazetesinden Serkan Ocak’ın haberine gore, havalimanının koordinatlarının, pistlerin, bağlantı yollarının belirlendiği harita uzerinden zemin etut calışmalarına başlandı. Bu calışmanın ardından pistler ve yapılması planlanan binaların yerleri netleşecek. Haritaya gore yeni havalimanı Karadeniz’in kıyısında Eyup ile Arnavutkoy ilce sınırlarına kurulacak. Havalimanının kuzeyinde Yenikoy ve Akpınar Koyu, guneyinde ise Tayakadın ve Işıklar Koyu var. Eski maden ocakları ile ormanlık alana kurulacak havalimanının yuzolcumu 63 milyon metrekare olacak. Dev tesisin, yılda 150 milyon yolcu kapasitesiyle Turkiye’nin en buyuk havalimanı olması bekleniyor.
İhaleye cıkılmadı
Alanla ilgili şu ana kadar ihaleye cıkılmadı. Arazi spekulatorlerine karşı havalimanının tam olarak nereye yapılacağı sır gibi saklanıyordu. Radikal’in ulaştığı haritaya gore Karadeniz kıyısına kurulacak alandaki altı pistin tam yerleri gosterilmiş. Bir pist, Akpınar Koyu yakınlarındaki goletin tam uzerinden gececek. Havalimanı, bolgedeki kırsal yerleşim alanlarını icine almıyor. Tamamı ormanlık arazi ve eski maden arazileri uzerine planlanıyor.
125 bin olcekli hazırlanmış haritaya gore Karadeniz’e dik uzanan beş pist var. Bir pist ise Akpınar Koyu’nun hemen guneyindeki uc kucuk goletin olduğu alana yapılacak. Pistlerin dordu haritada işaretlenen havalimanı sınırında, ikisi ise sınırın dışında kalıyor.
Bakanlık: Haritayı biz hazırlamadık
Haritada alan icindeki yollar, havaalanına giden bağlantı yolları, viyadukler gibi detaylı calışmalar var. Haritada yeni alanın tum ayrıntıları yer alırken, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yetkilileri ise haritanın kendilerince hazırlanmadığını, projenin ihale edilmediğini soyledi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul’a havalimanıyla ilgili daha onceki acıklamalarında, alanın altı pistten oluştuğunu, Turkiye’nin en buyuk havalimanı olacağını, yıllık 150 milyon yolcu kapasitesine sahip olacağını ancak ilk etabın 2015’te 90 milyon yolcu kapasitesiyle hizmete acılacağını soylemişti.
Bakanlar kurulu karar aldı
Bakanlar kurulu da 13 Ağustos 2012’de yeni havalimanının yerini ilan etti. Kararda, havalimanı icin aynı noktada dokuz hektarlık alan ayrıldı. Ancak havalimanın detaylı haritası ile Bakanlar kurulunun haritasında yerleşim yerleri olan bazı noktalar havalimanı sınırları dışında tutulmuş. Bu nedenle 90 milyon metrekarelik alanın 63 milyon metrekaresi havalimanına ayrılmış. Ayrıca, İstanbul’un 1/100 bin olcekli imar planına gore yeni havalimanı yapılacak arazinin yuzde 70’si ormanlık alan. Karadeniz kıyısındaki bolgeler bozulmuş arazi, geri kalan alanlar ise tarım arazisi.
Maksat yeni yerleşim yeri acmak
Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Tayfun Kahraman: Cok buyuk bir hafriyat olacağı belli. Turkiye’de ozellikle de İstanbul’da ormanlık alanlarda herkesin gozu var. Bu alanın tekrar orman vasfına dondurulmesi gerekiyordu. Havalimanı yapılmakla kalmayacak. Yanındaki tum alanlar da yapılaşma baskısı altına girecek. İkinci kopru yapılırken bunu yaşadık. Kuzeyde yapılmasının başlıca nedeni yeni yerleşim alanlarını tetiklemek ve onlerini acmak. İstanbul’a yeni yuk getirecek. İstanbul’a tek yapılaşma yapılacak yer burası. Maksat havalimanı değil, yeni yerleşim yerleri acmak.
Bu gidişle ne kopru yeter ne havalimanı
İstanbul Universitesi Orman Fakultesi’nden Prof. Dr. Adil Calışkan: Eski maden ocaklarını doldurup yapacaklarsa sorun yok. Ancak İstanbul’un yeşil alanları orada olduğu icin yeşil alanlara da zarar verecek. İstanbul’da nufus artışını durdurmadıktan sonra cozumu yok. Yoksa yeni havaalanı, ucuncu kopru de yetmez.
Sulak alanda ekolojik yıkım olacak
Yeşiller Partisi uyesi Serkan Koybaşı: Havalimanının kuzeye kaydırılması tam bir kıyıma neden olacak. 3. kopruden arac gecmesini garanti altına almak icin proje buraya kaydırıldı. Havaalanına ihtiyac var ancak bunun cozumu ormanın, ekolojinin ortasına yapmak değil. Sulak alanların tam ortası burası.
Milyarlarca liralık zemin iyileştirmesi
Mimarlar Odası İstanbul Şubesi’nden Mucella Yapıcı: Korkunc bir cevre felaketi olur. Boyle bir yere yapılabilmesi icin milyarları bulan zemin iyileştirmesi yapılmalı. Tarım alanları var. Asla yapılaşmaya acılmaması gereken alanlar. Sazlıdere ve Terkos Barajı şu anda İstanbul’un icme suyu acısından korunmuş yerleri.
Denize dev dolgular yapılacak
Harita Muhendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Mehmet Yıldırım: Arşivleri karıştırıp İstanbul’un 1/25 binlik planlarına baksak şu anda havalanının yapılacağı yerde denizin ne kadar doldurulduğunu goruruz. 1950’lerde deniz sınırı farklıydı. Haritaya baktığımızda denizdeki sınırlara kadar alanların yeniden doldurulacağını goruyoruz. Deniz ile kara arasında 100 metrelere varan farklar var o bolgede. Projeye gore devasa yarmalar ve devasa dolgular yapılacak. Kıyı dolgusu, doğal halinin bozulması demek. Burası sadece havaalanı olarak kalmayacak, belli ki etrafında da yerleşim yerleri olacak.
İstanbul’un bu bolgesi ozenle korunuyordu
Ziraat Muhendisleri Odası Başkanı Ahmet Atalık: İlkesel olarak yıllardır İstanbul yerleşim alanlarının kuzeye doğru kayması ozenle onlenmişti. Tarım arazileri, ormanlık alanlar, kente su sağlayan alanlar, doğal varlıklar kentin bu bolumunde yer almaktadır. Dolayısıyla kentin kuzeyine yapılacak ucuncu kopru ve devamında iki şehir, devamında da bir havaalanı, nufusu kuzeye doğru hareket ettirecek. Su kaynakları ve onları besleyen doğal varlıkları tehdit edecek. İstanbul’un nufus varlığı ve aldığı goc goz onunde bulundurulduğunda telafisi mumkun olmayacak. Bu nedenle İstanbul’un kuzeyi bakir kalmalı. Nufusu kalabalık kentler, geri kalmışlığın gostergesi. Almanya’da
4 milyonu gecen kent yok. Turkiye kırsal alanı guclendirmeli, nufusunu kırsal alana kaydırmalıdır.
Turizmhaber.
__________________