Uzmanların -ozellikle- 2015 Yılı'nda; AB ve Rusya'daki ekonomik ve siyasal gelişmelerin 2014 Yılı'nı aratacağına ilişkin one surdukleri gerekceler ortada iken, erken rezervasyon riskini ustlenmek gercekten cesaret istiyor.



Erken rezervasyon kampanyaları her sezon bitiminde biraz daha one cekiliyor..

Bazı operatorler, henuz Kasım Ayı ortasında peş peşe duzenledikleri basın toplantılarıyla, erken rezervasyon talebini canlandırmayı deneyecekler.

Aslında gectiğimiz sezonda; pazar payı, kişi sayısı ve ciro artışlarına ilişkin performans acıklamalarına bakılırsa, kampanyalarla yuksek indirimlere gitmeye ihtiyacları var mı, ayrı bir tartışma konusu.

Neredeyse yok satmışlar.

Ama operatorlerin acıkladıkları başarıları, ne yazık ki, sektore yansımışa benzemiyor. Orneğin seyahat acentelerı bırakalım artış sağlamayı, ayakta kalmak icin ciddi uğraş veriyorlar.

Uzmanların –ozellikle- 2015 Yılı'nda; AB ve Rusya'daki ekonomik ve siyasal gelişmelerin 2014 Yılını aratacağına ilişkin one surdukleri gerekceler ortada iken, erken rezervasyon riskini ustlenmek gercekten cesaret istiyor.

Kuşkusuz bu konu operatorler ile muşterileri arasındaki ilişkidir diyerek, geciştirilecek kadar basit değil!

Ancak piyasayı duzenleme iddilarını saklamayan bazı operatorlerin sozculerinin, kucuk olcekli rakiplerini diskalifiye etmek istedikleri izlenimi veren; "denetlenmek istiyoruz, yasal duzenleme yapılmalıdır", icerikli acıklamalarını okudukca, farklı goruşlerin tartışılması yararlı olacağa benziyor.

Once erken odeme indirimi konusuna bakalım.

Ulkemizdeki yoğun tatil donemi 2015 Yılında, gectiğimiz sezondaki gibi Ramazan nedeniyle Haziran,Temmuz ve Eylul Aylarında gercekleşecek.

Kasım 2014 sonunda ortalama 7-8 ay sonrası icin erken rezervasyon yaptıran bir tatilciye, kampanyalarda one surulduğu gibi satış fiyatı uzerinden % 45 indirim uygulandığını varsayarsak, erken odemenin karşılığında elde edilen avantaj aylık ortalama % 6'nın uzerine cıkmaktadır.

Ticari faizlerin aylık "yuzde birler" duzeyinde seyrettiği bir ekonomide; bunun beş, altı katı indirim sağlanması iki olasılığı gundeme getiriyor.

Fiyatların bilincli olarak yukseltildiği, erken odeme yapanlara verilen indirimlerin aslında bir pazarlama aracı olarak kullanıldığı..

Bu durumda tuketici kandırılmaktadır.

Yasa koyucunun ve idarenin gelişmeyi Tuketici Haklarının Korunması kapsamında ele alarak harekete gecmeleri gerekir. Ozellikle TURSAB'a bu konuda cok iş duşeceğe benziyor.

İkinci olasılık ise; operatorler ile konaklama işletmeleri arasında, nakit ihtiyacının karşılanması icin yapılan işbirliği sonucunda fiyat kırılmasıdır.

Kısaca soylersek; fon sağlama operasyonu.

Fon sağlanmasına yonelik işlemlerin, bankacılık sektorunde yapıldığı gibi denetim altına alınması, ileride tuketicilerin hak kaybına uğramalarını onleyecek bir etken olarak değerlendirilmelidir.

Erken rezervasyon donemlerinde toplanan fonların, kısa surede yuz milyonlarca lirayı aşması, muhtemel olumsuzlukların onelenmesi adına sektorun geleceği ve tuketici uzerindeki etkileri gozetilerek denetlenmelidir.

Erken Rezervasyon doneminde toplanan fonlar, bankacılık sistemi aracılığıyla guvence altına alınmalı, odemeler belirlenecek takvime gore, elektronik ortamdan yararlanılarak, hizmetin anlaşmalı gercekleşme aşamalarında serbest bırakılmalıdır.

Onumuzdeki donemde ne sektorun, ne de ulke ekonomisinin buyuk caplı bir olumsuzluğu taşıması hayli guc gorunuyor. Aman dikkat.


KAYNAK

__________________