Erken rezervasyonun sona ermesiyle birlikte tatil fiyatlarında buyuk artış yaşanacağını belirten Setur'un Turizmden Sorumlu Genel Mudur Yardımcısı Murat Tomruk, ic pazarda yukselen fiyatlar nedeniyle yerli turistin alternatif arayışında olduğunu dile getirdi. Yerli turist icin uclu kıskac var'' diyen Tomruk, ''Birincisi fiyatlar arttı, tatil suresi kısaldı. İkincisi turistin cebinde tatile ayıracağı para azaldı. Ucuncusu, diyelim paranız da var, yuzde 60 pahalıya da alırsınız, ama yer olmaz.'' ifadeleini kullandı.



Bu yıl Turkiye'ye gelen turist sayısının 40 milyonu aşacağını dile getiren Murat Tomruk, ancak 2014 yılında 700-800 dolar civarında olan turist başına harcamanın 600 dolara duştuğunu hatırlattı.

Sozcu'den Saime Başcı'ya konuşan Tomruk, ''Kongre ve Cruise turizmi ile gelen turistlerin artması gerekiyor. Bu turisti Turkiye'ye getiren operatorler ve oteller bir nebze mutlu. Otellerimiz 2016'nın yaralarını sardı. Ancak yılın ikinci yarısında buyuk dalgalanmalar oldu. İc turizmde zaten erken rezervasyon vardı, bir daralma olmadı ama ruhlar daraldı. Yurtdışında tatile gidenlerin suya 24 TL vermesi can sıkıcı.'' ifadelerini kullandı.

''EN BUYUK SIKINTI KURUMSAL PAZARDA''

Turizmde en buyuk sıkıntının kurumsal pazarda yaşandığını ifade eden Murat Tomruk, ''Kurumdula alan, Setur'un cok aktif olduğu bir alan bu. Ulkedeki bu genel ekonomik sarsıntının sebebi ozel sektor kurumları idi. Devlet değil ozel sektor aşırı borclanmıştı. Yıllık yaratabileceği cirosunun 6 katı 10 katı borclanan insanlar bir anda bunu odeyemez duruma geldi. O zaman da kurumlar el frenine asıldılar. Yapacakları işleri yavaşlatmaya başladılar. Yurtdışı seyahatlerinde buyuk bir tedarikciyiz. Burada satışlar kasım ayında bir onceki yılın aynı ayına gore adet bazında yuzde 20 oranında azaldı. Dolar gitti, geldi ama insanlarda hala geleceğe yonelik hÂl endişe var. Bu toplantı organizasyonlarını etkiliyor.'' şeklinde konuştu.

''YUZDE 35 BUYURUZ''

Setur'un hem bireysel hem de kurumsal pazarda hedeflerini aşarak yuzde 20 ciro artışı kaydettiğini acıklayan Tomruk, yılı yuzde 35 civarında bir buyume ile kapatacaklarını soyledi.

Murat Tomruk, ''Bu fiyatlarla tatil paketleri satılır mı?'' şeklindeki soruya ise şu yanıtı verdi:

Biz hedeflerimizde agresif olmak zorundayız ama aynı paket satışını yakalarsak ciroda fiyatlardan dolayı yuzde 50 buyuruz. Ancak, o paket satışlarını yakalamak, son derece zor. Burada uclu kıskac var. Birincisi fiyatlar arttı, tatil suresi kısaldı. İkincisi turistin cebinde tatile ayıracağı para azaldı. Ucuncusu, diyelim paranız da var, yuzde 60 pahalıya da alırsınız, ama yer olmaz. Bu uclu kıskacta gecen yılın sayılarını yakalamak başarı olacaktır.

İc pazarda yukselen fiyatlar nedeniyle yerli turistin alternatif arayışında olduğunu vurgulayan Tomruk, ''1299 dolar iki hafta THY ile Seyşeller'e gidebiliyorsunuz. Yunan adaları da orta ust segment icin alternatif bakılacak. Eş dost akraba ziyaretleri artacak. Segment olarak bizim halkımız Alanya ve Side'ye gidiyordu fiyatlar duşunce Belek'e gitmeye başladı. Şimdi Belek'e gidemeyecek. Orada fiyatlar yuzde 70-80 arttı. Şimdi belki tekrar Alanya ve Side'ye gidebilir. Turk insanı tatilini yapar, vazgecmez.

Bir yolcularının gecen yılki tatilinin mailini attığını belirten Tomruk, ''Gecen yıl aynı donem icin 9000 TL erken rezervasyon fiyatı almış bu yıl 19 bin TL. Yuzde 100'luk artış var. Gelecek yıl artık donem ve coğrafyaya gore değişecek. Ege Bolgesi bu kadar fiyatlanmıyor ama Akdeniz Belek Bolgesi artık korkunc rakamlara ulaştı. Ege'de yuzde 40, Akdeniz Bolgesi'nde yuzde 50 ve uzerinde bir artış soz konusu'' dedi.

turizmguncel

__________________